| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Faktury VAT w 2011 r.

Faktury VAT w 2011 r.

Jednym z obowiązków podatników VAT jest, co do zasady, wystawianie faktur. Realizacja tego obowiązku stwarza podatnikom wiele problemów, gdyż przepisy VAT rozróżniają wiele rodzajów faktur oraz różne terminy ich wystawiania. Wątpliwości budzi również wymagana przepisami treść faktur. Znajomość zasad prawidłowego wystawiania faktur jest niezmiernie ważna dla sprzedawców, gdyż wadliwe wystawianie faktur grozi pociągnięciem do odpowiedzialności karnej skarbowej. Również nabywcy powinni wiedzieć, jaką treść muszą zawierać otrzymywane przez nich faktury, gdyż błędnie wystawione faktury VAT mogą nie pozwalać na odliczenie podatku na nich naliczonego. W niniejszej publikacji zostały omówione wszelkie zagadnienia związane z wystawianiem faktur VAT. Publikacja uwzględnia zmiany w przepisach dotyczących faktur wprowadzone 1 stycznia 2011 r., w tym nowe rozporządzenie w sprawie faktur elektronicznych. Autorem poradnika jest Tomasz Krywan, doradca podatkowy, ekspert w zakresie VAT. Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Dopuszczalność anulowania faktur potwierdzają sądy administracyjne, czego przykładem może być poniższy wyrok.

Możliwość „anulowania” faktur, mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy traktować jako praktyczną i realną drogę „wycofania się” podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 28 września 2009 r., sygn. akt I SA/Lu 752/08).

Anulowanie faktur nie jest jednak możliwe w każdym momencie. Przyjmuje się, że faktury można anulować tylko wtedy, gdy nie zostały wprowadzone do obrotu prawnego (później możliwe jest jedynie wystawianie faktur korygujących). Orzekł tak WSA we wskazanym wyżej wyroku, wskazując, że anulowanie faktur jest możliwe tylko w przypadku faktur, które „nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast w przypadku wprowadzenia takich dokumentów do obrotu prawnego pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt faktur na zasadach określonych przepisami”. Takie też jest stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe (zob. np. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 16 sierpnia 2010 r., sygn. IBPP1/443-419/10/AW).

Dopuszczalne jest anulowanie dokumentów (oryginału i kopii faktury) w przypadku, gdy nie zostały one jeszcze wprowadzone do obiegu prawnego. Dokumenty tych operacji księgowych opatrzone odpowiednią adnotacją powinny być zachowane w dokumentach wnioskodawcy, bez konieczności wprowadzania ich do ewidencji i wykazywania wynikających z nich kwot w deklaracji VAT. (...) Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Tym samym podatnik powinien dołożyć należytej staranności przy dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 lutego 2010 r., sygn. IPPP2/443-17/10-2/MM)

Kwestią sporną jest, czy można anulować faktury odebrane przez kontrahenta, a następnie zwrócone. Według poglądu prezentowanego ostatnio w orzecznictwie sądów administracyjnych, odebranie faktury przez kontrahenta zawsze stanowi wprowadzenie jej do obrotu prawnego. W konsekwencji nie istnieje możliwość anulowania faktury odebranej przez kontrahenta, a następnie przez niego zwróconej. Taką fakturę należy skorygować do „zera” fakturą korygującą.

O wprowadzeniu faktury do obrotu prawnego można mówić niewątpliwie wówczas, gdy została ona odebrana przez nabywcę, co oznacza, że w takim przypadku wystawca faktury nie ma już możliwości dokonania jej anulowania, a może tylko dokonać jej korekty na zasadach określonych stosownymi przepisami (np. skorygować ją do „0”). Nie może budzić przy tym wątpliwości, że pojęcia „wprowadzenie do obrotu” nie można rozumieć inaczej, jak tylko przez fakt ich doręczenia kontrahentowi (...). Zgodzić się trzeba tym samym z organami obu instancji, że samo odesłanie przez nabywcę faktur korygujących, które nie zostały przez niego zaakceptowane i zapłacone, nie daje możliwości ich skutecznego „anulowania” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 30 grudnia 2008 r., sygn. akt I SA/Lu 752/08).

Podobne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 października 2010 r. (sygn. I FSK 1483/09), oddalając skargę kasacyjną na wyrok WSA w Lublinie.

Można się jednak spotkać ze stanowiskiem przeciwnym, dopuszczającym możliwość anulowania faktur zwróconych przez kontrahentów. Zwolennicy tego stanowiska powołują się na orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w sprawie C-454/98. Z powołanego wyroku ETS wynika, że jeżeli wystawca faktury całkowicie usunął możliwość uszczuplenia należności podatkowych, może wyeliminować taką fakturę z obrotu prawnego. Przyjęcie tego stanowiska jest jednak w kontekście wskazanych orzeczeń ryzykowne (mimo że można odnaleźć interpretacje indywidualne, w których organy podatkowe uznały możliwość anulowania faktur w takich przypadkach – zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 maja 2009 r., sygn. ILPP2/443-352/09-2/ISN), a w konsekwencji bezpieczniej jest korygować do „zera” faktury zwrócone przez kontrahentów niż je anulować.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Cieśluk

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »