| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak zdobyć środki na założenie i działalność firmy

Jak zdobyć środki na założenie i działalność firmy

Prowadzenie działalności gospodarczej jest nierozerwalnie związane z posiadaniem odpowiednich zasobów finansowych. Zachowanie płynności finansowej jest szczególnie trudne w dobie spowolnienia gospodarczego, kiedy kontrahenci lawinowo spóźniają się z regulowaniem zobowiązań. Dlatego dla przedsiębiorców tak ważne jest pozyskiwanie środków pieniężnych na prowadzenie działalności gospodarczej z innych źródeł niż tylko przychody ze sprzedaży towarów bądź usług.

Kredyt płatniczy

Celem kredytowania płatniczego jest finansowanie bieżących zobowiązań płatniczych kredytobiorcy, powstałych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jest to kredyt krótkoterminowy – w większości banków jego spłata powinna nastąpić najpóźniej w okresie 30 dni przez wpływ środków na rachunek. Najczęściej ten kredyt jest wykorzystywany do spłaty wierzytelności firmy w przypadku braku płynności finansowej (np. na wynagrodzenia pracowników).

Kredyt akceptacyjny

Kredyt akceptacyjny jest skierowany do klientów, do których bank ma duże zaufanie. W odróżnieniu od pozostałych omawianych form kredytowania, bank nie oddaje do dyspozycji kredytobiorcy określonej liczby środków pieniężnych, a jedynie akceptuje przedstawione przez niego weksle – przez co zobowiązuje się do ich wykupu w określonym terminie. Zaakceptowany przez bank weksel może zostać następnie przedstawiony w tym lub w innym banku do dyskonta, dzięki czemu kredytobiorca ma możliwość pozyskania gotówki. W terminie płatności weksla wystawca powinien dostarczyć bankowi środki na wykup weksla wraz z odsetkami. W przeciwnym razie bank wykupuje weksel z własnych środków i jednocześnie udziela kredytu wystawcy weksla.

Kredyty inwestycyjne

W odróżnieniu od kredytów obrotowych kredyt inwestycyjny ma służyć inwestycjom w rozwój firmy, a nie bieżącym wydatkom. Środki pochodzące z tego kredytu są przeznaczane głównie na finansowanie zakupu środków trwałych. Najczęściej firmy finansują za jego pomocą zakup nieruchomości (w tym lokali i budynków), samochodów, budowę lub zakup nowych linii produkcyjnych lub zakup maszyn i urządzeń. Możliwe jest również sfinansowanie tego rodzaju kredytem zakupu wartości niematerialnych i prawnych (np. specjalistycznego oprogramowania komputerowego, patentów, licencji itp.). Możliwe jest również przeznaczenie tych środków na rozwój firmy – przez inwestycje w inny podmiot gospodarczy (np. wykup akcji lub udziałów). Większość banków udzielających kredytów inwestycyjnych żąda wkładu własnego przedsiębiorcy do około 20% wartości inwestycji. Kredyt inwestycyjny jest spłacany w ratach, których częstotliwość zależy od warunków umowy. Przedsiębiorcy mają do wyboru dwie metody spłaty rat – raty malejące (metoda kapitałowa) lub raty równe (metoda annuitetowa). W przypadku rat malejących rata składa się z części kapitałowej oraz odsetkowej, z czego część kapitałowa ma stałą wartość (wynikającą z kwoty zaciągniętego kredytu podzieloną przez liczbę rat), a odsetkowa jest wyliczana od wartości istniejącego w danym momencie zadłużenia i zmienia się wraz z kolejnymi spłaconymi ratami. Z kolei przy ratach równych ich comiesięczna wysokość jest niezmienna. Zmianie ulega jednak z czasem proporcja między spłacanym kapitałem a odsetkami. Przy ratach równych na początku spłacamy głównie odsetki i w niewielkim stopniu kapitał. W ogólnym rozrachunku koszt kredytu z równą ratą jest zawsze wyższy niż przy racie malejącej. Raty malejące na początku spłacania kredytu są wyższe w porównaniu z ratami równymi, ale z upływem czasu są one mniejsze od rat stałych.

ZAPAMIĘTAJ

Wybór rat malejących jest przeznaczony dla przedsiębiorców, którzy posiadają rezerwy finansowe, a kredyt jest dla nich narzędziem służącym do zrealizowania inwestycji przy zachowaniu jak największych funduszy własnych.

Do wniosku o udzielenie kredytu inwestycyjnego należy najczęściej dołączyć:

• dokumenty stwierdzające status prawny, uprawniające do prowadzenia działalności gospodarczej, upoważniające osoby podpisujące wniosek o kredyt do składania aktów woli,

• informację na temat majątku osobistego wnioskodawcy lub ewentualnego poręczyciela – składają osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, wspólnicy spółek jawnych, cywilnych lub partnerskich,

• sprawozdania finansowe lub inne dokumenty źródłowe potwierdzające sytuację finansową,

• opinie z innych banków i instytucji finansowych obsługujących wnioskodawcę lub ewentualnego poręczyciela, dotyczące stanu i terminowości regulowania wobec nich zobowiązań finansowych przez wnioskodawcę i ewentualnego poręczyciela,

• zaświadczenia o stanie zobowiązań wobec budżetu państwa, ZUS lub KRUS,

• informacje dotyczące przedsięwzięcia inwestycyjnego,

• dokumenty własności i zawarte umowy najmu lub dzierżawy dotyczące miejsc prowadzenia działalności gospodarczej,

• dokumenty dotyczące propozycji zabezpieczenia kredytu.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania

Realizuje politykę rządu w zakresie równego traktowania, w tym przeciwdziałania dyskryminacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »