| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Zawieszenie i wznowienie działalności gospodarczej

Zawieszenie i wznowienie działalności gospodarczej

Działalność gospodarczą można w każdej chwili zawiesić, a potem wznowić. Jest to tak samo łatwe jak założenie i zakończenie tego rodzaju biznesu. Okres zawieszenia stanowi faktyczną przerwę w działalności firmy na rynku. W poraniku opisujemy tę przerwę w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz podstawowe aspekty z tym związane – procedurę zawieszenia, obowiązki podatkowe i ubezpieczeniowe.

Wznowienie działalności

Okres zawieszenia działalności gospodarczej powinien się zakończyć wznowieniem działalności lub jej zakończeniem. Zawieszenie jest okresem przejściowym, w którym przedsiębiorca ma czas na uporządkowanie spraw firmy oraz na ewentualne poradzenie sobie z jej problemami. Wstrzymanie wykonywania działalności gospodarczej może trwać nie dłużej niż 24 miesiące (art. 14a u.s.d.g.). Po upływie okresu zawieszenia przedsiębiorca, który decyduje się na wznowienie działalności, powinien złożyć wniosek o wznowienie działalności. Przedsiębiorcy, którzy nie złożą takiego wniosku, mogą zostać wykreśleni z rejestru lub ewidencji. Dodatkowo może też zostać nałożona grzywna.

Wznowienie działalności gospodarczej wymaga poinformowania o tym organu ewidencyjnego (wójt, burmistrz lub prezydent miasta). Przedsiębiorca dokonuje tego na takim samym formularzu jak zgłoszenie zawieszenia – EDG – W formularzu tym należy określić datę wznowienia oraz oznaczenie przedsiębiorcy oraz oznaczenie miejsca zamieszkania i adres przedsiębiorcy. Wniosek można złożyć osobiście, przez pełnomocnika, pocztą lub elektronicznie. Zgłoszenie informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej jest zwolnione z opłat.

Przedsiębiorca, który zamierza wznowić wykonywanie zawieszonej działalności gospodarczej, jest zobowiązany zgłosić do organu ewidencyjnego informację o wznowieniu wykonywania działalności (art. 7ba ust. 3 u.d.g.). Informacja powinna zawierać oznaczenie przedsiębiorcy, oznaczenie miejsca zamieszkania i adres. Brak zgłoszenia w organie ewidencyjnym lub sądzie rejestrowym informacji o wznowieniu przed upływem okresu zawieszenia działalności ma negatywne konsekwencje. Niezłożenie w urzędzie gminy informacji o wznowieniu działalności gospodarczej stanowi przesłankę do wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji działalności (art. 7e u.d.g.). Wykreślenie nie następuje automatycznie po upływie okresu zawieszenia firmy. Wykreślenie z ewidencji jest poprzedzone pisemnym wezwaniem przedsiębiorcy i wyznaczeniem mu dodatkowego trzydziestodniowego terminu na dokonanie zgłoszenia informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej. Jest to warunek niezbędny do wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji. Od decyzji organu ewidencyjnego o wykreśleniu z ewidencji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Odwołanie należy złożyć w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. W przypadku nieuwzględnienia odwołania przedsiębiorcy pozostaje złożenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

PRZYKŁAD

Natalia C. zawiesiła działalność gospodarczą związaną z fryzjerstwem w 2005 r. Nie powiadomiła organu ewidencyjnego o wznowieniu działalności gospodarczej w okresie roku. Po uprzednim zawiadomieniu przez urząd jej działalność została wykreślona z rejestru.

Ponowne opłacanie składek

Wznowienie działalności gospodarczej skutkuje powstaniem obowiązków przedsiębiorcy jak przed dniem zawieszenia. Od dnia wskazanego we wniosku jako dzień wznowienia działalności przedsiębiorca znów podlega ubezpieczeniom z tego tytułu. Na podstawie informacji o wznowieniu działalności ZUS sporządza dokumenty ubezpieczeniowe:

1) zgłoszenie płatnika składek (formularz ZUS ZFA) – tylko w przypadku, gdy nastąpiło wyrejestrowanie płatnika w związku z wcześniejszym zawieszeniem działalności, oraz zgłoszenie do ubezpieczeń osoby prowadzącej działalność;

2) formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA – zgodnie z podleganiem ubezpieczeniom, wskazanym w ostatnim zgłoszeniu przed zawieszeniem działalności.

Po wznowieniu działalności gospodarczej płatnik składek ma obowiązek ponownego opłacania składek z tego tytułu. Jeżeli w okresie zawieszenia działalności wystąpiły zmiany skutkujące zmianą zasad podlegania ubezpieczeniom, do złożenia dokumentów zgłoszeniowych do ubezpieczeń zobowiązany jest płatnik składek, czyli przedsiębiorca. ZUS powiadamia płatnika składek odrębnym pismem o sporządzonych dokumentach zgłoszeniowych – w związku ze wznowieniem przez niego wykonywania działalności.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca od 2 kwietnia 2010 r. zawiesił działalność gospodarczą. Podlegał obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu. W okresie zawieszenia działalności był zatrudniony w firmie ochroniarskiej na umowę o pracę. Od 10 czerwca chciałby wznowić działalność. Po wznowieniu działalności przedsiębiorca powinien złożyć druk ZUS ZZA i z zgłosić się do obowiązkowego ubezpieczenia.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Dardziński

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK