| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Zawieszenie i wznowienie działalności gospodarczej

Zawieszenie i wznowienie działalności gospodarczej

Działalność gospodarczą można w każdej chwili zawiesić, a potem wznowić. Jest to tak samo łatwe jak założenie i zakończenie tego rodzaju biznesu. Okres zawieszenia stanowi faktyczną przerwę w działalności firmy na rynku. W poraniku opisujemy tę przerwę w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz podstawowe aspekty z tym związane – procedurę zawieszenia, obowiązki podatkowe i ubezpieczeniowe.

Wznowienie działalności

Okres zawieszenia działalności gospodarczej powinien się zakończyć wznowieniem działalności lub jej zakończeniem. Zawieszenie jest okresem przejściowym, w którym przedsiębiorca ma czas na uporządkowanie spraw firmy oraz na ewentualne poradzenie sobie z jej problemami. Wstrzymanie wykonywania działalności gospodarczej może trwać nie dłużej niż 24 miesiące (art. 14a u.s.d.g.). Po upływie okresu zawieszenia przedsiębiorca, który decyduje się na wznowienie działalności, powinien złożyć wniosek o wznowienie działalności. Przedsiębiorcy, którzy nie złożą takiego wniosku, mogą zostać wykreśleni z rejestru lub ewidencji. Dodatkowo może też zostać nałożona grzywna.

Wznowienie działalności gospodarczej wymaga poinformowania o tym organu ewidencyjnego (wójt, burmistrz lub prezydent miasta). Przedsiębiorca dokonuje tego na takim samym formularzu jak zgłoszenie zawieszenia – EDG – W formularzu tym należy określić datę wznowienia oraz oznaczenie przedsiębiorcy oraz oznaczenie miejsca zamieszkania i adres przedsiębiorcy. Wniosek można złożyć osobiście, przez pełnomocnika, pocztą lub elektronicznie. Zgłoszenie informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej jest zwolnione z opłat.

Przedsiębiorca, który zamierza wznowić wykonywanie zawieszonej działalności gospodarczej, jest zobowiązany zgłosić do organu ewidencyjnego informację o wznowieniu wykonywania działalności (art. 7ba ust. 3 u.d.g.). Informacja powinna zawierać oznaczenie przedsiębiorcy, oznaczenie miejsca zamieszkania i adres. Brak zgłoszenia w organie ewidencyjnym lub sądzie rejestrowym informacji o wznowieniu przed upływem okresu zawieszenia działalności ma negatywne konsekwencje. Niezłożenie w urzędzie gminy informacji o wznowieniu działalności gospodarczej stanowi przesłankę do wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji działalności (art. 7e u.d.g.). Wykreślenie nie następuje automatycznie po upływie okresu zawieszenia firmy. Wykreślenie z ewidencji jest poprzedzone pisemnym wezwaniem przedsiębiorcy i wyznaczeniem mu dodatkowego trzydziestodniowego terminu na dokonanie zgłoszenia informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej. Jest to warunek niezbędny do wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji. Od decyzji organu ewidencyjnego o wykreśleniu z ewidencji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Odwołanie należy złożyć w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. W przypadku nieuwzględnienia odwołania przedsiębiorcy pozostaje złożenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

PRZYKŁAD

Natalia C. zawiesiła działalność gospodarczą związaną z fryzjerstwem w 2005 r. Nie powiadomiła organu ewidencyjnego o wznowieniu działalności gospodarczej w okresie roku. Po uprzednim zawiadomieniu przez urząd jej działalność została wykreślona z rejestru.

Ponowne opłacanie składek

Wznowienie działalności gospodarczej skutkuje powstaniem obowiązków przedsiębiorcy jak przed dniem zawieszenia. Od dnia wskazanego we wniosku jako dzień wznowienia działalności przedsiębiorca znów podlega ubezpieczeniom z tego tytułu. Na podstawie informacji o wznowieniu działalności ZUS sporządza dokumenty ubezpieczeniowe:

1) zgłoszenie płatnika składek (formularz ZUS ZFA) – tylko w przypadku, gdy nastąpiło wyrejestrowanie płatnika w związku z wcześniejszym zawieszeniem działalności, oraz zgłoszenie do ubezpieczeń osoby prowadzącej działalność;

2) formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA – zgodnie z podleganiem ubezpieczeniom, wskazanym w ostatnim zgłoszeniu przed zawieszeniem działalności.

Po wznowieniu działalności gospodarczej płatnik składek ma obowiązek ponownego opłacania składek z tego tytułu. Jeżeli w okresie zawieszenia działalności wystąpiły zmiany skutkujące zmianą zasad podlegania ubezpieczeniom, do złożenia dokumentów zgłoszeniowych do ubezpieczeń zobowiązany jest płatnik składek, czyli przedsiębiorca. ZUS powiadamia płatnika składek odrębnym pismem o sporządzonych dokumentach zgłoszeniowych – w związku ze wznowieniem przez niego wykonywania działalności.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca od 2 kwietnia 2010 r. zawiesił działalność gospodarczą. Podlegał obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu. W okresie zawieszenia działalności był zatrudniony w firmie ochroniarskiej na umowę o pracę. Od 10 czerwca chciałby wznowić działalność. Po wznowieniu działalności przedsiębiorca powinien złożyć druk ZUS ZZA i z zgłosić się do obowiązkowego ubezpieczenia.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Urawski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »