| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak złożyć pozew w e-sądzie

Jak złożyć pozew w e-sądzie

W niniejszym artykule przedstawiam podstawowe informacje, w jaki sposób złożyć pozew w e-sądzie, w którym ma być zarówno szybciej, jak i taniej, bo zaledwie 1/4 opłaty sądowej od pozwu tradycyjnego (czyli 1/4 x 5% = 1,25% wartości roszczenia pieniężnego).

Kto może być stroną w e-postępowaniu

Zakres podmiotowy stron elektronicznego postępowania upominawczego nie został przez prawodawcę ograniczony. Mogą nimi być zarówno osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jak i osoby prawne. W szczególności mogą być to podmioty posiadające status przedsiębiorców. Nie ma również ograniczeń dotyczących samej zdolności do udziału w postępowaniu elektronicznym. Udział w postępowaniu może odbywać się zarówno osobiście, zgodnie z zasadami reprezentacji, jak i przez pełnomocników, choć ze wzglądu na konieczność zachowania bezpiecznego funkcjonowania systemu w odmienny sposób został ukształtowany sam sposób zakładania konta w e-sądzie dla „zwykłych” użytkowników i pełnomocników profesjonalnych. Stronami w elektronicznym postępowaniu upominawczym mogą być również przedsiębiorcy.

Rodzaje kont w e-sądzie

Warunkiem skorzystania z elektronicznego postępowania upominawczego jest uprzednie założenie konta. Szczegóły są określone w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu zakładania konta oraz sposobu posługiwania się podpisem elektronicznym w elektronicznym postępowaniu upominawczym. Rozporządzenie to dokonuje rozróżnienia na trzy kategorie podmiotów, występujących w elektronicznym postępowaniu upominawczym:
1. „Zwykłych” użytkowników. Przez „użytkownika” rozporządzenie rozumie osobę fizyczną, która jest uprawniona do uwierzytelniania się na danym koncie (§ 2 pkt 2).
2. Pełnomocników profesjonalnych. Przez „pełnomocników profesjonalnych” rozporządzenie rozumie użytkownika, będącego radcą prawnym, adwokatem, rzecznikiem patentowym, radcą Prokuratorii Generalnej (§ 2 pkt 3).
3. Użytkowników masowych. Przez „użytkownika masowego” rozporządzenie rozumie użytkownika komunikującego się z sądem właściwym do prowadzenia elektronicznego postępowania upominawczego za pomocą przeznaczonego do tego celu własnego oprogramowania (§ 2 pkt 4).

Założenie konta w e-sądzie

Wskazanym powyżej trzem kategoriom podmiotów odpowiadają trzy różne profile kont, które można zarejestrować w systemie na stronie www.e-sad.gov.pl. Rozporządzenie w sprawie trybu zakładania kont (...) określa zakres danych podlegających podaniu przez rejestrującego się użytkownika. Są one wpisywane do specjalnego formularza wyświetlanego na stronie e-sądu. Cala procedura nie powinna sprawić większych kłopotów, ponieważ przypomina zakładanie kont e-mail, w sklepach internetowych czy też nawet elektronicznych kont bankowych.
Konto to jest zakładane za pośrednictwem powyżej wskazanej strony przez wpisanie następujących danych przez wnioskodawcę: imienia i nazwiska, numeru PESEL, numeru dowodu osobistego, miejsca urodzenia, adresu poczty elektronicznej, adresu do korespondencji, a także hasła.
Wypełnianie tego formularza, jak już wskazałem, przypomina wypełnianie formularzy przy zakładaniu kont np. w sklepach internetowych. Należy dokładnie oznaczyć wszystkie dane, aby możliwe było zweryfikowanie danych. Tworzenie hasła (i jego powtórzenie) jest podobne jak w innych elektronicznych „instytucjach” (sklepy, banki). Na stronie e-sądu jest przewidziana również opcja pomocy dla tych, którzy zapomną hasła. Polega ona na wpisaniu pytania i odpowiedzi. W sytuacji, w której użytkownik zapomni hasła, a udzieli odpowiedzi na pytanie, nowe hasło zostanie wygenerowane przez system i przesłane na adres e-mailowy podany w formularzu. Po otrzymaniu nowego hasła następuje ponowne zalogowanie na dotychczasowy „login” i nowe hasło. Hasło może być w każdej chwili zmienione. Informacja o tej czynności jest przesyłana na wskazany przez użytkownika e-mail do korespondencji z e-sądem.
Po wypełnieniu formularza i wysłaniu go, następuje weryfikacja danych, trwająca wg komunikatu do dwóch dni roboczych. Po pozytywnej weryfikacji na adres e-mail podany w czasie zakładania konta zostanie przesłany komunikat ze wskazaniem strony (adresu) oraz podana jest nazwa użytkownika, składająca się z cyfr. Następnie należy przejść na stronę główną i kliknąć przycisk „Logowanie”. W panelu logowania wpisać należy nazwę użytkownika i hasło.
Ważna uwaga. Według komunikatu e-sądu zdarza się, że niektóre osoby nie otrzymują linku aktywacyjnego ze względu na błędne wskazanie we wniosku o założenie konta adresu e-mail (np. literówka w tym adresie, której sąd nie może zweryfikować). Zdarza się także, że ze względu na ustawienia serwera pocztowego odbiorcy e-mail z linkiem aktywacyjnym jest odrzucany albo lokowany w zakładkach antyspamowych (należy to sprawdzić).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Kafliński

Radca prawny. Ekspert w zakresie prawa kapitałowego, funduszy inwestycyjnych oraz prawa korporacyjnego i cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »