| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak złożyć pozew w e-sądzie

Jak złożyć pozew w e-sądzie

W niniejszym artykule przedstawiam podstawowe informacje, w jaki sposób złożyć pozew w e-sądzie, w którym ma być zarówno szybciej, jak i taniej, bo zaledwie 1/4 opłaty sądowej od pozwu tradycyjnego (czyli 1/4 x 5% = 1,25% wartości roszczenia pieniężnego).

Kto może być stroną w e-postępowaniu

Zakres podmiotowy stron elektronicznego postępowania upominawczego nie został przez prawodawcę ograniczony. Mogą nimi być zarówno osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jak i osoby prawne. W szczególności mogą być to podmioty posiadające status przedsiębiorców. Nie ma również ograniczeń dotyczących samej zdolności do udziału w postępowaniu elektronicznym. Udział w postępowaniu może odbywać się zarówno osobiście, zgodnie z zasadami reprezentacji, jak i przez pełnomocników, choć ze wzglądu na konieczność zachowania bezpiecznego funkcjonowania systemu w odmienny sposób został ukształtowany sam sposób zakładania konta w e-sądzie dla „zwykłych” użytkowników i pełnomocników profesjonalnych. Stronami w elektronicznym postępowaniu upominawczym mogą być również przedsiębiorcy.

Rodzaje kont w e-sądzie

Warunkiem skorzystania z elektronicznego postępowania upominawczego jest uprzednie założenie konta. Szczegóły są określone w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu zakładania konta oraz sposobu posługiwania się podpisem elektronicznym w elektronicznym postępowaniu upominawczym. Rozporządzenie to dokonuje rozróżnienia na trzy kategorie podmiotów, występujących w elektronicznym postępowaniu upominawczym:
1. „Zwykłych” użytkowników. Przez „użytkownika” rozporządzenie rozumie osobę fizyczną, która jest uprawniona do uwierzytelniania się na danym koncie (§ 2 pkt 2).
2. Pełnomocników profesjonalnych. Przez „pełnomocników profesjonalnych” rozporządzenie rozumie użytkownika, będącego radcą prawnym, adwokatem, rzecznikiem patentowym, radcą Prokuratorii Generalnej (§ 2 pkt 3).
3. Użytkowników masowych. Przez „użytkownika masowego” rozporządzenie rozumie użytkownika komunikującego się z sądem właściwym do prowadzenia elektronicznego postępowania upominawczego za pomocą przeznaczonego do tego celu własnego oprogramowania (§ 2 pkt 4).

Założenie konta w e-sądzie

Wskazanym powyżej trzem kategoriom podmiotów odpowiadają trzy różne profile kont, które można zarejestrować w systemie na stronie www.e-sad.gov.pl. Rozporządzenie w sprawie trybu zakładania kont (...) określa zakres danych podlegających podaniu przez rejestrującego się użytkownika. Są one wpisywane do specjalnego formularza wyświetlanego na stronie e-sądu. Cala procedura nie powinna sprawić większych kłopotów, ponieważ przypomina zakładanie kont e-mail, w sklepach internetowych czy też nawet elektronicznych kont bankowych.
Konto to jest zakładane za pośrednictwem powyżej wskazanej strony przez wpisanie następujących danych przez wnioskodawcę: imienia i nazwiska, numeru PESEL, numeru dowodu osobistego, miejsca urodzenia, adresu poczty elektronicznej, adresu do korespondencji, a także hasła.
Wypełnianie tego formularza, jak już wskazałem, przypomina wypełnianie formularzy przy zakładaniu kont np. w sklepach internetowych. Należy dokładnie oznaczyć wszystkie dane, aby możliwe było zweryfikowanie danych. Tworzenie hasła (i jego powtórzenie) jest podobne jak w innych elektronicznych „instytucjach” (sklepy, banki). Na stronie e-sądu jest przewidziana również opcja pomocy dla tych, którzy zapomną hasła. Polega ona na wpisaniu pytania i odpowiedzi. W sytuacji, w której użytkownik zapomni hasła, a udzieli odpowiedzi na pytanie, nowe hasło zostanie wygenerowane przez system i przesłane na adres e-mailowy podany w formularzu. Po otrzymaniu nowego hasła następuje ponowne zalogowanie na dotychczasowy „login” i nowe hasło. Hasło może być w każdej chwili zmienione. Informacja o tej czynności jest przesyłana na wskazany przez użytkownika e-mail do korespondencji z e-sądem.
Po wypełnieniu formularza i wysłaniu go, następuje weryfikacja danych, trwająca wg komunikatu do dwóch dni roboczych. Po pozytywnej weryfikacji na adres e-mail podany w czasie zakładania konta zostanie przesłany komunikat ze wskazaniem strony (adresu) oraz podana jest nazwa użytkownika, składająca się z cyfr. Następnie należy przejść na stronę główną i kliknąć przycisk „Logowanie”. W panelu logowania wpisać należy nazwę użytkownika i hasło.
Ważna uwaga. Według komunikatu e-sądu zdarza się, że niektóre osoby nie otrzymują linku aktywacyjnego ze względu na błędne wskazanie we wniosku o założenie konta adresu e-mail (np. literówka w tym adresie, której sąd nie może zweryfikować). Zdarza się także, że ze względu na ustawienia serwera pocztowego odbiorcy e-mail z linkiem aktywacyjnym jest odrzucany albo lokowany w zakładkach antyspamowych (należy to sprawdzić).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Hewalex Leszek Skiba

Firma Hewalex jest polskim producentem kolektorów słonecznych o największym udziale w rynku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK