| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Dokształcanie pracowników

Dokształcanie pracowników

Obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych jest jedną z podstawowych zasad prawa pracy (art. 17 Kodeksu pracy). Nie jest to jednak obowiązek bezwzględny, ustawodawca nie przewidział bowiem sankcji prawnych za jego niedopełnienie. Pracodawca może zatem realizować go w ramach prowadzonej polityki szkoleniowej, stosownie do posiadanych środków finansowych.

1. Obowiązek podnoszenia kwalifikacji

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników odnosi się przede wszystkim do ich udziału w takich kursach, szkoleniach czy ukończeniu odpowiednich szkół, które będą miały związek z wykonywaną pracą lub zadaniami, które będą powierzone pracownikowi w przyszłości. Jednak nie ma przeszkód, aby pracodawca ułatwiał pracownikom podnoszenie kwalifikacji, niekoniecznie bezpośrednio związanych ze świadczoną przez nich pracą.
Ogólnie sformułowana zasada „ułatwiania podnoszenia kwalifikacji zawodowych” skutkuje tym, że pracodawca samodzielnie podejmuje decyzję, czy i któremu z pracowników oraz w jakiej formie będzie pomagał w zakresie dokształcania. Pracodawca musi jednak pamiętać o zasadzie równego traktowania wszystkich pracowników.
WAŻNE!
Swoboda doboru pracowników przez pracodawcę na szkolenia czy kursy oraz zakres pomocy, jaką zapewnia w związku z tym pracodawca, są ograniczone zasadą równego traktowania w zatrudnieniu.

1.1. Równe traktowanie przy podnoszeniu kwalifikacji

Pracodawca ma obowiązek traktować w taki sam sposób wszystkich pracowników w zakresie warunków zatrudnienia oraz dostępu do szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe. Nie powinien dyskryminować pracowników, którzy chcą się dokształcać w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną oraz ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy (art. 183a § 1 Kodeksu pracy).
Naruszeniem zasady równego traktowania w zatrudnieniu (a więc dyskryminacją) będzie pomijanie określonych grup pracowniczych przy typowaniu ich do szkoleń.
Nie wolno zatem pomijać określonych pracowników w udziale w szkoleniach (lub innych formach podnoszenia kwalifikacji) tylko dlatego, że są to na przykład pracownicy:
● zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy,
● w wieku przedemerytalnym,
● zatrudnieni na podstawie umowy na czas określony,
● świadczący pracę w formie telepracy.
Takie działania mogą stanowić przejaw dyskryminacji ze względu na osiągnięty wiek, wymiar etatu czy rodzaj umowy o pracę.
WAŻNE!
Naruszeniem zasady równego traktowania nie jest ustalenie warunków dostępu do szkoleń uwzględniających kryterium stażu pracy danego pracownika.
Typując zatem określone osoby do udziału w szkoleniach czy kursach należy kierować się obiektywnymi kryteriami. Temu celowi może służyć analiza potrzeb szkoleniowych w firmie, realizowana za pomocą takich sposobów, jak:
● opis stanowiska pracy, w którym określa się wymagane i pożądane kwalifikacje na danym stanowisku,
● ankiety szkoleniowe,
● rozmowy z pracownikiem i bezpośrednim przełożonym,
● arkusz ocen pracownika.

1.2. Podnoszenie kwalifikacji – informacje ogólne

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników może odbywać się w formach szkolnych i pozaszkolnych.
Pomoc pracodawcy dla dokształcających się pracowników może przyjąć formę:
● skierowania na naukę lub
● ułatwiania podnoszenia kwalifikacji bez skierowania.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Fabryka Motywacji

Szkolenia, rekrutacja, coaching i mentoring, doradztwo HR, doradztwo biznesowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »