| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Wszystko o umowach w obrocie gospodarczym

Wszystko o umowach w obrocie gospodarczym

Być może niewielu przedsiębiorców myśli o tym na co dzień, lecz wykonywanie umów jest dla ich firm niemal ciągłą działalnością. Umowy stanowią podstawę prawną dla większości wykonywanych przez nich czynności, a często decydują o powodzeniu współpracy z kontrahentem czy nawet o opłacalności biznesu. Niektóre z rodzajów umów zawieranych przez przedsiębiorców są dedykowane wyłącznie obrotowi gospodarczemu, ale większość z nich to umowy typowe, które zawierane są powszechnie. Dlatego też wiedza o umowach gospodarczych przyda się zarówno właścicielom firm, jak też przyszłym przedsiębiorcom. Uzyskując świadomość co do znaczenia konkretnych typów umów, można znacząco ograniczyć ryzyko występowania sytuacji kryzysowych.

Sponsoring a reklama

Sponsoring jest w swojej istocie podobny do reklamy, gdyż tak jak reklama stanowi narzędzie komunikacji reklamującego (sponsora) z określoną grupą odbiorców (klientelą). Sponsoring odróżnia od zwykłej reklamy nieco bardziej subtelna technika tej komunikacji. Reklama jest z reguły nakierowana na określony towar lub usługę, podczas gdy działania sponsoringowe nie zachwalają żadnych konkretnych towarów lub usług, lecz zmierzają do kształtowania wizerunku sponsora, jego pozytywnego postrzegania przez odbiorców, wzrost społecznego prestiżu. Finansując społecznie akceptowane cele, sponsor oddziaływuje na konsumenta pośrednio, nie przez produkt, lecz przez wizerunek swego przedsiębiorstwa jako całości. Dlatego też czasami mówi się, że sponsoring stanowi reklamę pośrednią. Z tego powodu, w niektórych przypadkach do sponsoringu mogą znaleźć zastosowanie przepisy dotyczące reklam. Wśród nich najbardziej doniosłymi przepisami są reguły określone w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2007 r. nr 171, poz. 1206), która zakazuje stosowania niektórych metod reklamy. Mając to na uwadze, należy stwierdzić, że w sytuacjach typowych sponsoring nosi cechy czynu nieuczciwej konkurencji, jeśli:
● jest sprzeczny z przepisami prawa, z tym że zakaz reklamy określonych produktów (usług) nie może automatycznie oznaczać zakazu sponsorowania przez podmioty, których działalność odnosi się do tych produktów (usług);
● informacja o sponsoringu wprowadza w błąd, np. w odniesieniu do skali zaangażowania sponsora w dane przedsięwzięcie,
● odpowiada znaczeniu reklamy ukrytej – np. sponsorowane audycje w mediach elektronicznych i materiały sponsorowane w prasie drukowanej powinny być wyraźnie oznaczone.
ZGODNIE Z PRAWEM
Art. 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka;
2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi;
3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci;
4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji;
5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
6) (skreślony).

FAKTORING

Umowa faktoringu to kolejna umowa nienazwana. Świadczona na jej podstawie usługa umożliwia szybsze rozliczenie należności z odroczonym terminem płatności. Jest to rozwiązanie stosowane przez przedsiębiorców prowadzących sprzedaż masową wobec odbiorców, których nie zawsze mogą sprawdzić.

Czym jest faktoring

Faktoring nie został uregulowany w k.c. Można powiedzieć, że stanowi umowę łączącą elementy umowy przelewu wierzytelności oraz świadczenia dodatkowych usług finansowych, takich jak udzielanie finansowania w formie wypłaty zaliczek na poczet ceny nabycia wierzytelności, a także zawiera elementy usług administracyjnych, takich jak: ściąganie należności, okresowe badanie sytuacji ekonomiczno-finansowej odbiorców, prowadzenie rejestru faktur i ewidencji księgowej płatności itp. Dla zachowania cech umowy faktoringu niezbędne jest wykonywanie przynajmniej dwóch ze wspomnianych usług dodatkowych. Jest to więc faktycznie umowa nienazwana, mimo że bazuje na elementach umów nazwanych, takich jak: umowa przelewu wierzytelności, umowa sprzedaży i umowa zlecenia. Jak wskazuje nazwa, umowa ta pochodzi z kręgu anglosaskiej kultury prawnej i ukształtowała się w praktyce obrotu gospodarczego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Welsyng

Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »