| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Wszystko o umowach w obrocie gospodarczym

Wszystko o umowach w obrocie gospodarczym

Być może niewielu przedsiębiorców myśli o tym na co dzień, lecz wykonywanie umów jest dla ich firm niemal ciągłą działalnością. Umowy stanowią podstawę prawną dla większości wykonywanych przez nich czynności, a często decydują o powodzeniu współpracy z kontrahentem czy nawet o opłacalności biznesu. Niektóre z rodzajów umów zawieranych przez przedsiębiorców są dedykowane wyłącznie obrotowi gospodarczemu, ale większość z nich to umowy typowe, które zawierane są powszechnie. Dlatego też wiedza o umowach gospodarczych przyda się zarówno właścicielom firm, jak też przyszłym przedsiębiorcom. Uzyskując świadomość co do znaczenia konkretnych typów umów, można znacząco ograniczyć ryzyko występowania sytuacji kryzysowych.

Kto może być sponsorem

Sponsorem i sponsorowanym może być w zasadzie każdy podmiot, zarówno osoby fizyczne, jak i prawne. W wypadku przedsiębiorców rodzaj i forma prawna ich działalności są zupełnie bez znaczenia. Nie ma też żadnych warunków prawnych wobec wydarzeń czy imprez, które miałyby być sponsorowane, choć najczęściej sponsoring dotyczy wydarzeń ze sfery kultury, nauki, sportu i rekreacji. Dzięki sponsoringowi finansowane są również prace i wyprawy naukowo-badawcze, uniwersytety, szpitale, organizacje charytatywne, wyznaniowe, specjalistyczne wydawnictwa. Ze sponsoringu mogą więc korzystać wszyscy, którzy mają jakiś pomysł, a jego realizacja będzie zgodna z polityką marketingowo-reklamową danego sponsora. Ustawodawca ogranicza jednak działalność sponsoringową w niektórych dziedzinach, w których powszechnie uważa się, że swoboda wyboru nie powinna być poddawana zabiegom marketingu czy promocji. Jest to przede wszystkim sfera zdrowotna i sfera działalności instytucji publicznych. Dlatego też ograniczenia sponsoringu przewidziane są w szczególności we wspomnianych już ustawach o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi czy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, w których zadecydowano o tym, że producenci i dystrybutorzy alkoholu i papierosów będą musieli ograniczyć swą działalność promocyjną. Podobnie też ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 79, poz. 857 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2008 r. nr 207, poz. 1301) przewiduje prawne bariery w zakresie reklamy i sponsoringu partii politycznych poprzez wskazanie zamkniętego katalogu możliwości finansowania tych partii, w którym nie ma miejsca na ich sponsoring. Z tych samych powodów zakazane jest wpływanie poprzez sponsoring na działalność organów państwa. Takie zachowanie stanowiłoby wręcz przestępstwo.
 
Przedmiot sponsoringu

Przedmiotem sponsoringu jest z reguły kwota pieniężna, dzięki której sponsorowany może pokryć wydatki związane z imprezą. Przedmiot świadczenia może przybrać także postać niematerialną, kiedy sponsor udziela sponsorowanemu zezwolenia na korzystanie z jego praw z dziedziny własności intelektualnej lub przemysłowej. W tym ostatnim przypadku sponsor jednocześnie godzi się na wykorzystywanie tych praw według zasad i czasu ustalonych przez sponsorującego; tym samym jego świadczenie przybiera postać znoszenia cudzego działania. O wiele trudniejsze jest wskazanie uniwersalnych rozwiązań z punktu widzenia sponsorowanego. Z jednej strony musi on powstrzymywać się od działań, które w jakikolwiek sposób mogłyby niekorzystnie wpłynąć na prestiż sponsora, z drugiej musi zgodnie z zasadami staranności w stosunkach danego rodzaju aktywnie działać na rzecz utrwalania renomy sponsora. Z istoty sponsoringu, stosunku opartego na zaufaniu stron, wynika, że pewne powinności sponsorowanego spoczywają na nim, nawet gdy umowa ich wyraźnie nie precyzuje, oraz że sponsor i sponsorowany powinni współdziałać dla osiągnięcia celu umowy. We współdziałaniu mieści się prawo sponsora i odpowiadający mu obowiązek znoszenia przez sponsorowanego związane z udzielaniem wskazówek co do sposobu wykonania czynności sponsorowanych.
Tabela 2. Prawa i obowiązki stron umowy sponsoringu

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Motiveo

Motiveo.pl to nowy sposób na tworzenie współczesnych systemów motywacyjnych dla handlowców. Platforma ta przeznaczona jest dla całego sektora MŚP.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »