| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Nowe zasady kontroli podatkowej

Nowe zasady kontroli podatkowej

Wykonywanie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców nierozerwalnie jest związane z płaceniem różnego rodzaju danin publicznoprawnych. Nic więc dziwnego, iż jest to grupa podmiotów, która jest obiektem zainteresowania organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Reguły przeprowadzania kontroli podatkowej u przedsiębiorcy w ostatnim czasie uległy istotnym zmianom. Znajomość tej materii jest bardzo istotna, ponieważ przeprowadzenie czynności kontrolnych z natury związane jest z wnikaniem w sferę majątkowych i osobistych praw kontrolowanych.

Wszczęcie kontroli

Kontrolę podatkową wszczyna się wyłącznie z urzędu (art. 282 Ordynacji podatkowej). Wniosek o kontrolę zarówno ze strony potencjalnego kontrolowanego, jak i „uprzejmego sąsiada” czy też „praworządnego obywatela” może natomiast służyć jako informacja do wykorzystania przez organ kontrolny. Wyłącznie organ podatkowy decyduje jednak, czy w danym stanie faktycznym należy dokonać sprawdzenia wywiązywania się kontrolowanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Kontrolowany nie ma też możliwości zaskarżenia czynności wszczęcia kontroli podatkowej poza uprawnieniami wynikającymi z naruszenia regulacji zawartych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Nałożone w Ordynacji podatkowej możliwości ograniczenia prawa do wszczęcia kontroli mają charakter formalny i dotyczą braku prawa do przeprowadzenia kontroli w zakresie spraw rozstrzygniętych decyzją ostateczną organu podatkowego, poza ściśle wymienionymi w art. 282a § 2 Ordynacji podatkowej wyjątkami.
NASZA RADA
Aby przeprowadzenie kontroli podatkowej było prawnie skuteczne, musi zachodzić warunek niezbędności tej kontroli. Takie przesłanki zaistnieją wyłącznie, gdy materiał dowodowy, który wymaga uzupełnienia w celu załatwienia sprawy, ze względu na jego zakres i charakter może być zebrany tylko w toku czynności kontrolnych. Jeśli materiał dowodowy możliwy byłby do zebrania w toku innych czynności organu (np. od osób trzecich) - brak jest podstaw do wszczęcia kontroli podatkowej.
Kontrola podatkowa jest przeprowadzana na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez:
● naczelnika urzędu skarbowego lub osobę zastępującą naczelnika urzędu skarbowego - pracownikom tego urzędu;
● naczelnika urzędu celnego lub osobę zastępującą naczelnika urzędu celnego - funkcjonariuszom celnym oraz pracownikom tego urzędu;
● wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa lub osobę zastępującą wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa albo skarbnika jednostki samorządu terytorialnego - pracownikom urzędu gminy (miasta), starostwa lub urzędu marszałkowskiego;
● ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub osobę zastępującą ministra właściwego do spraw finansów publicznych - pracownikom urzędu obsługującego tego ministra.
Tabela 4. Elementy upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej
ZAPAMIĘTAJ
Od 7 marca 2009 r. upoważnienie, które nie zawiera niezbędnych elementów, nie stanowi podstawy do przeprowadzenia kontroli, a zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu4.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tax Care

Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »