| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Nowe zasady kontroli podatkowej

Nowe zasady kontroli podatkowej

Wykonywanie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców nierozerwalnie jest związane z płaceniem różnego rodzaju danin publicznoprawnych. Nic więc dziwnego, iż jest to grupa podmiotów, która jest obiektem zainteresowania organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Reguły przeprowadzania kontroli podatkowej u przedsiębiorcy w ostatnim czasie uległy istotnym zmianom. Znajomość tej materii jest bardzo istotna, ponieważ przeprowadzenie czynności kontrolnych z natury związane jest z wnikaniem w sferę majątkowych i osobistych praw kontrolowanych.

Wszczęcie kontroli

Kontrolę podatkową wszczyna się wyłącznie z urzędu (art. 282 Ordynacji podatkowej). Wniosek o kontrolę zarówno ze strony potencjalnego kontrolowanego, jak i „uprzejmego sąsiada” czy też „praworządnego obywatela” może natomiast służyć jako informacja do wykorzystania przez organ kontrolny. Wyłącznie organ podatkowy decyduje jednak, czy w danym stanie faktycznym należy dokonać sprawdzenia wywiązywania się kontrolowanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Kontrolowany nie ma też możliwości zaskarżenia czynności wszczęcia kontroli podatkowej poza uprawnieniami wynikającymi z naruszenia regulacji zawartych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Nałożone w Ordynacji podatkowej możliwości ograniczenia prawa do wszczęcia kontroli mają charakter formalny i dotyczą braku prawa do przeprowadzenia kontroli w zakresie spraw rozstrzygniętych decyzją ostateczną organu podatkowego, poza ściśle wymienionymi w art. 282a § 2 Ordynacji podatkowej wyjątkami.
NASZA RADA
Aby przeprowadzenie kontroli podatkowej było prawnie skuteczne, musi zachodzić warunek niezbędności tej kontroli. Takie przesłanki zaistnieją wyłącznie, gdy materiał dowodowy, który wymaga uzupełnienia w celu załatwienia sprawy, ze względu na jego zakres i charakter może być zebrany tylko w toku czynności kontrolnych. Jeśli materiał dowodowy możliwy byłby do zebrania w toku innych czynności organu (np. od osób trzecich) - brak jest podstaw do wszczęcia kontroli podatkowej.
Kontrola podatkowa jest przeprowadzana na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez:
● naczelnika urzędu skarbowego lub osobę zastępującą naczelnika urzędu skarbowego - pracownikom tego urzędu;
● naczelnika urzędu celnego lub osobę zastępującą naczelnika urzędu celnego - funkcjonariuszom celnym oraz pracownikom tego urzędu;
● wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa lub osobę zastępującą wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa albo skarbnika jednostki samorządu terytorialnego - pracownikom urzędu gminy (miasta), starostwa lub urzędu marszałkowskiego;
● ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub osobę zastępującą ministra właściwego do spraw finansów publicznych - pracownikom urzędu obsługującego tego ministra.
Tabela 4. Elementy upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej
ZAPAMIĘTAJ
Od 7 marca 2009 r. upoważnienie, które nie zawiera niezbędnych elementów, nie stanowi podstawy do przeprowadzenia kontroli, a zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu4.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

GACH MIZIŃSKA Kancelaria prawna

Kancelaria GACH MIZIŃSKA spółka jawna to kancelaria specjalizująca się w doradztwie podatkowym oraz w doradztwie prawnym na rzecz przedsiębiorców.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK