| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jakie obowiązki ma przedsiębiorca sprzedający towary przez internet

Jakie obowiązki ma przedsiębiorca sprzedający towary przez internet

Przedsiębiorca świadczący usługi przez internet ma obowiązek wykonania umowy najpóźniej w terminie 30 dni od dnia złożenia zamówienia. Przed wysłaniem towaru nie może żądać od klienta zapłaty. Musi też przyjąć zamówiony przez konsumenta towar, nawet gdy ten nie poda powodu jego zwrotu.

Wykonanie umowy
 
Jednym z ważniejszych powinności przedsiębiorcy jest obowiązek wykonania umowy najpóźniej w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia o zawarciu umowy. Jeżeli zatem konsument złoży np. zamówienie zakupu koszulki, książki czy płyty CD, to przedsiębiorca powinien ją wysłać zamawiającemu najpóźniej w terminie 30 dni. Dopuszczalne jest jednak wykonanie umowy w późniejszym terminie, jeżeli możliwość taka wynika z zawartej umowy. Przedsiębiorca nie może żądać zapłaty ceny za towar przed jego wysłaniem, bowiem klient nie ma obowiązku uiszczenia zapłaty przed otrzymaniem zamówionego produktu. W praktyce najczęściej zapłata za zamówiony towar następuje najczęściej w momencie odbioru produktu do rąk dostawcy - np. kuriera.
Jeżeli przedsiębiorca nie może spełnić świadczenia z tego powodu, że przedmiot świadczenia nie jest dostępny, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym konsumenta. Zawiadomienie to powinno nastąpić najpóźniej w terminie trzydziestu dni od zawarcia umowy. Jeżeli zatem przedsiębiorca nie może np. przesłać klientowi zamówionej książki, gdyż została ona wycofana ze sprzedaży, to powinien poinformować go o tym najpóźniej w terminie trzydziestu dni. Jednocześnie przedsiębiorca musi zwrócić klientowi otrzymane od niego pieniądze. Jeśli przedsiębiorca nie może wykonać umowy według zamówienia klienta, to dopuszczalne jest wykonanie jej poprzez spełnienie świadczenia zastępczego, odpowiadającego tej samej jakości i przeznaczeniu oraz za tę samą cenę lub wynagrodzenie. Przedsiębiorca może zatem przesłać klientowi zamiast zamówionej koszulki jednej firmy, podobną koszulkę innej firmy. Cena tych produktów musi być jednak taka sama. Dodatkowo możliwość spełnienia takiego świadczenia zastępczego musi wynikać wprost z umowy. Przedsiębiorca musi jednak poinformować swojego klienta na piśmie, że może on nie przyjąć tego świadczenia i odstąpić od umowy. Odstąpienie to możliwe jest w ciągu dziesięciu dni od przesłania towaru, poprzez przesłanie do przedsiębiorcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Jeżeli konsument zrezygnuje z takiego zastępczo przesłanego produktu, to zarówno koszty przesłania go do klienta, jak i koszty odesłania towaru będzie ponosił przedsiębiorca.
Przedsiębiorca ponosi pełne ryzyko spełnienia świadczenia niezamówionego przez konsumenta. Spełnienie takiego świadczenia nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań. Konsument, który otrzymał świadczenie niezamówione, nie ma więc obowiązku informowania przedsiębiorcy o odmowie przyjęcia tego świadczenia. Konsument nie ma również obowiązku odsyłania świadczenia niezamówionego. Ewentualna utrata świadczenia obciąża przedsiębiorcę. Konsumenta nie obciążają z racji otrzymania takiego świadczenia żadne obowiązki ani z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia (art. 405 kodeksu cywilnego), ani z posiadania (art. 224 i nast. kodeksu cywilnego).
Jeżeli za wykonanie umowy klient zapłacił za pomocą karty płatniczej, a przedsiębiorca niewłaściwie wykorzystał tę kartę, gdyż np. pobrał za dużą kwotę, to przedsiębiorca ma obowiązek unieważnienia tej zapłaty na swój koszt. Nie uchyla to obowiązku naprawienia konsumentowi poniesionej przez niego szkody, czyli np. zwrócenia zapłaconej kwoty wraz z ustawowymi odsetkami.
 
Ograniczona ochrona konsumentów
 
Przepisów ustawy o umowach zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa nie stosuje się do umów:
- o charakterze ciągłym lub okresowym, zawieranych na podstawie oferty sprzedaży lub przez odwołanie się do ogłoszeń, reklam, cenników i innych informacji skierowanych do ogółu albo do poszczególnych osób, jeżeli konsument mógł uprzednio zapoznać się z treścią otrzymanej oferty lub informacji pod nieobecność drugiej strony umowy, a zarazem w tej ofercie lub informacji, jak i w umowie zastrzeżono prawo konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od dnia jej zawarcia,
- sprzedaż artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta,
- powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego o wartości przedmiotu umowy nie wyższej niż 10 euro,
- prace budowlane,
- dotyczących nieruchomości, z wyłączeniem usług remontowych,
- ubezpieczenia, w tym o członkostwo w otwartych funduszach emerytalnych oraz reasekuracji,
- dotyczących papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa w funduszach powierniczych i inwestycyjnych, tzw. usługi inwestycyjne.
 


Arkadiusz Jaraszek


Gazeta Prawna Nr 235/2008 [Dodatek: Tygodnik Prawa Gospodarczego]
z dnia 2008-12-2

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Pasieka Derlikowski Brzozowska i Partnerzy

kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »