| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jakie obowiązki ma przedsiębiorca sprzedający towary przez internet

Jakie obowiązki ma przedsiębiorca sprzedający towary przez internet

Przedsiębiorca świadczący usługi przez internet ma obowiązek wykonania umowy najpóźniej w terminie 30 dni od dnia złożenia zamówienia. Przed wysłaniem towaru nie może żądać od klienta zapłaty. Musi też przyjąć zamówiony przez konsumenta towar, nawet gdy ten nie poda powodu jego zwrotu.

Informacja dla klienta
 
Przedsiębiorca sprzedający towary przez internet ma nie tylko obowiązek przyjęcia zwróconego towaru, ale dodatkowo o tym uprawnieniu musi on poinformować konsumenta. Informacja ta powinna być przekazana przez przedsiębiorcę na piśmie, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia konsumentowi propozycji zawarcia umowy. Wzór oświadczenia o prawie odstąpienia od umowy powinien zawierać oznaczenie imienia lub nazwy sprzedawcy oraz jego adresu zamieszkania lub siedziby. Sprzedawca wraz z przesłaniem wzoru odstąpienia może również zażądać od konsumenta pisemnego potwierdzenia, że został poinformowany o prawie odstąpienia i że otrzymał wspomniany wzór. Jeżeli obowiązek informacji nie zostanie spełniony, to bieg dziesięciodniowego terminu na zwrot towaru się nie rozpoczyna. Nawet jednak jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje konsumenta o prawie odstąpienia, to zwrot towaru nie będzie dopuszczalny po upływie trzech miesięcy od wykonania umowy.
 
Ograniczenia zwrotów
 
Nie w każdym przypadku przedsiębiorca ma obowiązek przyjąć zwrócony w terminie dziesięciu dni towar. Klient nie może zrezygnować z umowy, która została rozpoczęta za jego zgodą przed upływem dziesięciu dni od zawarcia umowy (np. zamówienie kwiatów przez internet, które zostały dostarczone następnego dnia po złożeniu zamówienia). Niedopuszczalna jest również rezygnacja z zakupu produktu, który ulega szybkiemu zepsuciu. Dotyczy to przede wszystkim produktów spożywczych. Jeżeli przedsiębiorca zajmuje się sprzedażą produktów wykonanych przez niego na specjalne zamówienie klientów, to również nie ma obowiązku przyjmowania ich zwrotów. Jeżeli klient chce zrezygnować z kupionych kaset wideo, audio lub programów komputerowych, to może to zrobić jedynie w sytuacji, gdy opakowania wcześniej nie otwierał. Po usunięciu oryginalnego opakowania tych produktów sprzedawca nie ma bowiem obowiązku uwzględnienia żądania zwrotu towaru. Rezygnacja z zaprenumerowanej prasy również jest niedopuszczalna. Z uwagi na specyficzny charakter tych usług klient nie ma prawa rezygnacji w terminie dziesięciu dni także z usług w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych. Usługi tego typu podlegają bowiem często realizacji przed upływem dziesięciu dni.
Przedsiębiorcy prowadzący swoją działalność za pośrednictwem internetu nie mają obowiązku uwzględniania dokonywanych przez klientów zwrotów towarów w terminie dziesięciu dni także wówczas, gdy zajmują się oni sprzedażą artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta. Dotyczy to także innych umów o charakterze ciągłym lub okresowym, zawieranych na podstawie oferty sprzedaży lub przez odwołanie się do ogłoszeń, reklam, cenników i innych informacji skierowanych do ogółu albo do poszczególnych osób. W tym przypadku konsument musi mieć jednak możliwość wcześniejszego zapoznania się z treścią otrzymanej oferty lub informacji oraz jeżeli umowa zastrzegała prawo konsumenta do odstąpienia od niej w terminie dziesięciu dni od dnia jej zawarcia.
PRZYKŁAD
USŁUGI O CHARAKTERZE CIĄGŁYM
Za pośrednictwem internetu konsument zakupił prenumeratę czasopisma na cały rok. Rozmyślił się jednak i postanowił zrezygnować z zamówienia. Przedsiębiorca nie ma obowiązku przyjęcia zwróconego towaru, bowiem świadczone przez niego usługi mają charakter ciągły i w takim przypadku konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy.
Przepisów ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny nie stosuje się także do inwestycji kapitałowych, ubezpieczeń i usług bankowych oraz umów dotyczących nieruchomości - z wyłączeniem usług remontowych oraz umów o prace budowlane. Ponadto, jeżeli umowa ma charakter umowy powszechnie zawieranej w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, a wartość przedmiotu umowy nie jest wyższa od 10 euro, to nie podlega ona rygorom i sankcjom przewidzianym w ustawie.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Łomozik

Dyplomowany konsultant feng shui

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »