| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jakie obowiązki ma przedsiębiorca sprzedający towary przez internet

Jakie obowiązki ma przedsiębiorca sprzedający towary przez internet

Przedsiębiorca świadczący usługi przez internet ma obowiązek wykonania umowy najpóźniej w terminie 30 dni od dnia złożenia zamówienia. Przed wysłaniem towaru nie może żądać od klienta zapłaty. Musi też przyjąć zamówiony przez konsumenta towar, nawet gdy ten nie poda powodu jego zwrotu.

Prawo do reklamacji
 
Stosowana przez przedsiębiorcę trudniącego się sprzedażą towarów na odległość oferta zawsze powinna określać miejsce i sposób składania reklamacji. Przedsiębiorca powinien w taki sposób umożliwić swoim klientom jej składanie, aby nie pociągało to za sobą dla nich nadmiernych trudności lub kosztów. Odnosi się to przede wszystkim do rozmieszczenia punktów reklamacyjnych oraz czasu ich otwarcia. Niedopuszczalne jest zobowiązanie konsumenta, który zakupił towar np. w Gdańsku, do jego zareklamowania w punkcie znajdującym się np. w Katowicach. Taki sposób składania reklamacji z całą pewnością byłby zbyt uciążliwy i pociągałby za sobą zbyt duże koszty, które często przewyższałyby wartość samego produktu. Przedsiębiorca zajmujący się sprzedażą towarów na odległość powinien także stosować krótkie terminy załatwiania reklamacji. Przyjmuje się, że każda reklamacja powinna być rozpoznana najpóźniej w terminie 30 dni od dnia jej złożenia.
Przedsiębiorca sprzedający swoje towary w internecie ma obowiązek uwzględniania reklamacji klientów, jeżeli są one składane nie później niż w dwa lata od zakupu produktu. Na tej podstawie zwracane mogą być towary, które są niezgodne z umową. Nie chodzi tutaj o zwykłe wady fizyczne, ale również o sytuacje, kiedy zakupiony sprzęt, np. Hi-Fi czy RTV, nie ma funkcji lub właściwości, co do których zapewniał przedsiębiorca. Wypełnienie reklamacji może polegać na naprawieniu towaru (jeżeli jest to możliwe), wymianie go na nowy, obniżeniu jego ceny lub zwrocie pieniędzy. Jeżeli jednak klient zgłosi reklamację przed upływem dwóch lat od zakupu towaru, ale później niż dwa miesiące od momentu, kiedy dowiedział się o wadzie towaru, to przedsiębiorca nie ma obowiązku uwzględniania reklamacji.
Wyłącznie od woli przedsiębiorcy zależy, czy udzieli on na sprzedawany przez siebie towar gwarancji. Nie jest to bowiem obowiązek sprzedawcy. Jeśli jednak gwarancja zostanie przyznana, to przedsiębiorca ma obowiązek wypełniania wszystkich jej postanowień, czyli np. bezpłatnego usuwania wad lub wymiany towaru na nowy w terminie dwóch lat od zakupu (jeżeli wynika to z udzielonej gwarancji).
PRZYKŁAD
NIEDOPUSZCZALNY ZWROT
Przedsiębiorca nie poinformował klienta o tym, że w każdym przypadku bez podawania przyczyny może on zwrócić zakupiony produkt. Klient po sześciu miesiącach od zakupu towaru dowiedział się o tym prawie i odesłał przedsiębiorcy zakupiony towar. Przedsiębiorca nie musi przyjąć zwrotu, bowiem jest on dopuszczalny jedynie w ciągu trzech miesięcy od zakupu. Nie ma przy tym znaczenia, że przedsiębiorca nie udzielił klientowi informacji o przysługującym mu prawie odstąpienia.
 
Zwrot towaru
 
Specyficznym prawem reklamacji jest przysługujące konsumentom prawo do odstąpienia od umowy. Przedsiębiorca zajmujący się sprzedażą swoich towarów przez internet musi liczyć się z tym, że jego klient, odstępując od umowy, nie będzie musiał nawet podać mu przyczyny swojej decyzji. Wystarczy, że w terminie dziesięciu dni od zakupu danego towaru wyśle mu swoje oświadczenie, z którego będzie wynikało, że odstępuje od umowy. Umowa jest wtedy uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań, czyli np. z obowiązku uiszczenia opłaty za zamówiony towar. Musi on jednak odesłać towar najpóźniej w terminie 14 dni i w niepogorszonym stanie. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy zmiany były konieczne w granicach zwykłego zarządu rzeczą. Jeżeli klient spóźni się z odesłaniem towaru lub odesłany przez niego towar będzie uszkodzony, to przedsiębiorca nie ma obowiązku jego przyjęcia.
Jeżeli okoliczności te nie zajdą, to przedsiębiorca zawsze musi towar przyjąć. Jednocześnie niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni, sprzedawca powinien zwrócić klientowi pieniądze - w takiej kwocie, jaką otrzymał, gdyż nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy, czyli odstępnego. Postanowienie takie jest sprzeczne z prawem i nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Jeżeli klient w związku z umową dokonał jakichkolwiek przedpłat, to przedsiębiorca będzie musiał nie tylko zwrócić je klientowi, lecz także będzie musiał zwrócić je wraz z ustawowymi odsetkami. Mogą być one naliczane od daty dokonania przedpłaty, aż do dnia jej zwrotu. Nie jest to korzystne dla przedsiębiorców, bowiem nie tylko muszą oni przyjąć towar, o którym myśleli, że został już z zyskiem sprzedany, ale dodatkowo muszą zwrócić cały dochód uzyskany ze sprzedaży i zapłacić za niego ustawowe odsetki.
Jeżeli klient odstąpi od umowy, to przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć mu na piśmie zwrot zamówionego towaru. Odstąpienie przez klienta od zawartej umowy wywiera skutek nie tylko w odniesieniu do przedsiębiorcy, u którego zamówił on dany towar, lecz także u innych przedsiębiorców powiązanych z tą transakcją. Jeśli bowiem za dany towar klient miał zapłacić ze środków pochodzących z kredytu lub pożyczki udzielonych przez przedsiębiorcę albo gdy umowa przewidywała wykorzystanie kredytu udzielonego na podstawie porozumienia kredytodawcy z przedsiębiorcą, to odstąpienie od umowy skuteczne jest także wobec umowy kredytu lub pożyczki zawartej przez konsumenta.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Emilia Stawicka

Specjalista w obsłudze księgowej i kadrowo-płacowej firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »