| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jakie obowiązki ma przedsiębiorca sprzedający towary przez internet

Jakie obowiązki ma przedsiębiorca sprzedający towary przez internet

Przedsiębiorca świadczący usługi przez internet ma obowiązek wykonania umowy najpóźniej w terminie 30 dni od dnia złożenia zamówienia. Przed wysłaniem towaru nie może żądać od klienta zapłaty. Musi też przyjąć zamówiony przez konsumenta towar, nawet gdy ten nie poda powodu jego zwrotu.

Rodzaje działalności
 
Istotą każdej umowy zawieranej na odległość jest brak równoczesnej obecności stron, które porozumiewają się ze sobą za pomocą środków komunikowania się na odległość. Środkami tymi mogą być: media drukowane, jak np. formularze, listy seryjne, katalogi, telefony, środki komunikacji telewizyjnej i radiowej oraz internet. Konieczne jest jednak, aby przedsiębiorca standardowo wykorzystywał w swojej działalności środki bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Działania takie powinny być nierozerwalną cechą prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa. Wystarcza jednak, że przynajmniej część działalności przedsiębiorcy została zorganizowana w ten sposób. Jeśli zatem część swoich towarów przedsiębiorca sprzedaje w tradycyjnym sklepie, a część w internecie, to należy uznać, że jest on przedsiębiorcą zajmującym się sprzedażą na odległość. Okazjonalne lub jednorazowe skorzystanie ze środka porozumiewania się na odległość, czyli np. internetu, nie pozwala na uznanie przedsiębiorcy za trudniącego się sprzedażą na odległość. Ma to bardzo duże znaczenie praktyczne, bowiem dodatkowe obowiązki wynikające z ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny wiążą jedynie tych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność polegającą na sprzedaży na odległość.
 
Sposób składania ofert
 
Przedsiębiorca zajmujący się sprzedażą na odległość ma obowiązek takiego kierowania swoich ofert do konsumentów, aby jednoznacznie i w sposób zrozumiały wynikało z nich, że chce on zawrzeć z nimi umowę. Oferty składane za pośrednictwem sieci nie mogą więc mieć charakteru zakamuflowanego i podstępnego. Dotyczy to między innymi czytelności tekstu i wielkości i rodzaju użytej w nim czcionki. Posłużenie się przez przedsiębiorcę telefonem, wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną, automatycznym urządzeniem wywołującym lub innym środkiem komunikacji elektronicznej w celu złożenia propozycji zawarcia umowy może nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta. Ma to na celu ochronę jego prywatności. Przedsiębiorca nawiązując kontakt z konsumentem powinien już na wstępie poinformować go o komercyjnym celu, jaki nim kieruje. Naruszenie tego obowiązku może stanowić podstawę roszczeń: o ochronę dóbr osobistych lub odszkodowawczego.
PRZYKŁAD
OŚWIADCZENIE O ODSTĄPIENIU OD UMOWY
Klient zakupił przez internet od przedsiębiorcy pióro. Po odbiorze towaru wyjął je z opakowania, chcąc sprawdzić, czy pióro pisze. Wówczas zauważył, że ma ono kolor złoty, gdy on zamawiał pióro koloru srebrnego. Postanowił zatem odesłać pióro i odstąpić od umowy. Jeżeli klient wyśle stosowne oświadczenie w terminie dziesięciu dni, to przedsiębiorca będzie miał obowiązek przyjąć towar i zwrócić klientowi pieniądze. Nie będzie miało przy tym znaczenia, że klient wyjął pióro z opakowania.
Najpóźniej w chwili złożenia klientowi propozycji zawarcia umowy przedsiębiorca powinien poinformować go o:
- swoim imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby), oraz organie, który zarejestrował jego działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został on zarejestrowany,
- istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
- cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
- zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
- kosztach oraz terminie i sposobie dostawy oraz kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż według normalnej taryfy.
Przy zawieraniu umowy stronom znany powinien być także termin, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu będą miały charakter wiążący, a w przypadku umowy o świadczenie ciągłe lub okresowe, minimalny okres, na jaki ma być ona zawarta. Przedsiębiorca powinien przekazać ponadto klientowi informacje o miejscu i sposobie składania reklamacji oraz przysługującym mu prawie do wypowiedzenia umowy. Informacje te powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania. Dodatkowo najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia informacje te powinny być potwierdzone przez przedsiębiorcę na piśmie.
Obowiązek potwierdzenia tych informacji nie musi być jednak spełniony, jeżeli przedsiębiorca ma wykonać świadczenie jednorazowe i spełniane przy użyciu środków porozumiewania się na odległość, za które rachunek wystawia osoba fizyczna lub prawna, która w ramach swojego przedsiębiorstwa udostępnia co najmniej jeden środek porozumiewania się na odległość, dostępny dla konsumenta i przedsiębiorcy. Nawet jednak w takim przypadku konsument zawsze ma prawo do informacji o imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedzibie) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował jego działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został on zarejestrowany.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Kłosińska-Pyka

Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »