| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak korzystać ze znaku towarowego, by nie naruszyć prawa

Jak korzystać ze znaku towarowego, by nie naruszyć prawa

Przedsiębiorca, który zarejestruje znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP, ma wyłączne prawo do jego używania na całym obszarze Polski. Osoba, która oznacza towary podrobionym znakiem towarowym lub dokonuje bezprawnego obrotu takimi towarami naraża się na odpowiedzialność cywilną. Może też zostać skazana nawet na dwa lata więzienia.

Uprawnienia wynikające z ochrony
 
Poprzez uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy przedsiębiorca nabywa wyłączne prawo do jego używania w sposób zarobkowy i zawodowy na całym obszarze Polski. Czas tej ochrony wynosi dziesięć lat od momentu zgłoszenia znaku w Urzędzie Patentowym. Na wniosek przedsiębiorcy prawo to może być przedłużone dla wszystkich lub wybranych towarów na następne okresy dziesięcioletnie. Wniosek ten powinien być złożony przed końcem upływającego okresu ochrony, jednak nie wcześniej niż na rok przed jego upływem. Wraz z wnioskiem należy wnieść należną opłatę za ochronę. Za dodatkową opłatą przedsiębiorca może złożyć taki wniosek również w ciągu sześciu miesięcy po upływie okresu dotychczasowej ochrony.
Przedsiębiorca uprawniony do używania znaku towarowego ma przede wszystkim prawo do jego umieszczenia na towarach objętych rejestracją lub ich opakowaniu i wprowadzania tak oznaczonych towarów do obrotu gospodarczego. Znak towarowy może zostać zatem umieszczony jedynie na tych towarach, które zostały objęte rejestracją. Przedsiębiorca nie ma prawa do jego zamieszczenia na towarach, które rejestracją nie zostały objęte, nawet jeżeli jest ich producentem. Jeżeli na danym produkcie dopuszczalne jest zamieszczenie znaku towarowego, to przedsiębiorca może jednocześnie zamieścić znak na dokumentach związanych z wprowadzaniem tych towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług objętych ochroną. Prawo do używania znaku towarowego uprawnia także przedsiębiorcę do jego wykorzystywania w celach reklamowych.
Jeżeli prawo do znaku towarowego ma kilku przedsiębiorców, to każdy z nich jest uprawniony do korzystania we własnym zakresie z tego znaku. Taka osoba współuprawniona nie musi zwracać się do pozostałych współuprawnionych o zgodę na korzystanie ze swojego prawa. Może ona także we własnym zakresie dochodzić roszczeń z powodu naruszenia jej prawa ochronnego.
Prawo ochronne na znak towarowy nie rozciąga się jednak na działania dotyczące towarów ze znakiem, polegające w szczególności na ich oferowaniu do sprzedaży lub dalszym wprowadzaniu do obrotu, jeżeli towary te zostały uprzednio wprowadzone do obrotu na terytorium kraju przez uprawnionego przedsiębiorcę lub za jego zgodą. Jeżeli zatem przedsiębiorca posiadający prawo ochronne na znak towarowy wprowadzi do sprzedaży towar oznaczony tym znakiem, to inne osoby mogą np. ten towar odsprzedawać dalej, a ich działania nie będą naruszały praw przedsiębiorcy. Podobnie nie będzie stanowił naruszenia prawa ochronnego na znak towarowy import towarów oznaczonych takim znakiem, jeżeli towary te zostały uprzednio wprowadzone do obrotu na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego przez uprawnionego przedsiębiorcę lub za jego zgodą. Jeżeli jednak po wprowadzeniu towarów do obrotu zmieni się lub pogorszy ich stan albo zajdą inne uzasadnione względy, to przedsiębiorca może sprzeciwić się dalszej dystrybucji towarów objętych prawem ochronnym na znak towarowy.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bogacz Bartoszewicz Kancelaria Radców Prawnych

Obsługa prawna klientów indywidualnych i przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »