| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak rozliczać koszty w działalności prowadzonej w domu

Jak rozliczać koszty w działalności prowadzonej w domu

Ze względu na różne okoliczności osoby fizyczne coraz częściej podejmują się prowadzenia samodzielnie działalności gospodarczej. Nierzadko jej specyfika nie wymaga wynajmowania pomieszczeń biurowych. Przedsiębiorcy decydują się wtedy prowadzić działalność w domu, przeznaczając część mieszkania na potrzeby firmy. W takim przypadku konieczne jest prawidłowe określanie kosztów uzyskania przychodów. Nie każdy bowiem wydatek może zostać do nich zaliczony bezpośrednio i w całej wysokości. Błędne rozliczenie kosztów uzyskania przychodów przyczynić się może do odprowadzenia podatku w nieprawidłowej wysokości i narazić podatnika na niepotrzebne konsekwencje wynikające nie tylko z przepisów ustaw o podatkach dochodowych, Ordynacji podatkowej, ale także przepisów kodeksu karnego skarbowego. Warto więc prześledzić tę kwestię bardzo dokładnie.

Kłopotliwa reprezentacja
 
Zdarza się, że nawet osoby prowadzące jednoosobowe firmy zarejestrowane w domu od czasu do czasu muszą spotkać się ze swoim klientem czy kontrahentem. Z uwagi na fakt, iż w domu nie zawsze spotkanie biznesowe wyglądałoby profesjonalnie, spotkanie odbywa się w restauracji. I tu uwaga, począwszy bowiem od stycznia 2007 r. podatkowych kosztów uzyskania przychodów nie stanowią koszty reprezentacji, w szczególności wskazane zostały w tym zakresie wydatki poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów w tym alkoholowych. Nie oznacza to jednak, że jedynie zakup tych towarów został wyłączony z możliwości kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów. Należy pamiętać, iż wszelkie koszty związane z reprezentacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Obowiązujące przepisy niestety nie zawierają legalnej definicji pojęcia reprezentacji, co znacznie utrudnia ich stosowanie, a także powoduje powstawanie wielu rozbieżności interpretacyjnych. Dobrze więc posłużyć się w tym przypadku słownikiem języka polskiego. Zgodnie z definicją w nim zawartą reprezentacja to okazałość, wystawność. Zachowywać się reprezentacyjnie to postępować w sposób okazały, okazale, wytwornie, wystawnie. Reprezentacja zatem to kreowanie pozytywnego wizerunku danego podmiotu, ponoszenie wydatków w celu wywołania jak najkorzystniejszego wrażenia.
Z drugiej strony mamy do czynienia z reklamą. Należy zaznaczyć, iż wydatki związane z reklamą stanowią koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości. Od stycznia 2007 r. nie obowiązują już zapisy dotyczące podziału reklamy na publiczną i niepubliczną. Cała kwota poniesiona na reklamę może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, oczywiście zakładając, iż wydatki te spełniają podstawową definicję kosztów uzyskania przychodów, czyli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ważne jest także, aby wydatki te nie znalazły się na liście art. 23, zawierającej wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów.
Biorąc pod uwagę fakt, iż nie ma jednoznacznej definicji pojęcia reklamy i reprezentacji ani katalogu wydatków zaliczanych do reprezentacji czy też reklamy, często pojawiają się problemy interpretacyjne w tej kwestii. Niektóre wydatki trudno bowiem jednoznacznie zaliczyć do kosztów związanych z reklamą lub reprezentacją. Ustawodawca nie wskazał bowiem granicy, która wiążąco i jednoznacznie oddzielałaby od siebie te dwa typy wydatków.
Problemy mogą pojawić się na przykład w zakresie upominków dla podatnika oraz gadżetów reklamowych. Wydawałoby się, iż prezenty dla podatników zaliczyć należy do kosztów reprezentacji, jednakże należy wskazać pewne rodzaje przedmiotów, których przekazanie może wiązać się bardziej z reklamą niż z reprezentacją, co spowoduje pojawienie się możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Mam tu na myśli np. breloczki, smycze do kluczy, długopisy z logo firmy. W nieco ponadrocznym okresie obowiązywania tego przepisu w obecnym brzmieniu wykształcił się pogląd, iż oznakowanie przekazywanego prezentu logo przedsiębiorcy przesądza o jego potraktowaniu jako reklamę i możliwości zakwalifikowania wydatków z nim związanych do kosztów uzyskania przychodów, zwłaszcza gdy sama wartość przekazywanych przedmiotów będzie znikoma. Jeśli jednak podatnik przekaże swoim najlepszym klientom np. drogie, eleganckie pióra, nawet jeśli będą one miały wygrawerowane logo firmy, w mojej ocenie powinny one zostać zaliczone do kosztów reprezentacji, a tym samym wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.
WAŻNE
Nieodliczona od podatku dochodowego od osób fizycznych część składki na ubezpieczenie zdrowotne nie będzie na podstawie przepisów art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodu ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza
WYDATKI NA SZKOŁĘ NIE ZAWSZE KOSZTEM
Wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, do których zalicza się wydatki na dokształcenie, nie są ujęte w katalogu zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie stanowi to jednak wystarczającej przesłanki do obciążenia ich wartością kosztów uzyskania przychodów. Dla uzyskania takiego uprawnienia konieczne jest również zaistnienie związku przyczynowego między poniesionym wydatkiem a celem, jakim jest osiągnięcie przychodu lub zamiar osiągnięcia przychodu. Nadmienić należy jednak, że na osobie, która osiąga przychody z działalności gospodarczej, spoczywa ciężar wskazania związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami a osiąganymi przychodami z tej działalności oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów. Wskazanie takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Hanna Bartkowiak

Konsultant/Zespół Doradców Unijnych SmartConsulting S.K.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »