| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak reklamować produkty i usługi zgodnie z prawem

Jak reklamować produkty i usługi zgodnie z prawem

Zasada swobodnego prowadzenia działalności reklamowej przez przedsiębiorców ma pewne wyjątki. Polegają one głównie na zakazie promowania wybranych towarów czy konieczności uczciwej rywalizacji z konkurentami. Za stosowanie zakazanej reklamy firmy mogą stracić nawet 10 proc. swoich ubiegłorocznych przychodów lub mogą zostać zmuszone do wypłaty odszkodowania rynkowym przeciwnikom.


Jawność działań
 
 

Po to, żeby reklama spełniła swój podstawowy cel, czyli skłoniła konsumenta do zakupu produktu, reklamodawcy skłaniają się do używania różnych form manipulacji. Jednym z nich jest stosowanie reklamy ukrytej w radiu i telewizji.
Zgodnie z art. 4 pkt 11 ustawy o radiofonii i telewizji reklamą ukrytą jest przedstawianie w audycjach towarów, usług, nazwy, firmy, znaku towarowego lub działalności przedsiębiorcy będącego producentem towaru lub świadczącego usługi, jeżeli zamiarem nadawcy, w szczególności związanym z wynagrodzeniem lub uzyskaniem innej korzyści, jest osiągnięcie skutku reklamowego oraz jeżeli możliwe jest wprowadzenie publiczności w błąd co do charakteru przekazu. Jest to reklama bazująca na niedomówieniach, aluzjach, wtrąceniach. Mogą to być znaki firmowe czy firmowe produkty, które błąkają się w tle akcji reportażu dziennikarskiego. Reklama ukryta jest zakazana przez ustawodawcę nie tylko na gruncie ustawy o radiofonii i telewizji, ale stanowi równocześnie czyn nieuczciwej konkurencji. Uważa się za niego wypowiedź, zachęcającą do nabywania towarów lub usług, która sprawia wrażenie neutralnej informacji.
Podstawową trudność stanowi tutaj odróżnienie reklamy wprowadzającej w błąd od dozwolonej prezentacji produktów. Żeby to zrobić, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy mamy do czynienia z prezentacją, która odpowiada definicji reklamy ukrytej. Trzeba jednocześnie sprawdzić, czy nadawca prezentował dane produkty lub usługi w przekazie, który nie miał oficjalnie charakteru reklamowego w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Na końcu należy się zastanowić, czy możliwe będzie wprowadzenie publiczności w błąd co do charakteru przekazu.
 
 

Czyny nieuczciwej konkurencji
 
 

Reklama sprzeczna z przepisami prawa została zaliczona do kategorii czynów nieuczciwej konkurencji. Chodzi tu przede wszystkim o te przekazy reklamowe, których skutkiem jest zagrożenie lub naruszenie interesu innego przedsiębiorcy. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka. Podobnie jest traktowana reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi. Art. 16 ust 2. ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nakazuje przy ocenie reklamy wprowadzającej w błąd ocenić wszystkie jej elementy. Dotyczą one przede wszystkim: ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy lub konserwacji reklamowanych towarów lub usług, a także zachowania się klienta.
Ta definicja nieuczciwej reklamy poprzez zwrot - mogąca przez to wprowadzić w błąd - sugeruje, że mamy z nią do czynienia w momencie możliwego wystąpienia rzeczywistych pomyłek adresatów reklamy. Nie chodzi nawet o to, że pod jej wpływem podjęli oni już decyzję zakupu określonego towaru. Wystarczy, że zaistniało tutaj jedynie ryzyko takiego zachowania.
Nie każde wprowadzenie w błąd jest czynem nieuczciwej konkurencji. Błąd musi być bowiem na tyle istotny, by mógł realnie wpływać na decyzje zakupowe klientów. Przykładem reklamy wprowadzającej w błąd jest chociażby taka, w której przypisuje się produktom nieleczniczym walor zapobiegania chorobom, lub taka, która przedstawia niezgodny z prawdą skład produktu (w danym soku jest 100 proc. świeżych owoców, podczas, gdy tak naprawdę jest ich 60 proc.).
 
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ligęzowscy & Partnerzy. Adwokaci i Radcowie Prawni Spółka Partnerska.

Kompleksowa obsługa prawna na rzecz przedsiębiorców i klientów indywiduwalnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »