| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak reklamować produkty i usługi zgodnie z prawem

Jak reklamować produkty i usługi zgodnie z prawem

Zasada swobodnego prowadzenia działalności reklamowej przez przedsiębiorców ma pewne wyjątki. Polegają one głównie na zakazie promowania wybranych towarów czy konieczności uczciwej rywalizacji z konkurentami. Za stosowanie zakazanej reklamy firmy mogą stracić nawet 10 proc. swoich ubiegłorocznych przychodów lub mogą zostać zmuszone do wypłaty odszkodowania rynkowym przeciwnikom.


Usługi medyczne i leki
 
 

Zakaz reklamy obowiązuje także w przypadku usług medycznych świadczonych wyłącznie na podstawie skierowania lekarza. Wydawałoby się, że tak sformułowane ograniczenie, zawarte w ustawie o radiofonii i telewizji, dopuszcza reklamę pozostałych usług medycznych. Tymczasem zgodnie z art. 18b ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 14, poz. 89 ze zm.) mogą one podawać do publicznej wiadomości informacje o rodzajach i zakresie udzielanych usług, z tym że podawane tak informacje nie mogą mieć cech reklamy.
Podobne ograniczenia dotyczą lekarzy i lekarzy dentystów. Co prawda mogą oni podawać do publicznej wiadomości informacje o udzielanych świadczeniach zdrowotnych, jednak zasady takiego udostępniania ma prawo określić autonomicznie Naczelna Rada Lekarska. Wydane przez nią przepisy wewnętrzne wykluczają całkowicie możliwość reklamowania usług medycznych.
Przepisy prawa farmaceutycznego zezwalają na reklamę produktów leczniczych, ale tylko tych, które nie są sprzedawane na receptę i nie znajdują się na liście leków refundowanych. Nie wolno reklamować tych środków, które w swoim składzie mogą zawierać substancje odurzające. Zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz.U. z 2002 r. nr 230, poz. 1936) reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości musi zawierać m.in. nazwę produktu, nazwę powszechnie stosowanej substancji czynnej, stężenie substancji czynnej czy wskazanie terapeutyczne do stosowania produktu. Ponadto musi znaleźć się informacja, że przed użyciem leku trzeba zapoznać się z treścią ulotki dołączonej do opakowania.
W mediach nie można również reklamować gier i zakładów. Chodzi tutaj m.in. o reklamy wideoloterii, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych czy gier na automatach.
 
 

Dopuszczalna reklama radców
 
 

Zakazem reklamowania swojej działalności są objęci także adwokaci i notariusze. Akty prawne regulujące zasady wykonywania zawodów prawniczych przewidują jedynie obowiązek przestrzegania reguł etyki zawodowej. Do decydowania o dopuszczalności reklamowania usług prawniczych zostały upoważnione samorządy zawodowe, które czynią to w drodze aktów wewnętrznych obowiązujących wszystkich członków korporacji zawodowej.
Korporacje adwokatów i notariuszy w dalszym ciągu stoją na stanowisku, że możliwość promowania w prasie, radiu czy telewizji przedstawicieli ich zawodów stoi w sprzeczności z wymaganiami etycznymi i uchybia godności ich profesji. Od listopada 2007 r. dozwolona jest za to reklama radców prawnych. Zmieniony kodeks etyczny radcy prawnego wprowadził prawo do informowania o działalności zawodowej. Ograniczone jest ono przez działania niezgodne z prawem i dobrymi obyczajami. Taka informacja nie może wprowadzać w błąd albo być sprzeczna z godnością zawodu. Korporacja zezwoliła na stosowanie szerokiego marketingu, sprzedaży bezpośredniej i sponsoringu. Zgodnie z nowymi zasadami można się reklamować i pozyskiwać klientów, ale niedozwolona jest reklama porównawcza i podawanie nazwisk klientów bez ich zgody.
 

Dbałość o interesy małoletnich
 
 

Reklama jest jedną z kategorii przekazów, które mogą naruszać interesy osób małoletnich. Tym samym mogą manipulować psychiką dzieci, powodować u nich stan niepokoju, a także utwierdzić je w przekonaniu o istnieniu potrzeb, których ani one, ani ich rodzice nie będą w stanie zaspokoić. Z tych powodów w przepisach ustawy znalazło się zastrzeżenie mówiące o przekazach mogących wyrządzić szkodę małoletnim lub negatywnie wpłynąć na ich psychikę.
Zakazane jest nadawanie reklam nawołujących bezpośrednio małoletnich do nabywania produktów lub usług, jak również zachęcających ich do wywierania presji na rodziców lub inne osoby w celu skłonienia ich do zakupu reklamowanych produktów. Reklamy nie mogą też wykorzystywać zaufania małoletnich, jakie pokładają oni w rodzicach, nauczycielach lub innych osobach. Tak samo zakazane jest nieuzasadnione ukazywanie dzieci w niebezpiecznych sytuacjach oraz oddziaływanie w sposób ukryty na ich podświadomość.
Podawane w mediach materiały promocyjne nie mogą ponadto godzić w fundamentalne wartości człowieka, naruszać godności ludzkiej i zawierać treści dyskryminujących ze względu na rasę, płeć lub narodowość. W reklamach nie wolno ranić przekonań religijnych lub politycznych. Nie wolno też popierać zachowań zagrażających zdrowiu ludzi, ich bezpieczeństwu lub ochronie środowiska naturalnego.
 
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Król

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »