| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak reklamować produkty i usługi zgodnie z prawem

Jak reklamować produkty i usługi zgodnie z prawem

Zasada swobodnego prowadzenia działalności reklamowej przez przedsiębiorców ma pewne wyjątki. Polegają one głównie na zakazie promowania wybranych towarów czy konieczności uczciwej rywalizacji z konkurentami. Za stosowanie zakazanej reklamy firmy mogą stracić nawet 10 proc. swoich ubiegłorocznych przychodów lub mogą zostać zmuszone do wypłaty odszkodowania rynkowym przeciwnikom.


Rodzaje przekazu
 
 

Celem reklamy (czyli informacji połączonej z komunikatem persfazyjnym) jest promocja sprzedaży albo innych form korzystania z towarów i usług. Są to działania, które mają na celu zwiększenie ich popularności wśród konsumentów. Pożądanym efektem reklamy może być także kreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy (ostatnio przedsiębiorcy zajmujący się dostarczaniem energii postanowili uświadomić konsumentom, że to oni dostarczają do ich domów energię elektryczną czy gaz).
Do promowania swoich produktów i usług przedsiębiorcy wykorzystują najczęściej klasycznie rodzaje reklamy, takie jak reklama: telewizyjna, prasowa, zewnętrzna, radiowa czy pocztowa. Coraz większą popularnością i siłą oddziaływania cieszy się obecnie reklama internetowa. Jej głównym atutem jest to, że w odróżnieniu od innych rodzajów reklamy daje ona możliwość wykorzystania zdecydowanie szerszej palety środków reklamowych (np. strona www, poczta elektroniczna, odnośnik reklamowy).
 
 

Zasady prowadzenia reklamy
 
 

W praktyce reklama przybiera różną postać. Zdarza się, że zawiera ona rzetelną informację o cechach produktu, częściej jednak wychwala produkt bez podstawy merytorycznej. Walcząc o klientów przedsiębiorcy nie powinni zapominać o najważniejszej zasadzie prowadzenia reklamy, która została określona zarówno w art. 36 ust. 2 ustawy Prawo prasowe jak i w ustawie o radiofonii i telewizji: wszystkie ogłoszenia i reklamy nie mogą być sprzeczne z prawem i zasadami współżycia społecznego. Chodzi tutaj o sprzeczność z różnymi dziedzinami prawa, np. ustawą z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 ze zm.) czy przepisami o zakazie reklamy wprowadzającej w błąd.
Mniej szczegółowo można określić zakres norm, na które powołuje się klauzula współżycia społecznego, i norm obyczajowych. Na gruncie ustawy o radiofonii i telewizji może to być przykładowo praktyka poprzedzania programów telewizyjnych adresowanych do dzieci reklamami piwa.
 
 

Ograniczenia produktowe
 
 

Zasadniczą kwestią w prawie reklamy jest wzajemny stosunek przepisów określających dopuszczalne sposoby promocji towarów i usług do norm określających zasady reklamy niektórych kategorii produktów. Tak zwane ustawy produktowe zawierają szereg ograniczeń administracyjnych w zakresie dopuszczalności reklamy tytoniu, alkoholu, leków czy gier. Są one związane m.in. z wiekiem nabywcy, obowiązkami informacyjnymi i koncesyjnymi, programami prewencji kryzysowej. Dla uznania mocy obowiązującej zakazu reklamy określonej kategorii produktów w stosunku do poszczególnych mediów konieczne jest zawsze ich wyraźne wskazanie w przepisach produktowych.
Na mocy art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji zakazane jest nadawanie reklamy wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych, produktów imitujących wyroby tytoniowe lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu. Zakaz ten ma charakter całkowity i obejmuje nie tylko reklamę bezpośrednią, ale również wszelkie pośrednie formy promocji wyrobów tytoniowych, odnoszące się np. wyłącznie do oznaczeń producentów.
Podobne ograniczenia dotyczą reklamy wyrobów alkoholowych. W ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez reklamę napojów alkoholowych należy rozumieć publiczne rozpowszechnianie znaków napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych czy nazw ich producentów. Jedynym napojem alkoholowym, który można reklamować w telewizji i radiu, jest piwo. Jego reklamy nie mogą być jednak emitowane pomiędzy godziną 6.00 a 20.00. Jednocześnie nie może ona być kierowana do małoletnich lub prowadzona przez budowanie skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, sprawnością fizyczną, nauką, pracą lub sukcesem zawodowym czy życiowym. Tego rodzaju ograniczenia mają na celu zmniejszenie występowania zjawisk patologicznych polegających na propagowaniu picia alkoholu ze względu na oderwane od rzeczywistości wzorce czy sytuacje przedstawione w reklamie.
 
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Perfecta

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »