| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak prowadzić sprzedaż w internecie

Jak prowadzić sprzedaż w internecie

Przed założeniem internetowego sklepu należy poznać nie tylko branżę, w jakiej będziemy działać, i opracować dobry projekt graficzny stron www. Równie ważne jest przygotowanie regulaminu odpowiadającego przepisom prawnym, poznanie skutków zamieszczenia oferty w witrynie e-sklepu i uprawnień, które trzeba zagwarantować konsumentom.

Obowiązki przedsiębiorcy, który chce sprzedawać za pomocą internetu, możemy w uproszczeniu podzielić na trzy grupy. Do pierwszej grupy zaliczyć można przede wszystkim nakaz uzyskania zezwolenia na sprzedaż detaliczną oraz zakaz sprzedaży alkoholu osobom do lat 18, nietrzeźwym albo na kredyt. Druga grupa obejmuje określone prawem żywnościowym obowiązki związane z przechowywaniem i transportem napojów alkoholu jako środków spożywczych. Trzecia grupa to specyficzne wymagania przewidziane w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (akt ten reguluje m.in. sprzedaż towarów na odległość), jak również w ustawie o ochronie danych osobowych.
Warto również wspomnieć o bezwzględnym zakazie reklamy napojów alkoholowych na publicznie dostępnej stronie internetowej. Oferta sprzedaży napojów alkoholowych umieszczona na stronie internetowej oraz czysta informacja o rodzaju, cenie i dostępności określonych produktów nie stanowi jednak reklamy. Za reklamę uważa się komunikaty o charakterze perswazyjnym, zachęcające do nabycia danego towaru lub prezentujące je w atrakcyjny sposób. Reklamę napojów alkoholowych innych niż piwo można prowadzić wyłącznie w sposób niepubliczny (np. za pomocą stron z dostępem wyłącznie dla zarejestrowanych osób). Należy jednak podkreślić, że dopuszczalna jest reklama adresu strony internetowej oferującej sprzedaż napojów alkoholowych, jeżeli treść takiej strony jest zgodna z prawem. Nazwa strony nie może być wówczas podobna do marki alkoholu.
Przeciwnicy internetowej sprzedaży alkoholu twierdzą, że w ten sposób jest on łatwo dostępny dla dzieci i młodzieży. Teza ta jest pozbawiona podstaw. Sprzedaż alkoholu przez internet jest sprzedażą rejestrowaną i zindywidualizowaną - trzeba przecież podać swoje dane i adres dostawy. Dostawca alkoholu zamówionego internetowo ma obowiązek i prawo skontrolować wiek odbiorcy towaru. Pod tym względem sprzedaż internetowa wydaje się dużo bezpieczniejsza od anonimowej, masowej sprzedaży sklepowej, w której może dochodzić do niezgodnej z prawem sprzedaży alkoholu małoletnim. Sprzedaż internetowa jest procesem wieloetapowym i rozciągniętym w czasie. Nie sądzę, aby osoby uzależnione od alkoholu lub podejmujące decyzje konsumpcyjne pod wpływem impulsu korzystały z tej formy kupowania alkoholu. Przecież zawsze mogą udać się do ogólnodostępnego sklepu prowadzącego sprzedaż alkoholu i nabyć tam wybrany napój, w dowolnej ilości. Większość sklepów internetowych oferuje alkohol wysokiej jakości, przeznaczony dla wymagających konsumentów. Co więcej, wobec istnienia wielu źródeł dostawy alkoholu trudno uznać, że sprzedaż internetowa przyczynia się zasadniczo do zwiększenia dostępności napojów alkoholowych.
W praktyce niektórych organów samorządowych zdarzają się przypadki, w których urzędnicy odmawiają udzielenia zezwolenia na sprzedaż detaliczną alkoholu przedsiębiorcom zainteresowanym sprzedażą internetową. Jeżeli przedsiębiorcy występujący o zezwolenie na sprzedaż detaliczną spełniają wszelkie wymagania określone w ustawie o wychowaniu w trzeźwości, to omawiane działanie organów administracji należy uznać za nieuzasadnione.

OSKAR LUTY

senior associate w Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kłosowski

Prawnik, doradca podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »