| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak prowadzić sprzedaż w internecie

Jak prowadzić sprzedaż w internecie

Przed założeniem internetowego sklepu należy poznać nie tylko branżę, w jakiej będziemy działać, i opracować dobry projekt graficzny stron www. Równie ważne jest przygotowanie regulaminu odpowiadającego przepisom prawnym, poznanie skutków zamieszczenia oferty w witrynie e-sklepu i uprawnień, które trzeba zagwarantować konsumentom.

Należności podatkowe
 
- Przedsiębiorcy prowadzący działalność zarobkową w formie sprzedaży towarów w internecie powinni ustalić, czy mają obowiązek opodatkowania VAT zawieranych transakcji sprzedaży towarów. Uzyskanie przez przedsiębiorcę statusu podatnika VAT oznacza w szczególności: konieczność rejestracji w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT, obowiązek prowadzenia rejestru sprzedaży i zakupów VAT oraz składania deklaracji rozliczeniowych VAT i wpłacania do urzędu skarbowego kwot należnego VAT, a w pewnych sytuacjach także obowiązek wystawiania faktur lub rejestrowania obrotu przy użyciu kas rejestrujących - tłumaczy Daniel Zarzycki, ekspert z departamentu prawa podatkowego Kancelarii Prawnej Grynhoff Woźny Maliński.
Ważnym obowiązkiem, w celu zapewnienia prawidłowości rozliczeń z tytułu VAT, jest prawidłowe określenie momentu powstania obowiązku podatkowego VAT z tytułu sprzedaży prowadzonej w internecie. Zgodnie z ogólną zasadą - przy dostawie towarów wysyłanych nabywcy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy. Wyjątek stanowi dostawa, która powinna być udokumentowana fakturą - wówczas obowiązek podatkowy VAT powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż siódmego dnia od wydania towarów. Jeżeli przed wydaniem towaru przedsiębiorca otrzymał część wynagrodzenia (przedpłatę, zaliczkę), obowiązek podatkowy VAT powstaje z chwilą jego otrzymania w tej części. Ponadto, w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym/pobraniem, obowiązek podatkowy VAT powstaje w momencie otrzymania zapłaty.
 
Kasy fiskalne
 
- Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży towarów w internecie zobowiązani są do wystawiania faktur dokumentujących te transakcje. Nie dotyczy to sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W tym przypadku faktury wystawiane są na żądanie klienta. Obrót i kwoty podatku należnego związanego ze sprzedażą na rzecz tych osób podlegają obowiązkowemu ewidencjonowaniu przy użyciu kas rejestrujących - mówi Daniel Zarzycki.
Przepisy rozporządzenia ministra finansów z 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących wprowadzają okresowe (do 30 czerwca 2008 r.) zwolnienia z obowiązku stosowania kas. W szczególności, z obowiązku stosowania kas rejestrujących zwolnieni zostali podatnicy, u których kwota obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 tys. zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. Ponadto, zwolnieniu z ewidencji w kasach podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.
Powyższe zwolnienia nie mają zastosowania do sprzedaży m.in.: sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego; sprzętu fotograficznego; wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali; nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, płyt DVD, kart pamięci, kartridży. Oznacza to, że sprzedaż w internecie wyżej wymienionych towarów na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych podlega obowiązkowi ewidencjonowania w kasie rejestrującej bez względu na wysokość uzyskiwanych z tego tytułu obrotów.
HANDEL INTERNETOWY W LICZBACH
5 mln osób kupiło towary lub usługi w sieci w 2007 roku
4 tys. firm działa w polskim internecie
8,1mld zł wartość polskiego rynku e-commerce w 2007 roku
 


ADAM MAKOSZ


Gazeta Prawna Nr 122/2008 [Dodatek: Tygodnik Prawa Gospodarczego]
z dnia 2008-06-24

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Melonet

Agencja SEM zajmująca się marketingiem w Internecie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »