| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak prowadzić sprzedaż w internecie

Jak prowadzić sprzedaż w internecie

Przed założeniem internetowego sklepu należy poznać nie tylko branżę, w jakiej będziemy działać, i opracować dobry projekt graficzny stron www. Równie ważne jest przygotowanie regulaminu odpowiadającego przepisom prawnym, poznanie skutków zamieszczenia oferty w witrynie e-sklepu i uprawnień, które trzeba zagwarantować konsumentom.

Wybór formy płatności
 
W trakcie zakładania sklepu internetowego nie można zapominać o tym, by zapewnić swoim klientom możliwie duży wybór form płatności.
- Jest to jeden z czynników decydujących o jego atrakcyjności. Udostępnienie klientowi szeregu form płatności, z których może skorzystać przy dokonywaniu transakcji: szybkich e-przelewów, płatności kartą czy też aktywacji usługi/uzyskania dostępu do treści serwisu poprzez system typu Premium SMS, wpływa na wzrost zaufania do sklepu. Każda z tych metod daje klientowi możliwość zapłaty za wybrany towar dosłownie w ciągu kilkudziesięciu sekund od zaakceptowania koszyka. Jest prosta, szeroko dostępna oraz przede wszystkim bezpieczna - mówi Marcin Jabłoński, dyrektor PayU (właściciela serwisu Platnosci.pl).
Dzięki kompleksowemu pakietowi oferowanych form płatności każda firma handlująca w internecie jest w stanie zaproponować metodę płatności, która będzie dopasowana do potrzeb klientów. W przypadku pewnych branż - np. RTV/AGD, czyli towarów, które są najczęściej kredytowane - umożliwienie zapłaty kartą to często być albo nie być takiej transakcji.
Najpopularniejszą metodą płatności elektronicznych są obecnie szybkie ePrzelewy.
- Coraz większa świadomość korzyści, jakie daje użycie tego kanału płatności, sprawia, iż kupujący spośród dwóch takich samych ofert sklepów z pewnością wybierze tę, która da mu możliwość szybkiej i bezpiecznej zapłaty. Zaproponowanie kanałów: szybkiego ePrzelewu oraz karty płatniczej to przyzwoity standard, jaki musi zapewnić sklep lub serwis gronu swych potencjalnych klientów, by uczynić swą witrynę na tyle atrakcyjną, aby skutecznie zachęciła do skorzystania z ich oferty - podkreśla Fabian Adaszewski z zespołu Allegro.pl.
FORMY PŁATNOŚCI W E-SKLEPIE
Nowo powstający sklep ma do wyboru następujące formy płatności:
szybki e-przelew - klient po wybraniu tej metody loguje się do konta swego e-banku, gdzie otrzymuje do akceptacji wygenerowany automatycznie formularz przelewowy. Nie musi niczego wpisywać, zatem nie ma możliwości, by popełnił jakikolwiek błąd w ePrzelewie. Po akceptacji transakcji sklep otrzymuje informację o jej przeprowadzeniu w czasie on-line i może uruchamiać procedurę zamówieniową.
karta płatnicza - ten kanał płatności sprawdza się zwłaszcza w dwóch przypadkach: towarów droższych, wymagających skredytowania oraz kupna przez osoby z zagranicy, które nie posiadają konta w którymś z polskich banków internetowych.
przelew tradycyjny (bankowy) - metoda płatności dla osób nieposiadających karty płatniczej lub konta w banku internetowym. Płatność dokonywana jest po złożeniu zamówienia - klient z wygenerowanym drukiem przelewowym dokonuje zapłaty w swoim banku lub na poczcie.
premium SMS - poprzez wysłanie sms-a klient otrzymuje dostęp do płatnych zasobów witryn - archiwów, rozrywki mobilnej. Dokonuje aktywacji usług, za tzw. kontent, uczestniczy w konkursach, sondach.
premium 0-400 - aktywacja usług przy użyciu telefonu stacjonarnego. Dzwoniąc pod podany numer i wprowadzając PIN, klient dokonuje teleaktywacji i uzyskuje dostęp do płatnej części serwisu.
za pobraniem - klient płaci za towar w momencie otrzymania paczki.
 
Jak dostarczać zamówienia
 
Sprzedawca internetowy musi zagwarantować swoim klientom takie formy dostawy zamówionego towaru, by czas jego realizacji był możliwie najkrótszy. Produkty kupione w Internecie można doręczać za pośrednictwem: poczty, firmy kurierskiej lub robić to osobiście. Ostatnie rozwiązanie trzeba raczej brać pod uwagę tylko przy dużej skali sprzedaży i gdy ma ona charakter lokalny (np. internetowy sklep spożywczy realizujący zamówienia w obrębie jednej miejscowości).
Decydując się na firmę kurierską warto wybrać tylko jedną z nich, aby móc uzyskać bardziej atrakcyjne ceny. Oczywiście będzie to zależało od ilości przesyłek. Dlatego należy pamiętać o tym, że w momencie wzrostu sprzedaży w e-sklepie warto spróbuj renegocjować zawartą z nią umowę. Zawsze można (a nawet trzeba) dodać także opcję przesyłki za pośrednictwem Poczty Polskiej. Jest ona co prawda znacznie tańsza od przesyłek kurierskich, ale również dużo wolniejsza i mniej bezpieczna. Na te niedogodności często nie zwracają uwagi klienci i chociaż to oni zazwyczaj płacą za dostawę to zbyt wysokie koszty związane z dostawą mogą zniechęcić.
Część sprzedawców internetowych pozwala na odbiór zakupów w siedzibie firmy. Ma to znaczenie szczególnie dla tych, którzy mieszkają w pobliżu i mogą w ten sposób szybciej odebrać zamówiony towar. Zagwarantowanie takiej opcji jest możliwe jednak tylko wtedy, gdy przedsiębiorca posiada siedzibę, którą będzie można przerobić i stworzyć w niej punkt wydawania zamówień.
 
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Lege Artis

Ekspert wieszjak.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »