| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak prowadzić sprzedaż w internecie

Jak prowadzić sprzedaż w internecie

Przed założeniem internetowego sklepu należy poznać nie tylko branżę, w jakiej będziemy działać, i opracować dobry projekt graficzny stron www. Równie ważne jest przygotowanie regulaminu odpowiadającego przepisom prawnym, poznanie skutków zamieszczenia oferty w witrynie e-sklepu i uprawnień, które trzeba zagwarantować konsumentom.

Obowiązki względem klientów
 
Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej 2 tys. zł sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy. Dlatego terminy płatności, wysokość rat, warunki zwrotu towaru zamówionego muszą zostać sprecyzowane na piśmie. W pozostałych przypadkach (na żądanie kupującego) sprzedawca musi wydać pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, które zawiera oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży oraz określenie towaru, jego ilość i cenę.
Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na uruchomienie sklepu internetowego, nie mogą zapomnieć o tym, że konsumenci kupujący w sieci mają większe prawa niż w przypadku tradycyjnych zakupów. Przede wszystkim mają możliwość odstąpienia od umowy w ciągu dziesięciu dni od otrzymania przesyłki i to bez podania przyczyny. W tym celu muszą złożyć pisemne oświadczenie. Jeśli sklep internetowy nie informuje o tym, termin rezygnacji wydłuża się do trzech miesięcy, licząc od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia - wyjaśnia Maciej Chmielowski z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Istnieją pewne grupy produktów, których zwrotu przedsiębiorcy nie muszą uznawać. Są to m.in. nagrania audio-wideo i programy komputerowe (po otwarciu oryginalnego opakowania), produkty na specjalne zamówienie (np. odzież szyta na miarę), produkty szybko psujące się i prasa.
Należy zwrócić uwagę, że każdy konsument, który kupił towar niezgodny z umową, może w ciągu dwóch lat od wydania rzeczy ją reklamować. Co prawda ma na to dwa miesiące od chwili wykrycia usterki, wady, jednak jest to kwestia trudna do udowodnienia. Prawo do reklamacji towaru niezgodnego z umową mają również konsumenci w przypadku zakupu rzeczy używanej (sprzedawca może skrócić do roku termin, w którym odpowiada za towar). Jeśli przedsiębiorca uzna reklamację, wówczas to on powinien ponieść koszty przesłania towaru. Jeśli reklamacja nie zostanie uznana, wówczas koszty wysyłki ponosi konsument. Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja, gdy do sprzedanego towaru jest dołączona gwarancja producenta. Klient może wówczas zgłosić się również bezpośrednio do gwaranta.
- W 2007 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał siedem decyzji stwierdzających naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przez sklepy internetowe. W większości przypadków zarzuty dotyczyły niedopełnienia przez przedsiębiorców obowiązku informacyjnego (nieudzielanie konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji np. o numerze REGON przedsiębiorcy, pisemnej informacji o możliwości rezygnacji z umowy w terminie dziesięciu dni, o sposobie reklamacji, terminie dostawy etc.) - podkreśla Maciej Chmielowski. Za tego rodzaju przewinienia prezes UOKiK może nakładać na przedsiębiorców internetowych wysokie kary pieniężne. Mogą one sięgać nawet 10 proc. przychodu z roku poprzedniego. Jeśli przedsiębiorca nie osiągnął wtedy przychodu, kara może wynosić do 200-krotności przeciętnego wynagrodzenia. Natomiast za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji prezesa UOKiK grozi kara do 10 tys. euro.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dremel

BIG ON DETAIL

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »