| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Funkcje firmy przedsiębiorcy

Funkcje firmy przedsiębiorcy

Dokonana przed czterema laty reforma prawa firmowego, w wyniku której przepisy o zasadniczym znaczeniu dla obierania i używania firmy znalazły się w kodeksie cywilnym, nie wpłynęła rewolucyjnie na funkcje firmy znane wcześniej z czasów obowiązywania kodeksu handlowego.

Funkcja majątkowa firmy
 
Mówiąc o zaufaniu odbiorców (konsumentów) i płynącej z niego funkcji gwarancyjnej firmy, nie sposób pominąć silnie z nią związanej funkcji majątkowej. Zaufanie, jakim odbiorcy darzą przedsiębiorcę, którego identyfikują ze względu na posługiwanie się przez niego określoną firmą, przekłada się wprost na pomyślność prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, relatywnie większe obroty oraz wynikające z tego zyski. Tę cechę firmy przedsiębiorcy dostrzegł ustawodawca, który nadał firmie kształt dobra osobistego o konstrukcji nieco odbiegającej od dóbr osobistych choćby osób fizycznych, co znajduje swój wyraz w specyficznych środkach ochrony prawa do firmy oraz możliwości upoważnienia innego przedsiębiorcy do posługiwania się cudzą firmą16.
Firma jako nośnik między innymi takich przymiotów jak renoma, niezawodność, nowoczesność, solidność, tradycja itd. posiada podobną cechę do pozostałych nazw handlowych, np. znaków towarowych, i reprezentuje trudno uchwytny ogół zbiorowych wyobrażeń oraz konotacji znaczeniowych, których suma determinuje zachowania potencjalnych konsumentów. Jednocześnie ów stosunek konsumentów do firmy, nazywany umownie zaufaniem do firmy, budowany jest przez długi czas, nierzadko przez okres dziesięcioleci. Dlatego też jest on tym bardziej cenny i często w większym stopniu decyduje o powodzeniu danego przedsiębiorcy niż obiektywna jakość oferowanych przez niego świadczeń. Zjawisko to stymuluje proceder podszywania się pod innych przedsiębiorców poprzez wykorzystywanie ich firmy lub używanych przez nich znaków towarowych. Jeśli używanie cudzej firmy nie nosi znamion czynu opisywanego jako firmanctwo lub firma nie jest jednocześnie zarejestrowana jako znak towarowy, posługiwanie się cudzą firmą nie jest czynem wprost penalizowanym. Podszywanie się pod innego przedsiębiorcę przez korzystanie z jego firmy i uzyskiwanie w ten sposób korzyści majątkowych może natomiast zostać zakwalifikowane jako przestępstwo oszustwa (art. 286 § 1 kodeksu karnego), jeżeli spełnione zostaną przesłanki tego czynu karalnego.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ifirma.pl

Mała księgowość internetowa ifirma.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »