| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Funkcje firmy przedsiębiorcy

Funkcje firmy przedsiębiorcy

Dokonana przed czterema laty reforma prawa firmowego, w wyniku której przepisy o zasadniczym znaczeniu dla obierania i używania firmy znalazły się w kodeksie cywilnym, nie wpłynęła rewolucyjnie na funkcje firmy znane wcześniej z czasów obowiązywania kodeksu handlowego.

Funkcja reklamowa firmy
 
Oprócz funkcji odróżniającej - która ma dla firmy pierwszorzędne znaczenie - pełni ona także funkcję reklamową. Jej zadaniem jest takie wypromowanie przedsiębiorcy, by na danym rynku był on świadomie odróżniany i kojarzony przez inne podmioty, czego końcowym efektem miałoby być zawarcie z nim umowy. Zadaniem firmy w odniesieniu do nowych klientów jest wytworzenie w ich świadomości pozytywnego obrazu posługującego się nią przedsiębiorcy, co ma zachęcić do skorzystania z oferowanych przez niego towarów czy usług. W stosunku natomiast do klientów, którzy już danego przedsiębiorcę znają i korzystali z prowadzonej przez niego działalności, firma ma za zadanie utrwalić owo pozytywne wyobrażenie i doprowadzić do szybkiego i bezbłędnego rozróżniania przedsiębiorcy, co ostatecznie również ma spowodować zawarcie z takim przedsiębiorcą umowy o określonej treści.
Funkcja reklamowa firmy realizowana jest najczęściej przez umieszczanie oznaczenia odróżniającego przedsiębiorcę na dokumentach handlowych, szyldach, towarach i ich opakowaniach lub posługiwanie się firmą w środkach masowego przekazu w celu rozpowszechnienia i utrwalenia wizerunku przedsiębiorcy. Nie bez znaczenia jest także promowanie firmy przedsiębiorcy, a przez to jego samego, przez wręczanie obecnym i potencjalnym kontrahentom drobnych upominków opatrzonych znakiem graficznym (logo) lub firmą przedsiębiorcy.
Istotnym przejawem funkcji reklamowej firmy, który sięga do jej podstaw, jest umieszczanie firmy na wytwarzanych przez danego przedsiębiorcę towarach. Tak jak średniowieczni kupcy oznaczali dokumenty, które uznawali za własne, co było czynnością określaną jako firmare i dało początek oznaczeniu indywidualizującemu przedsiębiorcę znanemu dziś jako firma, tak i obecnie przedsiębiorcy często sygnują oferowane przez siebie produkty własną firmą (lub jej rdzeniem), obok lub zamiast stosownego znaku towarowego. Zjawisko to dotyczy w szczególności towarów uznawanych za luksusowe, m.in. większości samochodów, odzieży, sprzętu elektronicznego itd. Opatrzenie towaru firmą przedsiębiorcy indywidualizuje produkt na rynku, a ponadto bardzo często wpływa na postrzeganie jej posiadacza przez innych odbiorców. W szczególności posiadanie tzw. markowych przedmiotów codziennego użytku jest wyznacznikiem pozycji społecznej, statusu materialnego, gustu, cech charakteru czy światopoglądu danej osoby.
 
Funkcja gwarancyjna firmy
 
Funkcja reklamowa w istotny sposób łączy się także z funkcją gwarancyjną (jakościową) firmy. Polega ona na dokonaniu zapewnienia przez przedsiębiorcę działającego pod daną firmą, że oferowane przez niego świadczenia posiadają oczekiwane przez odbiorców właściwości i cechy jakościowe znane im wcześniej z reklamy lub z własnych, względnie zasłyszanych doświadczeń w uprzednich kontaktach handlowych z tym przedsiębiorcą. Ogół tych oczekiwań i wyobrażeń odbiorców (konsumentów) składa się na niematerialny - lecz posiadający jak najbardziej majątkowy charakter - obraz przedsiębiorcy posługującego się daną firmą. Analiza zachowań konsumentów pozwala dostrzec, iż zdecydowanie częściej są oni skłonni płacić więcej za towary czy usługi pochodzące od dobrze znanych im przedsiębiorców, którzy we wcześniejszych kontaktach okazali się być godnymi zaufania. Czynnikiem będącym atrakcyjnym dla kontrahentów jest tutaj stały, spodziewany poziom świadczeń otrzymywanych od przedsiębiorcy, który odpowiada potrzebom ich odbiorców. Jednocześnie funkcji gwarancyjnej nie należy traktować jako ciążącego na przedsiębiorcy obowiązku dochowania należytej jakości odpowiadającej wyobrażeniom jego partnerów handlowych w przyszłości, a raczej jako właśnie ów ogół wyobrażeń i płynącego stąd zaufania konsumentów, które jednak nie jest i nie może być podstawą żadnych roszczeń cywilnoprawnych (przeciwnie do gwarancji z umowy sprzedaży)15. Firma przez oddziaływanie swej funkcji gwarancyjnej staje się swoistą rękojmią odpowiedniej jakości oferowanych przez przedsiębiorcę towarów czy świadczonych usług, która w sensie prawnym nie ma jednak charakteru gwarancyjnego.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »