| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Obowiązki pracodawcy związane ze zwolnieniem pracownika z pracy

Obowiązki pracodawcy związane ze zwolnieniem pracownika z pracy

Po ustaniu stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany do wydania pracownikowi świadectwa pracy. Czasami jest zobligowany do wypłaty różnego rodzaju świadczeń przysługujących pracownikowi w chwili rozwiązania umowy o pracę, np. odprawy pieniężnej czy ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Powinien również pamiętać o wyrejestrowaniu pracownika z ubezpieczeń społecznych.

Nie zawsze w tej samej wysokości
 
Warto przypomnieć, że przed wprowadzeniem do kodeksu pracy odprawy emerytalno-rentowej jako świadczenia powszechnego przysługującego wszystkim pracownikom, była ona doskonale znana praktyce zakładowej. Świadczenie to występowało bowiem na szeroką skalę w przepisach regulujących szczególne uprawnienia pracowników zatrudnionych w określonych resortach oraz w układach zbiorowych pracy.
Również w obecnym stanie prawnym nie ma przeszkód, aby świadczenie to odmiennie normowały regulacje zakładowe. Przepisy kodeksowe ustalają bowiem minimalną wysokość odprawy, która kształtuje się na poziomie jednomiesięcznego wynagrodzenia pracownika. Natomiast w układach zbiorowych pracy, regulaminach wynagradzania lub w innych przepisach płacowych odprawy te mogą być ustalone na wyższym poziomie.
Trzeba również zwrócić uwagę, że omawiane świadczenia mogą być także odmiennie uregulowane w odrębnych ustawach. Istnieją bowiem liczne przepisy rozproszone w różnych aktach prawnych, które przyznają określonym grupom pracowniczym odprawę emerytalną lub rentową na innych zasadach, niż wynika to z kodeksu pracy, np. pragmatyki służbowe.
PRZYKŁAD: WYSOKOŚĆ ODPRAWY A PRAGMATYKI SŁUŻBOWE
Pracownik zatrudniony w urzędzie gminy przechodzi na rentę z tytułu niezdolności do pracy. Posiada on 24-letni staż pracy, w tym 22 lata przepracował w urzędzie. Pracownikowi przysługuje zatem odprawa rentowa na podstawie przepisów dla pracowników samorządowych. Wynika z nich, że odprawa rentowa przysługuje w wysokości dwumiesięcznego wynagrodzenia po dziesięciu latach pracy, trzymiesięcznego - gdy pracownik posiada co najmniej 15 lat pracy, i sześciomiesięcznego - po 20 latach pracy. W opisanej sytuacji pracownik, który legitymuje się ponaddwudziestoletnim stażem pracy, nabędzie prawo do odprawy w najwyższej, sześciomiesięcznej wysokości.
 
Zbieg z innymi odprawami
 
Odejście z firmy danego pracownika może oznaczać dla pracodawcy znaczne obciążenie finansowe. Niewykluczone jest bowiem, że rozwiązanie umowy o pracę wiązać się będzie z obowiązkiem wypłaty więcej niż jednej odprawy. Każda odprawa przysługuje bowiem na podstawie tych przepisów, które ustalają warunki jej nabycia, i jest niezależna od innych odpraw, także wtedy, gdy źródłem ich powstania jest to samo zdarzenie w postaci rozwiązania stosunku pracy.
Wynika to z tego, że odprawy służą realizacji różnych celów i w tym względzie na ogół zasadniczo się od siebie różnią. Dlatego też w razie zbiegu uprawnień do dwóch lub więcej odpraw odmowę wypłaty którejkolwiek z nich może uzasadniać tylko wyraźne wyłączenie przez przepisy prawa do danej odprawy. Jeśli nie ma takich ograniczeń, pracownikowi trzeba wypłacić wszystkie odprawy, do których nabył prawo.
PRZYKŁAD: PRAWO DO DWÓCH ODPRAW
Zwolnienia grupowe dokonane w związku z likwidacją zakładu pracy objęły także dwóch pracowników, których zwolnienie zbiegło się w czasie z ich przejściem na emeryturę. Spełnienie przez pracownika przesłanek uprawniających do odprawy pieniężnej i emerytalnej uprawnia go do obydwu odpraw. Jeżeli zatem pracownik zostanie zwolniony z przyczyn nieleżących po jego stronie i zwolnienie to zbiegnie się w czasie z jego przejściem na emeryturę (także rentę), zachowa on prawo zarówno do odprawy pieniężnej, jak i do odprawy emerytalnej.
 
Ekwiwalent pieniężny
 
W przypadku, gdy pracownik ma prawo do określonych świadczeń w naturze, pracodawca jest zobligowany zapewnić ich realizację w takiej formie. Wyjątkowo jednak dopuszczalna jest zamiana świadczenia w naturze na odpowiednik finansowy zwany w przepisach prawa pracy ekwiwalentem pieniężnym. Taka sytuacja ma miejsce, gdy ustaje stosunek pracy z pracownikiem, który ma niewykorzystany urlop wypoczynkowy.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Samorządowy Serwis Prawny

Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »