| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Obowiązki pracodawcy związane ze zwolnieniem pracownika z pracy

Obowiązki pracodawcy związane ze zwolnieniem pracownika z pracy

Po ustaniu stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany do wydania pracownikowi świadectwa pracy. Czasami jest zobligowany do wypłaty różnego rodzaju świadczeń przysługujących pracownikowi w chwili rozwiązania umowy o pracę, np. odprawy pieniężnej czy ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Powinien również pamiętać o wyrejestrowaniu pracownika z ubezpieczeń społecznych.

W rozporządzeniu w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika oraz innych przepisach prawa pracy nie uregulowano zasad odpowiedzialności pracodawcy, który odmawia wydania pracownikowi dokumentów złożonych w związku z nawiązaniem stosunku pracy (np. dyplomów czy świadectw pracy).
Pracownik, który z tego powodu poniósł szkodę, może domagać się jej naprawienia na podstawie art. 99 par. 1 i 2 k.p. (przez analogię). Sąd Najwyższy w wyroku z 22 listopada 1990 r. (I PR 362/90, OSP 1991/9/213) stwierdził, że roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niezwrócenia pracownikowi dokumentów złożonych przez niego w związku ze stosunkiem pracy nie powinno być wyższe niż takie samo roszczenie związane z niewydaniem świadectwa pracy. Nie powinno więc przekraczać wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy dłuższy niż sześć tygodni (art. 99 par. 2 k.p.). Należy zauważyć, że tego rodzaju roszczenie przysługuje pracownikowi tylko w sytuacji, gdy poniósł on szkodę. Istnienie szkody i jej związek z odmową zwrotu dokumentów spoczywa na pracowniku. Musi on udowodnić, że z powodu braku dokumentu nie mógł znaleźć zatrudnienia. Natomiast odszkodowanie nie przysługuje, gdy pracownik niezwłocznie podejmie nowe zatrudnienie. Z powyższego wynika, że w przedstawionej sytuacji pracownikowi nie przysługuje odszkodowanie, gdyż znalazł nową pracę bez złożenia dyplomu ukończenia studiów podyplomowych i pracodawca nie uzależnia dalszego zatrudniania od dostarczenia tego dokumentu.
Potwierdzeniem ukończenia studiów podyplomowych jest świadectwo ich ukończenia (art. 167 ustawy z 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. nr 164, poz. 1365 ze zm.). Potwierdzeniem nie może być zatem zaświadczenie wydane przez poprzedniego pracodawcę. Jeżeli nawet poprzedni pracodawca wyda takie zaświadczenie, nie ma ono żadnego znaczenia.
W przedstawionej sytuacji należy ponadto zwrócić uwagę na dwie sprawy: ochronę dóbr osobistych pracownika oraz odpowiedzialność kadrowej. Pracodawca przetwarzający dane osobowe pracownika w aktach osobowych staje się ich administratorem na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.). Obowiązkiem pracodawcy jako administratora jest podejmowanie działań służących ochronie powierzonych mu przez pracowników danych osobowych. Nieodpowiednie ich zabezpieczenie może nie tylko naruszać wymienioną wyżej ustawę, ale również dobra osobiste pracownika (art. 111 k.p.) Odpowiedzialność za ochronę danych osobowych ponosi pracodawca, jednakże pracownicy winni zaniedbań mogą być przez niego pociągnięci do odpowiedzialności porządkowej za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy (art. 108 par. 1 k.p.).

ANTONI ZIELIŃSKI
ekspert z zakresu prawa pracy
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Kantowicz-Gdańska

Konsultant, certyfikowany trener, audytor. Ekspert z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi. Zajmuje się w szczególności rozwojem menedżerów oraz badaniem opinii pracowników i doradztwem w zakresie doskonalenia organizacji. Od początku swojej kariery zawodowej pracuje z najwyższą kadrą zarządzającą oraz menedżerami różnych szczebli - zarówno w wymiarze grupowym, jak i indywidualnym. Koncentruje się na kluczowych wyzwaniach i buduje na pozytywach. Rozwija miękkie kompetencje, a w szczególności umiejętności komunikacyjne. Jest inspiratorką autorefleksji i orędowniczką dialogu. Uczy menedżerów, jak skutecznie budować zaangażowanie i przełamywać opory pracowników wobec zmian. Jako niezależny konsultant i trener pracuje od 2006 roku. Zrealizowała liczne projekty doradcze i rozwojowe dla firm z wielu branż oraz instytucji publicznych. Prowadzi warsztaty, szkolenia i wykłady z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz PR (kształtowanie wizerunku pracodawcy, komunikacja menedżerska, komunikacja wewnętrzna w organizacji, zarządzanie talentami, zarzadzanie wiedzą i inne obszary tematyczne). Projektuje programy rozwojowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK