| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak napisać dobry biznesplan

Jak napisać dobry biznesplan

Szeroki zakres planowania strategicznego przedsiębiorstwem (operacyjnego i finansowego) wymaga określenia go w formie pisemnej, po wcześniejszej konsultacji z przedstawicielami różnych działów. Nazywamy to biznesplanem - jest to pisemne świadectwo, że wszystkie zamierzenia kierownictwa firmy są przemyślane. Z takim biznesplanem można już udać się do banku, firmy leasingowej, instytucji Unii Europejskiej, instytucji rządowej czy też pozyskać inwestora strategicznego. Biznesplany są również wymagane przez instytucje typu venture capital.

Ocena biznesu przez różnych menedżerów
 
Funkcjonowanie firmy w obecnych realiach rynkowych wymaga jasnej koncepcji biznesowej sprecyzowanej na papierze. Dzisiejszy zarząd na bieżąco rozmawia z kierownictwem średniego szczebla, nieustannie korygując działania, które utrudniają realizację strategicznych celów firmy założonych w biznesplanie.
Skończyły się czasy wczesnych lat dziewięćdziesiątych, w których zauważalny był typ menedżerów bardzo przebojowych, którzy samodzielnie podejmowali decyzje bez jakiegokolwiek pisemnego planu we wszystkich aspektach zarządzania. Szef miał wizje i je realizował. Albo się sparzył i wtedy szybko wymyślał nową koncepcję, albo jego pomysły się realizowały, dopóki nie pojawiła się konkurencja zabierająca mu zyski. Obecnie - z uwagi na olbrzymią konkurencję - biznes opiera się jedynie o przemyślane koncepcje.
Istnieje jednak typ menedżera negujący pisanie biznesplanu - to tzw. człowiek przepracowany. Wszystko nadzoruje osobiście, żal mu pieniędzy na zatrudnienie odpowiednich specjalistów, zaś codzienny biznes przysparza mu tyle problemów, że koncentruje się jedynie na ich bieżącym rozwiązaniu. Oczywiście, nie starcza mu czasu na jakiekolwiek dalsze planowanie. Na pytanie o konkurencję w jego branży odpowiada, że jest bardzo duża. Ale gdy prosimy go, by wymienił przynajmniej trzy największe firmy konkurencyjne, ma z tym problemy i nie jest w stanie wyrazić, w czym konkurenci są lepsi lub gorsi od niego.
Kolejny typ menedżera, który zdecydowanie unika prowadzenia działalności na podstawie przemyślanego biznesplanu, to tzw. tyran gospodarczy. Tyran z nikim się nie konsultuje - a zatem w czasie jego nieobecności nie można realizować założeń strategicznych w biznesie, ponieważ nikt z kluczowych pracowników nie został wtajemniczony w plan biznesu firmy. W efekcie uzyskuje się wrażenie, że tego typu menedżer jest w firmie niezastąpiony. Ten autorytarny typ menedżera nie znosi krytyki, traci na realizacji kolejnego pomysłu milionowe kwoty i się tym nie przejmuje. Tyrani gospodarczy rujnują najlepiej prosperujące firmy, nie wyłączając nawet najlepszych spółek giełdowych, które marnie kończą swój żywot.
Niektórzy krytycy pisania biznesplanów porównują je z pozostałością poprzedniego systemu, w którym gospodarka była przecież również planowana. Jednakże obecnie profesjonalny menedżer potrzebuje takiego biznesplanu nie po to, by spełnić wymogi narzucone przez zwierzchników rządowych, ale po to, by uświadomić sobie siłę konkurencji wolnorynkowej, mieć koncepcję zaradzenia konkurencji i harmonogram działań zmierzających do osiągnięcia celów strategicznych. Biznesplan jest już dzisiaj standardem charakteryzującym profesjonalistów.
 
 

dr Marta Kardyś

specjalista z dziedziny finansów przedsiębiorstw

 


Prawo Przedsiębiorcy Nr 9/2008
z dnia 2008-03-04

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Snochowska

Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »