| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak napisać dobry biznesplan

Jak napisać dobry biznesplan

Szeroki zakres planowania strategicznego przedsiębiorstwem (operacyjnego i finansowego) wymaga określenia go w formie pisemnej, po wcześniejszej konsultacji z przedstawicielami różnych działów. Nazywamy to biznesplanem - jest to pisemne świadectwo, że wszystkie zamierzenia kierownictwa firmy są przemyślane. Z takim biznesplanem można już udać się do banku, firmy leasingowej, instytucji Unii Europejskiej, instytucji rządowej czy też pozyskać inwestora strategicznego. Biznesplany są również wymagane przez instytucje typu venture capital.

Sytuacja finansowa
 
Prezentacje danych finansowych zaczynamy od zestawienia spodziewanych wyników finansowych w układzie poszczególnych miesięcy. Podział na poszczególne miesiące jest istotny w celu wykazania sezonowości. Z drugiej strony analiza faktycznego wykonania wyników za dany miesiąc w stosunku do wielkości zakładanych (tych z biznesplanu) pokazuje nam jasno, ile musimy np. w kolejnym miesiącu nadgonić, aby spełnić prognozy finansowe.
W praktyce, niezmiernie trudno jest przewidzieć, co się stanie w kolejnym roku - jeśli zatem stoi przed nami tak trudne zadanie jak prognoza finansowa na najbliższy rok w wyjątkowo nieprzewidywalnej branży, przedstawmy prognozy finansowe w trzech wariantach:
- optymistycznym,
- realistycznym,
- pesymistycznym.
Ważne jest, aby udowodnić, że nawet np. załamanie cen na rynku, albo spadek kursu dolara albo ewentualna utrata kluczowego pracownika (w wariancie pesymistycznym) nie przyczyniła się do wystąpienia straty w firmie. Powinniśmy taki czarny scenariusz przewidywać, ale umieć też z niego wybrnąć i pokazać to liczbowo instytucji finansowej, w której będziemy prezentować nasz biznesplan. Świadczy to o umiejętności planowania z tzw. wyprzedzeniem oraz zdolności do podołania problemom.
 
Unikajmy nadmiaru wskaźników
 
Dane finansowe można przedstawić w sposób liczbowy. Ale gdy przedstawimy je na wykresie słupkowym odnosząc do lat poprzednich, a może nawet porównując je z wynikami na przykład trzech najważniejszych konkurentów, to wówczas możemy bardziej uwidocznić osiągnięcia rozwojowe naszej firmy.
Należy bardzo uważać z nadmierną liczbą wskaźników finansowych, w których czytelnik się może pogubić. Wybierzmy lepiej te najważniejsze i przedstawmy ich rzetelną interpretację. Istnieją cztery grupy wskaźników finansowych, które bezwzględnie zaprezentować:
1) wskaźniki płynności: informują nas o zdolności przedsiębiorstwa do bieżącej obsługi swoich zobowiązań. Płynność to w świecie finansów określenie zdolności firmy do posiadania: środków pieniężnych i innych łatwo zamienialnych w pieniądz elementów - jak, zapasy, należności czy krótkoterminowe papiery wartościowe - w takiej ilości, by wystarczyła na spłatę bieżących zobowiązań firmy;
2) wskaźniki sprawności działania: wskaźniki te nazywane są też wskaźnikami rotacji. Wyróżniamy trzy podstawowe wskaźniki sprawności działania firmy:
- wskaźnik rotacji należności,
- wskaźnik rotacji zapasów,
- wskaźnik rotacji zobowiązań,
3) wskaźniki zadłużenia: do wskaźników zadłużenia zaliczamy wskaźnik kapitałowy, wskaźnik pokrycia pierwszego stopnia i wskaźnik pokrycia drugiego stopnia;
4) wskaźniki rentowności: istnieje pięć wskaźników rentowności:
- wskaźnik rentowności sprzedaży,
- wskaźnik rentowności brutto,
- wskaźnik rentowności netto,
- wskaźnik rentowności aktywów (po angielsku ROA, tj. Return on Assets),
- wskaźnik rentowności kapitał (po angielsku ROE, tj. Return on Equity).
Liczby mają mówić same za siebie. Pewne rzeczy musimy po prostu finansowo udowodnić i oczywiście w ten sposób przekonać kapitałodawców do naszych racji.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Fabryka Motywacji

Szkolenia, rekrutacja, coaching i mentoring, doradztwo HR, doradztwo biznesowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »