| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak napisać dobry biznesplan

Jak napisać dobry biznesplan

Szeroki zakres planowania strategicznego przedsiębiorstwem (operacyjnego i finansowego) wymaga określenia go w formie pisemnej, po wcześniejszej konsultacji z przedstawicielami różnych działów. Nazywamy to biznesplanem - jest to pisemne świadectwo, że wszystkie zamierzenia kierownictwa firmy są przemyślane. Z takim biznesplanem można już udać się do banku, firmy leasingowej, instytucji Unii Europejskiej, instytucji rządowej czy też pozyskać inwestora strategicznego. Biznesplany są również wymagane przez instytucje typu venture capital.

Pokazujemy dywersyfikację
 
Analizujemy również strukturę geograficzną rynku zbytu. Zwróćmy na przykład uwagę na dywersyfikację odbiorców. Jeśli nasza firma jest producentem papieru i uzależniona jest od jednego odbiorcy, to jest oczywiste, że jeśli odbiorca znajdzie tańszego dostawcę papieru, to zrezygnuje z naszych usług, a nasza firma zbankrutuje. Jeśli jednak mamy kilku odbiorców, zwłaszcza zagranicznych z różnych rynków, to dokonujemy tzw. dywersyfikacji ryzyka, ponieważ nie uzależniamy się od jednej firmy czy też firm z danego kraju ale od różnych.
 
Tworzenie pozycji rynkowej
 
Jeśli nasza firma tworzy własną sieć sprzedaży, napiszmy dlaczego to robi. Wyjaśnijmy, jaki ma to związek ze strategią tworzenia marki naszej firmy na rynku. Chcąc utrzymać się na wolnokonkurencyjnym rynku, musimy mieć jakąś koncepcję promocji i reklamy, jakieś coroczne fundusze na te cele. Warto uwypuklić, jak mają się nasze zyski w porównaniu do corocznych wydatków na promocję i reklamę.
Należy również przeanalizować strategie cenowe stosowane wobec klientów hurtowych i detalicznych.
Zwracamy uwagę na poziom należności przeterminowanych w ogólnej strukturze naszych należności. Jeśli już pojawiają się należności przeterminowane z podziałem na terminy przeterminowania oraz z podziałem na firmy, które zalegają z zapłatą. Należy również wyjaśnić, jakie kroki podejmuje lub podejmie zarząd w celu odzyskania należności. W bardzo wielu firmach zdarza się, że dyrektorzy finansowi wiedzą, że nie wszyscy odbiorcy płacą. Ale gdy pytamy się, kto konkretnie nie płaci i dlaczego, wówczas nie są w stanie wymienić firm oraz podać przyczyn. Tego typu działania świadczą o braku profesjonalizmu kierownictwa finansowego. Należy się nad tym zastanowić prezentując strukturę należności i zobowiązań przeterminowanych - bowiem analitycy finansowi z instytucji finansowych czytający biznesplan na pewno będą wymagali wyjaśnień tych jakże ważnych elementów. Warto zatem wyprzedzić ich obawy i od razu opisać to w biznesplanie.
 
Konkurencja
 
Znajomość konkurencji to podstawa do zarządzania firmą i wyprzedzania posunięć menedżerów konkurencyjnych firm. Unowocześnienie produktu wcześniej niż konkurencja, zastosowanie lepszych strategii cenowych a nawet przejęcie kluczowych pracowników od konkurencji mogą okazać się czynnikami sukcesu rynkowego. Dziś liczy się innowacyjność - wprowadzanie w ofercie czegoś, czego jeszcze nikt nie robił.
Zaskakujące jest, że wielu menedżerów nie zna swojej konkurencji. Nie potrafią nawet z nazwy wymienić rynkowych konkurentów. Jak zatem w biznesplanie ocenić ich umiejętność walki z konkurencją, a co dopiero zdolność do tworzenia strategii konkurencyjnej?
Jeszcze inni przedsiębiorcy nie zdają sobie kompletnie sprawy, że w ich najbliższym otoczeniu są firmy konkurencyjne, zabierające im klientów. Czasem nawet na jednej ulicy działają trzy firmy konkurencyjne, a menedżerowie to bagatelizują.
Tym czasem informacje o konkurentach uzyskamy przede wszystkim z internetu. Kolejnym doskonałym sposobem zaznajomienia się z konkurencją są targi branżowe oraz prasa fachowa. Istnieje możliwość skorzystania z wywiadowni gospodarczych, a wówczas uzyskamy również informacje finansowe na temat naszej konkurencji. Jeśli konkurent jest spółką giełdową, to oczywiście powinniśmy mieć pełne informacje na jego temat.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

DEWELOPERSKI.com

Blog o działalności deweloperskiej, kluczowych aspektach zarządzania i obrocie nieruchomościami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »