| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak napisać dobry biznesplan

Jak napisać dobry biznesplan

Szeroki zakres planowania strategicznego przedsiębiorstwem (operacyjnego i finansowego) wymaga określenia go w formie pisemnej, po wcześniejszej konsultacji z przedstawicielami różnych działów. Nazywamy to biznesplanem - jest to pisemne świadectwo, że wszystkie zamierzenia kierownictwa firmy są przemyślane. Z takim biznesplanem można już udać się do banku, firmy leasingowej, instytucji Unii Europejskiej, instytucji rządowej czy też pozyskać inwestora strategicznego. Biznesplany są również wymagane przez instytucje typu venture capital.

Siedem rozdziałów biznesplanu
 
Biznesplan składa się z siedmiu rozdziałów. Powinny one dotyczyć podstawowych informacji o firmie, produkcji, sprzedaży, konkurencji, majątku produkcyjnego, organizacji w firmie i oczywiście sytuacji finansowej (por. tabela).
Tab. Elementy biznesplanu
 
Podstawowe informacje o firmie
 
Pisanie biznesplanu rozpoczynamy od prezentacji podstawowych informacji o firmie. Przedstawiamy prawną sytuację naszej firmy i jej historię.
W ramach prawnej sytuacji firmy opisujemy również strukturę akcjonariatu lub udziałowców, zwłaszcza jeśli wyjaśnimy, jakie to daje naszej firmie korzyści (np. możliwości poręczania weksli przez głównego udziałowca, korzystanie z sieci dystrybucji strategicznego akcjonariusza). Jeśli tworzymy grupę kapitałową, to opisujemy akcje posiadane w innych przedsiębiorstwach i wyjaśniamy, jaki jest cel tego typu działań (np. czy spekulacyjny czy też inwestycyjny).
Klarownie opisujemy branżę, w której działa nasza firma, wskazując na istotne aspekty, które mogą w dalszej części planu być brane pod uwagę przy analizie danych finansowych. Takie aspekty to przykładowo:
- sezonowość (np. w branży przetwórstwa owoców lub budowy dróg),
- wpływ wahania kursu złotego lub dolara na koniunkturę branżową (np. eksporterzy polskich towarów),
- uzależnienie koniunktury w branży od sytuacji na rynkach zagranicznych (np. w branży paliwowej).
Opisując lokalizację naszej firmy, warto zwrócić uwagę na lokalizację przynajmniej trzech największych konkurentów. Może się bowiem okazać, że konkurencja jest, owszem, ogromna, ale w innych częściach Polski, a nasza firma - pomimo tak dużej konkurencji - jest liderem na rynku lokalnym. Tego typu informacje należy zdecydowanie uwypuklać tak, aby czytającemu analitykowi finansowemu od razu „wpadły w oko”, aby na nie zwrócił uwagę.
 
Nasza produkcja
 
Rozdział drugi rozpoczynamy od opisu profilu naszej produkcji. Nie chodzi tu o konkretne dane techniczne, po przeczytaniu których analityk dalej nie wie, czym się ta firma tak naprawdę zajmuje. Przecież nie będzie sięgać po specjalistyczne słowniki techniczne. Prostym i zwięzłym językiem opisujemy koncepcje produktu.
Zwracamy uwagę na spełnianie przez nasz produkt norm i standardów Unii Europejskiej. To bardzo ważne zagadnienie. Wyraźnie podkreślamy posiadanie wszelkiego typu certyfikatów, audytów. Możemy oczywiście zeskanować te dokumenty i wstawić do biznesplanu. Jeśli jeszcze norm unijnych nie spełniamy, musimy napisać, jakie kroki podejmie zarząd, aby zdążyć spełniać te normy na przykład w perspektywie najbliższych 6 miesięcy.
 
Sprzedaż
 
Po zakończeniu opisu produktu warto zwrócić uwagę na wielkość oraz ilość kontraktów podpisanych na kolejny rok. Dzięki dobrym kontraktom utrzymana zostanie ciągłość produkcji. Dobry zarząd potrafiący pozyskiwać zlecenia daje szanse na sprzedaż produktów, a tym samym na zdolność naszej firmy do generowania przepływów pieniężnych. Są to niesłychanie istotne aspekty i one właśnie wpływają na rynkową wartość naszej firmy. Maszyny można wyleasingować. Nieruchomości można dzierżawić. Ale to właśnie dobry zarząd negocjujący zlecenia z dobrymi terminami płatności jest na wagę złota. To właśnie zdolność do generowania przepływów pieniężnych decyduje dziś o wartości firmy.
Zwracamy też uwagę na tzw. chłonność rynku. Im większe możliwości zwiększania sprzedaży, produkcji nowych produktów, osiągania nowych parametrów, zajmowania nowych nisz rynkowych - tym wartość przedsiębiorstwa rośnie.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bernardo Cartoni i Wspólnicy Sp. K.

Kancelaria Prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »