| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Franchising, czyli jak zarobić na cudzej marce prowadząc działalność gospodarczą

Franchising, czyli jak zarobić na cudzej marce prowadząc działalność gospodarczą

Prowadząc firmę na zasadzie franchisingu i „podpinając” się do światowej sieci określonej marki, korzystamy z tzw. efektów skali uzyskiwanych dzięki prowadzonym kampaniom reklamowym w różnych częściach świata.

Swoboda zawierania umów

Umowa franchisingowa należy do tzw. umów nienazwanych. Wynika to z faktu, że jej postanowienia nie znalazły stosownych regulacji w żadnym przepisie polskiego prawa. Można również stwierdzić, że umowa franchisingowa posiada charakter mieszany. Związane jest to z faktem, że umowa taka może posiadać liczne podobieństwa do innych umów, jak np.: sprzedaży, dzierżawy, najmu, zlecenia czy też umowy agencyjnej. Stąd przy formułowaniu umowy franchisingowej można posiłkować się odpowiednimi przepisami kodeksu cywilnego w zakresie wspomnianych rodzajów umów (przykładowa umowa franchisingowa zaprezentowana została na końcu artykułu).
Jednak na podstawie kodeksu cywilnego (art. 3531) i zgodnie z zasadą swobody zawieraniu umów „strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości naturze stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego”.
Często zdarza się, że umowy franchisingowe są zawierane z podmiotami zagranicznymi. Wówczas istotne jest, aby umowa była przetłumaczona przez tłumacza przysięgłego na język polski. Wymóg taki wprowadziła ustawa z 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz.U. Nr 90, poz. 999), zgodnie z którą w przypadku, gdy wykonanie umowy ma się odbywać na terenie Polski przez podmiot polski, wówczas umowę taką należy sporządzić w języku polskim.
Ze względu na przedmiot umowy franchisingowej przy jej formułowaniu istotne znaczenie mogą mieć również przepisy ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. Nr 47, poz. 211) chociażby w zakresie nieutrudniania dostępu do rynku czy też ustawa z 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym (Dz.U. Nr 52, poz. 547) na przykład w zakresie legalności umów franchisingowych.
Wymagane elementy w zakresie umowy franchisingowej to:
- uprawnienia przyznane franchisodawcy,
- uprawnienia przysługujące franchisobiorcy,
- towary lub usługi, które zostaną oddane franchisobiorcy,
- obowiązki obu stron umowy,
- warunku płatności dokonywanych przez biorcę,
- okres obowiązywania umowy (na tyle długi by biorca mógł uzyskać zwrot dokonanych inwestycji),
- warunki dopuszczające możliwość przedłużenia umowy,
- warunki ewentualnej odsprzedaży przedsiębiorstwa franchisobiorcy,
- prawo pierwokupu przedsiębiorstwa biorcy przez franchisodawcę,
- zasady korzystania ze znaków towarowych itp.,
- postanowienia w zakresie rozwiązania umowy.

Zalety i wady

Franchising jest bardzo dogodnym sposobem na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Należy przy tym podkreślić, że prowadzenie działalności przez franchisobiorcę nie wiąże się z wymogami co do wieku, kwalifikacji czy też doświadczenia.
Dzięki franchisingowi można posiadając niewielki kapitał korzystać z renomy i know-how doświadczonego partnera gospodarczego. Zwiększa się przez to rynkową wiarygodność i ogranicza ryzyko prowadzonej działalności.
W obecnych realiach rynkowych przy częstej konieczności zmiany zawodu i konieczności bycia - jak to się mówi - „elastycznym” na rynku pracy franchisingodawcy dają szanse pracy na podstawie starannie przygotowanej oferty szkoleń.
Z drugiej strony decydując się na franchising musimy zgodzić się na pewne niedogodności. Franchisobiorca musi być świadom, jeszcze przed rozpoczęciem działalności, że z franchisingiem wiążą się opłaty franchisingowe. Stąd prowadzona przez niego działalność powinna być na tyle dochodowa, by po uiszczeniu wspomnianych opłat pozostawał również poziom zysków satysfakcjonujący osobę, która podjęła się prowadzenia tego typu działalności.
Są również inne niedogodności. Na przykład franchisingodawca może sobie zażyczyć możliwości kontroli jakości usług czy też towarów. Franchisingobiorca może odbierać to jako pewien dyskomfort w zakresie prowadzenia przez siebie działalności. Jednakże należy w tym momencie zrozumieć istotę franchisingu. Przestrzeganie zasad ustalonych w umowie pomaga wielu jednostkom wspólnie budować wizerunek tworzonej sieci i kreacji rynkowej reputacji.
Działalność w ramach franchisingu można prowadzić w każdym przedziale wiekowym. Nie trzeba mieć również doświadczenia w danej dziedzinie. Bowiem prowadzenie działalności przez franchisobiorcę nie wiąże się z wymogami co do wieku, kwalifikacji czy też doświadczenia.


dr Marta Kardyś

specjalista z dziedziny finansów przedsiębiorstw

 

Prawo Przedsiębiorcy Nr 2/2008 z dnia 2008-01-08 i Nr 3/2008 z dnia 2008-01-15

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »