| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak wybudować siedzibę firmy

Jak wybudować siedzibę firmy

Pytanie budować czy wynajmować obiekt, który będzie nową siedzibą firmy, pojawia się na co dzień dość często, zarówno przy zakładaniu nowego przedsiębiorstwa jak i np. przy okazji planowanych zmian organizacyjnych rzutujących na rozmiar lokalu. Przyszły inwestor zazwyczaj bierze pod uwagę takie aspekty jak lokalizacja, ekspozycyjność czy cena, analizuje swoje potrzeby i możliwości finansowe. Kryterium wyboru położenia nieruchomości jest także uzależnione od tego jakie budynki są przedsiębiorcy potrzebne - tylko biurowce czy może jeszcze magazyny, co wynika bezpośrednio z profilu prowadzonej działalności.

Zabudowa nieruchomości
 
Kiedy przedsiębiorca nabył już nieruchomość, która może być przeznaczona pod przewidywany rodzaj inwestycji, może rozpocząć proces budowlany. W jego toku fundamentalne dla wybudowania siedziby firmy jest uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
Pozwolenie na budowę
Organem właściwym w sprawie wydawania pozwoleń na budowę jest starosta lub wojewoda, który powinien pozwolenie wydać w ciągu 65 dni od złożenia wniosku. Natomiast stronami postępowania w sprawie pozwolenia na budowę są inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu.
CO NA TO SĄD?
1. Za obszar oddziaływania obiektu należy uznać obszar określony dla projektowanego obiektu budowlanego w chwili wszczęcia postępowania w sprawie pozwolenia na budowę tego obiektu, na podstawie jego rodzaju i charakterystyki.
2. Właściciele, użytkownicy wieczyści i zarządcy nieruchomości sąsiadujących z projektowaną budową, muszą wskazać konkretny przepis, przewidujący w danej sytuacji ograniczenie w swobodnym korzystaniu z ich nieruchomości, wprowadzone ze względu na powstanie w sąsiedztwie określonego obiektu budowlanego.
Wyrok WSA w Warszawie z 4 kwietnia 2006 r., sygn. akt. VII SA/Wa 121/0, Lex nr 243787
W myśl art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, decyzja o pozwoleniu na budowę musi być ostateczna (nie może od niej przysługiwać odwołanie w administracyjnym toku instancji). Warto w tym miejscu wspomnieć, że co prawda przewidywane są daleko idące zmiany obejmujące całe prawo budowlane, zgodnie z którymi np. posiadanie pozwolenia nie będzie już regułą, a sama decyzja nie będzie już musiała być ostateczna a tylko wymagalna, jednak ze względu na obecną sytuację polityczną nie wiadomo, jak szybko przepisy te wejdą w życie. Należy też pamiętać, że decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 2 lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż 2 lata.
PRZYKŁAD
Spółka uzyskała pozwolenie na budowę biura w 2004 r. W międzyczasie zmieniona została strategia działań i budowy nie rozpoczęto. W 2007 r. postanowiono powrócić do pierwotnego pomysłu. Przystąpienie do budowy wymaga wydania nowej decyzji o pozwoleniu na budowę.
Artykuły 29-31 ustawy przewidują odstępstwa od zasady obligatoryjności uzyskania pozwolenia, ale zasadniczo nie dotyczy to powstania siedziby firmy. Decyzja o pozwoleniu na budowę może być wydana bezpośrednio na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jeżeli taki plan nie istnieje, na podstawie decyzji o warunkach zabudowy w okresie jej ważności. Uzyskanie pozwolenia pozwala na przystąpienie do robót budowlanych. Prawidłowe zakończenie procesu budowlanego wymaga również, w przypadkach przewidzianych w prawie budowlanym, uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu.
Ponadto inwestor może być, zależnie od potrzeb wynikających z rodzaju i charakteru zamierzenia inwestycyjnego, zobligowany do uzyskania pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów, które wynikają z wielu przepisów szczególnych, takich jak ustawy o: Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Straży Pożarnej, Inspekcji Ochrony Środowiska, drogach publicznych, transporcie kolejowym, ochronie gruntów rolnych i leśnych, ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, obszarach morskich RP i administracji morskiej, cmentarzach i chowaniu zmarłych, a także prawo: lotnicze, geologiczne i górnicze, wodne, energetyczne, telekomunikacyjne czy atomowe.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jan Furtas

konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »