| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak wybudować siedzibę firmy

Jak wybudować siedzibę firmy

Pytanie budować czy wynajmować obiekt, który będzie nową siedzibą firmy, pojawia się na co dzień dość często, zarówno przy zakładaniu nowego przedsiębiorstwa jak i np. przy okazji planowanych zmian organizacyjnych rzutujących na rozmiar lokalu. Przyszły inwestor zazwyczaj bierze pod uwagę takie aspekty jak lokalizacja, ekspozycyjność czy cena, analizuje swoje potrzeby i możliwości finansowe. Kryterium wyboru położenia nieruchomości jest także uzależnione od tego jakie budynki są przedsiębiorcy potrzebne - tylko biurowce czy może jeszcze magazyny, co wynika bezpośrednio z profilu prowadzonej działalności.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
 
Przedsiębiorca, podejmując decyzję o nabyciu nieruchomości, musi mieć wiedzę o jej przeznaczeniu zawartym w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Informacje zawarte w planie wskazują, czy i w jaki sposób działkę można zabudowywać. Każdy zainteresowany ma prawo wglądu do planu zagospodarowania przestrzennego i otrzymania z niego wypisów i wyrysów.
Może się zdarzyć i tak, że teren działki nie ma planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego. Wówczas potrzebne będzie uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy w myśl przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717 z późn. zm.). Działkę można zabudować, jeśli w sąsiedztwie jest chociaż jedna zabudowana działka, można stawiać tylko takie obiekty, których charakter jest zbliżony do tych istniejących w sąsiedztwie. Jeżeli np. w pobliżu znajdują się wyłącznie sklepy oraz usługi, to można wybudować tylko budynki pełniące takie role. Gdy natomiast w okolicy pobudowano domy jednorodzinne, to pozwolenie można otrzymać tylko na taki dom a nie biurowiec. Z działki musi być dostęp do drogi publicznej oraz do infrastruktury, co oznacza, że musi być uzbrojona, jednakże sama infrastruktura nie musi być od razu wykonana. Wystarczy, że inwestor przedstawi stosowną umowę na jej realizację. Organem uprawnionym do wydania decyzji o warunkach zabudowy jest wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Może o nią wystąpić zarówno właściciel (użytkownik wieczysty) nieruchomości, jak i osoba zainteresowana nabyciem.
ZAPAMIĘTAJ
Wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe, gdy wnioskodawca spełni warunki wynikające z przepisów szczególnych, np. dotyczących ochrony przyrody, ale także i z ustawy o zagospodarowaniu i planowaniu przestrzennym, w tym musi wykazać się tzw. dobrym sąsiedztwem a działka ma być uzbrojona.
 
Własność a użytkowanie wieczyste
 
Nabycie nieruchomości może nastąpić na własność (najpełniejsze prawo) lub w użytkowanie wieczyste, co zależy od formalnych możliwości (np. od właściciela kupić można działkę na własność, od użytkownika wieczystego czy gminy uzyskać udział w użytkowaniu wieczystym).
CO NA TO SĄD?
Właścicielowi wolno ze swoją rzeczą czynić wszystko, co nie jest zabronione przez ustawy, zasady współżycia społecznego i co nie pozostaje ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem prawa.
Uchwała Sądu Najwyższego z 28 sierpnia 1997 r., sygn. akt III CZP 36/97, OSP z 1998 r. nr 5, poz. 90
Użytkownik wieczysty może wprawdzie przysługujące mu prawo zbyć, obciążyć, zapisać w testamencie, musi jednak się liczyć z ograniczeniami. Oddanie gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste następuje na okres 99 lat. W wypadkach wyjątkowych dopuszczalne jest oddanie na krótszy okres, wynoszący minimum 40 lat. Użytkownikowi wieczystemu przysługuje prawo do żądania, przed zakończeniem umowy, przedłużenia użytkowania wieczystego na kolejne okresy. Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), za użytkowanie wieczyste pobierane są dwie opłaty: pierwsza i roczna. Użytkownik wieczysty ma pełne prawo własności do budynków postawionych na gruncie. W razie wygaśnięcia prawa użytkowania wieczystego, użytkownikowi przysługuje wynagrodzenie za wzniesione przez niego (zgodnie z umową) lub nabyte na własność budynki i inne urządzenia.
Sprzedaż nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, a także oddawanie ich w użytkowanie wieczyste może nastąpić w drodze przetargu lub bezpośredniej umowy z nabywcą.
Użytkownikiem wieczystym można zostać przez:
- wygranie przetargu organizowanego przez właściwą jednostkę np. gminę, lub
- nabycie nieruchomości od dotychczasowego użytkownika wieczystego (przy czym takiego nabywcę wiążą wszystkie ustalenia przetargowe i warunki, jakie starostwo czy gmina postawiło pierwszemu użytkownikowi wieczystemu).
Przetarg organizowany jest w dwóch trybach: ustnym lub pisemnym, w sposób ustawowo przewidziany. Po zakończeniu przetargu sporządzana jest umowa. Zarówno umowa o użytkowanie wieczyste jak i umowa sprzedaży sporządzana jest na piśmie i wymaga formy notarialnej.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Rorbach

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »