| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak wybudować siedzibę firmy

Jak wybudować siedzibę firmy

Pytanie budować czy wynajmować obiekt, który będzie nową siedzibą firmy, pojawia się na co dzień dość często, zarówno przy zakładaniu nowego przedsiębiorstwa jak i np. przy okazji planowanych zmian organizacyjnych rzutujących na rozmiar lokalu. Przyszły inwestor zazwyczaj bierze pod uwagę takie aspekty jak lokalizacja, ekspozycyjność czy cena, analizuje swoje potrzeby i możliwości finansowe. Kryterium wyboru położenia nieruchomości jest także uzależnione od tego jakie budynki są przedsiębiorcy potrzebne - tylko biurowce czy może jeszcze magazyny, co wynika bezpośrednio z profilu prowadzonej działalności.

Czym jest siedziba
 
Zanim przejdziemy do omówienia całego procesu związanego z budową, powiedzmy jeszcze, co oznacza pojęcie siedziby. Otóż zgodnie z art. 41 k.c., jeżeli ustawa lub oparty na niej statut nie stanowią inaczej, siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej organ zarządzający. Dla obrotu gospodarczego znaczenie ma adres siedziby organu zarządzającego, a w potocznym rozumieniu siedziba to miejsce, gdzie nie tylko urzęduje zarząd, ale na co dzień pracują pracownicy, a czasem tylko małe biuro.
Co do zasady, roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie pozwolenia na budowę. Natomiast jedną z przesłanek do jego uzyskania jest oświadczenie o posiadanym przez inwestora prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Z tego względu w pierwszej kolejności w opracowaniu pokazujemy, jak nabyć działkę pod budowę siedziby. Po drugie, omawiamy, co jest niezbędne do samej budowy lokalu przeznaczonego na działalność gospodarczą. Oczywiście specyfika profilu danej firmy, jej rozmiar i położenie będą każdorazowo inaczej kształtowały proces budowy. Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca decyduje się na samodzielnie przechodzenie procedury budowlanej, czy od początku korzysta z usług dewelopera, powinien wiedzieć jakie czynności są w tym zakresie niezbędne. Zauważmy też, że przedsiębiorcy zawierający umowy z deweloperem są znacznie mniej chronieni niż konsumenci (prowadzący działalność gospodarczą to z założenia profesjonalista, który potrafi chronić swoje interesy). Dlatego zanim przedsiębiorca podpisze umowę z deweloperem o budowę lokalu lub budynku, powinien poznać konsekwencje zapisów umownych, by zmniejszyć ryzyko strat.
ZAPAMIĘTAJ
Budowa biura jest tylko jednym z elementów procesu inwestycyjnego zaczynającego się od zakupu gruntu oraz wyboru wykonawcy, a kończącego na odbiorze całego budynku.
 
Nabycie nieruchomości pod działalność gospodarczą
 
Rozważania nad wybudowaniem nowej siedziby zacznijmy od przygotowań nabycia nieruchomości, na której rozpoczęta zostanie budowa. Jeśli podjęta została decyzja o kupnie nieruchomości, przedsiębiorca powinien zapoznać się z treścią wielu dokumentów.
Aby uchronić się przed ewentualnym zagrożeniem przed zaległościami podatkowymi poprzedniego właściciela nieruchomości, przedsiębiorca jako nabywca, powinien sprawdzić, czy takie zobowiązania finansowe nie istnieją (chyba, że bierze udział w przetargach organizowanych przez gminę, starostę - w imieniu Skarbu Państwa lub przez komornika). Nabywając nieruchomość na wolnym rynku, przedsiębiorca powinien postarać się o uzyskanie od sprzedającego zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z poźn. zm.) w art. 112 stanowi bowiem, że nabywca przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą - odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, jeśli ich wartość jednostkowa w dniu zbycia wynosi co najmniej 15 800 zł. Zakres odpowiedzialności nabywcy jest ograniczony do wartości nabytego przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub składników majątku.
Kupujący powinien zażądać przedstawienia aktualnego wypisu z księgi wieczystej nieruchomości, co pozwala na ustalenie, czy przykładowo sprzedający nie obciążył kredytem jej hipoteki. Jeśli sprzedający nie spełni żądania, to pamiętać należy, że rejestr jest ten jawny, a zatem księgę wieczystą przedsiębiorca, jako mający interes prawny, może sam przeglądać. Warto wspomnieć o domniemaniu, iż stan prawny ujawniony w księdze wieczystej jest zgodny z rzeczywistością, a razie niezgodności między stanem prawnym ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym treść księgi rozstrzyga na korzyść tego, kto przez czynność prawną z osobą uprawnioną według księgi wieczystej nabył własność (rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych).
PRZYKŁAD
Spółka dokonała zakupu lokalu od osoby, która otrzymała go w drodze dziedziczenia ustawowego. Po podpisaniu umowy notarialnej odnalazł się jednak testament, w którym spadkodawca zapisał nieruchomość innej osobie. Sprzedający nie wiedział o istnieniu testamentu, przeprowadził postępowanie spadkowe i na tej podstawie został wpisany w księdze wieczystej jako właściciel. Kupujący podmiot chroni rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych.
Rękojmia nie chroni rozporządzeń nieodpłatnych, jak darowizny lub dokonanych na rzecz nabywcy działającego w złej wierze.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Mikołajewski

prawnik, doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »