| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Proces wdrażania systemu IT

Proces wdrażania systemu IT

Proces wdrożenia IT obejmuje zazwyczaj kilka etapów: od wyboru wykonawcy, poprzez negocjacje umowy, wdrożenie i uruchomienie pilota systemu, wdrożenie masowe, na starcie produkcyjnym skończywszy. Po końcowym etapie rozpoczyna się użytkowanie systemu, któremu zwykle towarzyszy jego utrzymanie (serwis). Każdy z tych etapów i sprawność przechodzenia kolejno przez każdy z nich odgrywa bardzo ważną rolę w powstaniu końcowego produktu - wdrożenia i działania systemu IT.

Słownik terminologiczny
 
CENY I WYNAGRODZENIE - zasadniczo na rynku IT istnieją co do zasady dwa systemy określania sposobu wynagradzania: formuła wynagrodzenia ryczałtowego lub formuła czas i materiały (time & material). Pierwsza wersja jest typowa dla wszelkiego typu umów, w których zdefiniujemy zakres i ilość prac do wykonania (czyli konstrukcji typowej dla klasycznej umowy o dzieło). Druga, oparta na zasadzie płatności za godzinę/dzień pracy konsultanta oraz zwrocie poniesionych kosztów jest stosowana w sytuacjach, gdy wykonawca angażowany jest jako wsparcie wdrożenia prowadzonego zasadniczo przez samego zamawiającego. W przypadku umów serwisowych z ustalonymi poziomami usług standardowym rozwiązaniem jest ryczałt, formuła czas i materiały dotyczy sytuacji, gdy zamawiający jedynie okazjonalnie zamawia usługę serwisową czy też usługę wsparcia, płacąc za zaangażowanie konsultanta dostawcy.
DEPOZYT KODU ŹRÓDŁOWEGO - z uwagi na niechęć dostawców do ujawniania kodu źródłowego oprogramowania swoim klientom praktyka wykształciła umowy depozytu kodu źródłowego. Polegają one na jego powierzeniu wybranej osobie trzeciej, która może udostępnić go klientowi w razie spełnienia określonych warunków, np. likwidacji dostawcy IT.
SLA (Service Level Agreement) - w przypadku umów serwisowych jest to część określająca poziom, na jakim ma być świadczona dana usługa, godziny przyjmowania zgłoszeń, czasy reakcji lub czasy napraw. W niektórych przypadkach termin ten jest używany jako synonim umowy serwisowej.
 

RADOSŁAW NOŻYKOWSKI
adwokat
BARTOSZ TOMASZEWSKI
prawnik, Kancelaria Baker & McKenzie
 

Gazeta Prawna Nr 206 [Dodatek: Tygodnik Prawa Gospodarczego]
z dnia 2007-10-23
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Sprawiedliwości

Patron merytoryczny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »