| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Proces wdrażania systemu IT

Proces wdrażania systemu IT

Proces wdrożenia IT obejmuje zazwyczaj kilka etapów: od wyboru wykonawcy, poprzez negocjacje umowy, wdrożenie i uruchomienie pilota systemu, wdrożenie masowe, na starcie produkcyjnym skończywszy. Po końcowym etapie rozpoczyna się użytkowanie systemu, któremu zwykle towarzyszy jego utrzymanie (serwis). Każdy z tych etapów i sprawność przechodzenia kolejno przez każdy z nich odgrywa bardzo ważną rolę w powstaniu końcowego produktu - wdrożenia i działania systemu IT.

Zarządzanie ryzykiem
 
Wiele codziennych czynności, takich jak wypłata pieniędzy z bankomatu, odprawa bagaży na lotnisku, comiesięczne rachunki telefoniczne czy dostęp do historii transakcji na koncie, nie byłoby możliwych bez istnienia zintegrowanych systemów komputerowych. W niewidoczny dla użytkowników sposób obsługują one od kuchni złożone procesy umożliwiające świadczenie usług, które ułatwiają nam wszystkim życie.
Wdrożenie i utrzymanie tych systemów to wieloletnie projekty wymagające uzgodnienia aspektów finansowych, technicznych i prawnych oraz skoordynowania wielu działań zarówno po stronie dostawcy, jak i klienta. W wielu przypadkach systemy komputerowe obsługują kluczowe funkcje wielu przedsiębiorstw i od ich sprawnego funkcjonowania zależy jakość świadczonych usług, efektywność i konkurencyjność przedsiębiorstw, a czasami nawet ich byt.
Umowy IT są nietypowe pod wieloma względami. Ich głównym przedmiotem jest oprogramowanie, które nie jest rzeczą, lecz informacją, czyli ciągiem poleceń zapisanych w języku programistycznym. Przedmiot umowy często nie jest określony w chwili podpisania umowy - jest nim oprogramowanie, które ma dopiero powstać w przyszłości, a w umowie określa się jedynie sposób, w jaki strony określą jego istotne cechy. Dokumentacja umowna zawiera różne typy umów - dzieło (wdrożenie), świadczenie usług (szkolenia, serwis), licencję na oprogramowanie oraz czasami sprzedaż sprzętu komputerowego.
Traktujemy umowy IT jako narzędzia do zarządzania ryzykiem. Aby dobrze spełniały tę funkcję, muszą być precyzyjne i sporządzone przez osoby znające nie tylko prawo, ale przede wszystkim specyfikę wdrażania systemów komputerowych, zwyczaje panujące w tej branży oraz wrażliwe punkty tego procesu. Nawet najlepsza i najkorzystniejsza umowa nie stanowi gwarancji pomyślnego zakończenia projektu, choć niewątpliwie jest jego ważnym elementem. Aby projekt zakończył się powodzeniem, potrzebna jest również budowa zaufania i współdziałanie pomiędzy partnerami od momentu negocjacji poprzez wszystkie pozostałe cykle tego procesu - jego wykonanie, utrzymanie serwisu, aż do wyjścia z umowy po jej zakończeniu zgodnie z klarownymi regułami ustalonymi pomiędzy stronami na samym początku.
Do sprawnego przeprowadzenia tego procesu potrzebne jest doświadczenie w koordynacji kilku zespołów negocjacyjnych toczących rozmowy jednocześnie (finanse, sprawy techniczne, prawo) oraz powiązanie tych trzech obszarów w jedną spójną całość. Samo sporządzenie końcowej dokumentacji i jej analiza pod względem ryzyka jest złożonym procesem - składa się ona zwykle z kilku różnych typów umów oraz wielu załączników technicznych.
Formy wyboru wykonawcy
 
Istnieje bardzo wiele form wyboru wykonawcy wdrożenia systemu IT. Na wybór formy mogą mieć w szczególności wpływ przepisy prawa o zamówieniach publicznych. W zależności od sytuacji zamawiający może zastosować rozmaite tryby udzielenia zamówienia: począwszy od przetargu, a na zamówieniu z wolnej ręki kończąc. W przypadku przetargów zamawiający przygotowujący oczekiwany wzór umowy (czy też zestaw istotnych postanowień umownych) musi pamiętać o konieczności zaprezentowania wzoru, który z jednej strony zapewni ochronę jego interesów, a z drugiej będzie do zaakceptowania przez oferentów. Prezentowanie projektu zbyt mocno faworyzującego zamawiającego rodzi ryzyko, iż w przetargu nie wezmą udziału poważni dostawcy, co paradoksalnie może pogorszyć sytuację klienta. W takiej bowiem sytuacji, niejako na własne życzenie, będzie miał on mniejszy wybór ofert.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Szeliga

Księgowa - specjalistka w zakładaniu spółek na Cyprze.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »