| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Proces wdrażania systemu IT

Proces wdrażania systemu IT

Proces wdrożenia IT obejmuje zazwyczaj kilka etapów: od wyboru wykonawcy, poprzez negocjacje umowy, wdrożenie i uruchomienie pilota systemu, wdrożenie masowe, na starcie produkcyjnym skończywszy. Po końcowym etapie rozpoczyna się użytkowanie systemu, któremu zwykle towarzyszy jego utrzymanie (serwis). Każdy z tych etapów i sprawność przechodzenia kolejno przez każdy z nich odgrywa bardzo ważną rolę w powstaniu końcowego produktu - wdrożenia i działania systemu IT.

Zarządzanie ryzykiem
 
Wiele codziennych czynności, takich jak wypłata pieniędzy z bankomatu, odprawa bagaży na lotnisku, comiesięczne rachunki telefoniczne czy dostęp do historii transakcji na koncie, nie byłoby możliwych bez istnienia zintegrowanych systemów komputerowych. W niewidoczny dla użytkowników sposób obsługują one od kuchni złożone procesy umożliwiające świadczenie usług, które ułatwiają nam wszystkim życie.
Wdrożenie i utrzymanie tych systemów to wieloletnie projekty wymagające uzgodnienia aspektów finansowych, technicznych i prawnych oraz skoordynowania wielu działań zarówno po stronie dostawcy, jak i klienta. W wielu przypadkach systemy komputerowe obsługują kluczowe funkcje wielu przedsiębiorstw i od ich sprawnego funkcjonowania zależy jakość świadczonych usług, efektywność i konkurencyjność przedsiębiorstw, a czasami nawet ich byt.
Umowy IT są nietypowe pod wieloma względami. Ich głównym przedmiotem jest oprogramowanie, które nie jest rzeczą, lecz informacją, czyli ciągiem poleceń zapisanych w języku programistycznym. Przedmiot umowy często nie jest określony w chwili podpisania umowy - jest nim oprogramowanie, które ma dopiero powstać w przyszłości, a w umowie określa się jedynie sposób, w jaki strony określą jego istotne cechy. Dokumentacja umowna zawiera różne typy umów - dzieło (wdrożenie), świadczenie usług (szkolenia, serwis), licencję na oprogramowanie oraz czasami sprzedaż sprzętu komputerowego.
Traktujemy umowy IT jako narzędzia do zarządzania ryzykiem. Aby dobrze spełniały tę funkcję, muszą być precyzyjne i sporządzone przez osoby znające nie tylko prawo, ale przede wszystkim specyfikę wdrażania systemów komputerowych, zwyczaje panujące w tej branży oraz wrażliwe punkty tego procesu. Nawet najlepsza i najkorzystniejsza umowa nie stanowi gwarancji pomyślnego zakończenia projektu, choć niewątpliwie jest jego ważnym elementem. Aby projekt zakończył się powodzeniem, potrzebna jest również budowa zaufania i współdziałanie pomiędzy partnerami od momentu negocjacji poprzez wszystkie pozostałe cykle tego procesu - jego wykonanie, utrzymanie serwisu, aż do wyjścia z umowy po jej zakończeniu zgodnie z klarownymi regułami ustalonymi pomiędzy stronami na samym początku.
Do sprawnego przeprowadzenia tego procesu potrzebne jest doświadczenie w koordynacji kilku zespołów negocjacyjnych toczących rozmowy jednocześnie (finanse, sprawy techniczne, prawo) oraz powiązanie tych trzech obszarów w jedną spójną całość. Samo sporządzenie końcowej dokumentacji i jej analiza pod względem ryzyka jest złożonym procesem - składa się ona zwykle z kilku różnych typów umów oraz wielu załączników technicznych.
Formy wyboru wykonawcy
 
Istnieje bardzo wiele form wyboru wykonawcy wdrożenia systemu IT. Na wybór formy mogą mieć w szczególności wpływ przepisy prawa o zamówieniach publicznych. W zależności od sytuacji zamawiający może zastosować rozmaite tryby udzielenia zamówienia: począwszy od przetargu, a na zamówieniu z wolnej ręki kończąc. W przypadku przetargów zamawiający przygotowujący oczekiwany wzór umowy (czy też zestaw istotnych postanowień umownych) musi pamiętać o konieczności zaprezentowania wzoru, który z jednej strony zapewni ochronę jego interesów, a z drugiej będzie do zaakceptowania przez oferentów. Prezentowanie projektu zbyt mocno faworyzującego zamawiającego rodzi ryzyko, iż w przetargu nie wezmą udziału poważni dostawcy, co paradoksalnie może pogorszyć sytuację klienta. W takiej bowiem sytuacji, niejako na własne życzenie, będzie miał on mniejszy wybór ofert.
 
reklama

Źródło:

INFOR

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy

Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »