| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jakie są konsekwencje naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa

Jakie są konsekwencje naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa

Tajemnica przedsiębiorstwa daje przedsiębiorcy przewagę nad konkurentami, ma więc wartość rynkową. Osobie, która bezprawnie ją uzyska i ujawni albo wykorzysta we własnej działalności gospodarczej, grozi grzywna, kara ograniczenia wolności, a nawet pozbawienia wolności do lat dwóch.

We Francji tajemnicą przedsiębiorstwa są objęte procesy produkcyjne, a także związane z organizacją przedsiębiorstwa (mogą to więc być sekrety natury administracyjnej lub handlowe), co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
Prawo karne wymienia trzy grupy zachowań, które mogą stanowić wykroczenia przeciwko tajemnicy przedsiębiorstwa:
- rozpowszechnianie nieujawnionych procesów produkcyjnych,
- składanie propozycji korupcyjnych wobec pracowników przedsiębiorstwa,
- inne, np. związane z bezprawnym pozyskiwaniem informacji poufnych, czyli, powiedzmy, kradzież dokumentów czy niepożądane ich wykorzystanie, określane jako nadużycie zaufania.
Na szczególną uwagę zasługuje rozpowszechnianie nieujawnionych procesów produkcyjnych. Według definicji stworzonej przez Izbę Karną Sądu Kasacyjnego chodzi o wszelkie procesy produkcyjne, mające wartość praktyczną lub handlową, wprowadzone do użycia przez przedsiębiorcę i utrzymywane przez niego w sekrecie przed konkurentami.
Polscy przedsiębiorcy powinni pamiętać, że to wykroczenie zagrożone karą pozbawienia wolności do lat dwóch oraz grzywną może popełnić zarówno ten, kto rozpowszechnia informacje, jak i osoba, która z nich korzysta.
Odpowiedzialność cywilna za ujawnianie tajemnicy przedsiębiorstwa zależy od tego, czy między poszkodowanym a sprawcą szkody istnieją relacje umowne, czy nie.
W pierwszym przypadku odpowiedzialność sprawcy ma charakter ex contractu. Nawet w razie braku szczególnych postanowień umowy w tym względzie (np. klauzuli poufności), strony obowiązuje zakaz rozpowszechniania i używania informacji stanowiących tajemnicę drugiego przedsiębiorstwa. Wynika on z ogólnego obowiązku lojalności przy wykonaniu zobowiązań, który został przewidziany w art. 1134 ust. 3 francuskiego kodeksu cywilnego. Ta podstawa ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa nie jest rozwiązaniem optymalnym, ponieważ owe dobre obyczaje kupieckie obowiązują strony tylko w czasie wykonywania kontraktu. Oznacza to, że po wygaśnięciu stosunku umownego nie można powołać tej podstawy odpowiedzialności wobec kontrahenta. Dlatego korzystniej jest wprowadzić klauzulę poufności, która ureguluje szczegóły związane z zachowaniem tajemnicy przedsiębiorstwa. Może ona również obejmować okres po wygaśnięciu umowy. W praktyce obowiązek nieujawniania pewnych informacji obejmuje najczęściej czas nieokreślony.
Przypadkiem z pogranicza odpowiedzialności kontraktowej i deliktowej są negocjacje poprzedzające zawarcie umowy. Orzecznictwo sądów francuskich od dawna przyjmuje, że na negocjujących przedsiębiorcach spoczywa dorozumiane zobowiązanie do powściągliwości oraz dyskrecji. W konsekwencji, jeżeli nawet umowa nie zostanie zawarta, nie można korzystać z uzyskanych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa niedoszłego kontrahenta.
Jeżeli natomiast między osobą ujawniającą tajemnicę przedsiębiorstwa a poszkodowanym nie istnieją żadne relacje umowne, pokrzywdzony może dochodzić odszkodowania na podstawie przepisów o czynach niedozwolonych (art. 1382 i następne francuskiego kodeksu cywilnego).
Warto przy tym pamiętać, że naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa stanowi najczęściej spotykany przykład nieuczciwej konkurencji. Jego praktyczną ilustracją jest sytuacja, w której były pracownik przedsiębiorstwa udostępnia firmie konkurencyjnej listę klientów swojego dotychczasowego pracodawcy. Wpływ takiego postępowania na pozycję rynkową poszkodowanej firmy nie ulega wątpliwości, zwłaszcza że we Francji przyjmuje się, że najważniejszym elementem przedsiębiorstwa (fonds de commerce), nie tylko handlowego, jest klientela.

Lucien Peczynski
wspólnik zarządzający paryskiej kancelarii Copernic Avocats
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Jabłoński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »