| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak przygotować ofertę i jakie są skutki jej złożenia

Jak przygotować ofertę i jakie są skutki jej złożenia

Przedsiębiorca, który przedstawi ofertę innemu przedsiębiorcy lub konsumentowi, jest nią związany. Jeśli jej nie odwoła i zostanie ona przyjęta - oferent będzie musiał zawrzeć umowę na warunkach, które przedstawił w ofercie.

W jakiej formie
 
Jeżeli ustawa ani umowa nie wymagają zachowania szczególnej formy pod rygorem nieważności, oferta może być złożona w dowolny sposób, przez każde zachowanie wyrażające zamiar zawarcia umowy. Może więc to być zarówno ustna propozycja sprzedaży samochodu, jak i ustawienie w miejscu publicznym automatu wydającego - po wrzuceniu bilonu - napoje w puszkach. W wypadku sprzedaży nieruchomości, kiedy to konieczny jest akt notarialny, oferta też powinna mieć taką formę. W razie natomiast zbycia czy wydzierżawienia przedsiębiorstwa albo nawet ustanowienia na nim użytkowania wymagana jest forma pisemna z podpisami poświadczonymi notarialnie, dlatego również oferta takiej transakcji powinna mieć tego rodzaju formę szczególną.
WAŻNE FUNKCJE OFERTY
Oferta, co do zasady, spełnia dwie funkcje - wszczyna procedurę zawarcia umowy i wytycza treść umowy ostatecznej. Dlatego istotne postanowienia nie powinny być wyznaczone jedynie generalnie. Mogą i najczęściej powinny się znaleźć w ofercie także postanowienia, które w konkretnym przypadku będą uważane przez strony za ważne
Z ORZECZNICTWA USILNE NAKŁANIANIE
Złożenie oferty i nawet usilne nakłanianie do jej przyjęcia nie pozostaje w sprzeczności z dobrymi obyczajami. Zauważyć przy tym należy, że w art. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie chodzi o ogólne pojęcie dobrych obyczajów, ale o dobre obyczaje kupieckie, to jest takie, jakie są przyjęte i akceptowane w obrocie gospodarczym.
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z 30 września 1998 r., sygn. akt I ACa 281/98
WAŻNE TREŚĆ OFERTY
Oferta zawsze powinna być tak sformułowana, by umowa mogła dojść do skutku bez dalszych negocjacji
 
Treść propozycji
 
Oferta musi zawierać minimum treści proponowanej umowy, dlatego że ten, do kogo jest skierowana, w zasadzie nie uzupełnia propozycji, a tylko ją akceptuje lub odrzuca.
Oferent może też zamieścić w swej propozycji postanowienia dla niego subiektywnie istotne. Może również zawrzeć w ofercie odesłanie do ogólnych warunków proponowanych swym kontrahentom. Kwestie nieobjęte przygotowaną treścią będą regulowane ogólnymi przepisami odnoszącymi się do zobowiązań, a także regulującymi dany typ umowy (np. sprzedaży).
W obrocie z konsumentami przedsiębiorca obarczony jest dodatkowymi obowiązkami informacyjnymi. Musi je wypełnić jeszcze przed zawarciem umowy. Tak więc sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego oraz jego cenę jednostkową (np. za jednostkę miary), chyba że wyrażają się one tą samą kwotą. Przy sprzedaży towaru oferowanego luzem jest wymagane podanie jedynie ceny jednostkowej. Warto przy tym pamiętać, że taki sam sposób podawania cen powinien być stosowany w reklamie.
Nie brak jednak opinii, że w praktyce ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (u.s.w.s.k.) nie dość precyzyjnie określa treść informacji, jakie sprzedawca powinien przedstawić kupującemu. Sprzedawca bowiem jest obowiązany tylko do ogólnego określenia sprzedawanego towaru konsumpcyjnego, a nie do szczegółowego podania jego cech. W ten sposób trudniej jest ustalić zakres odpowiedzialności oferenta. Poza tym u.s.w.s.k. nie określa cywilnoprawnych konsekwencji nieudzielania przez sprzedawcę koniecznych - co do zasady - informacji.
Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę, a także przy sprzedaży za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych, sprzedawca musi również potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia umowy. W pozostałych przypadkach nie ma takiego obowiązku. Jedynie na żądanie kupującego sprzedawca wydaje pisemne potwierdzenie zawarcia umowy. Musi ono zawierać oznaczenie sprzedawcy z jego adresem. Wpisuje przy tym datę sprzedaży, określa towar, jego ilość oraz cenę (art. 2 ust. 3 u.s.w.s.k.).
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

RESET2 Sp. z o.o.

RESET2 Sp. z o.o. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »