| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak przygotować ofertę i jakie są skutki jej złożenia

Jak przygotować ofertę i jakie są skutki jej złożenia

Przedsiębiorca, który przedstawi ofertę innemu przedsiębiorcy lub konsumentowi, jest nią związany. Jeśli jej nie odwoła i zostanie ona przyjęta - oferent będzie musiał zawrzeć umowę na warunkach, które przedstawił w ofercie.

Czym jest oferta
 
Ofertą jest oświadczenie woli wyrażające stanowczą decyzję zawarcia umowy, złożone drugiej stronie. Ten, kto ofertę przedstawia, to oferent. Ten zaś, do kogo jest skierowana i kto ją przyjmuje, to oblat.
Oferta musi zawierać istotne postanowienia proponowanej umowy, czyli minimalną jej treść (art. 66 par. 1 kodeksu cywilnego). O jej kompletności decyduje rodzaj umowy. W przypadku umowy sprzedaży będzie to określenie towaru, który ma być przedmiotem transakcji i cena (art. 535 k.c.). Kodeks cywilny dopuszcza jednak oznaczenie niektórych elementów przedmiotowo istotnych dopiero po zawarciu kontraktu - np. w wypadku umowy sprzedaży cenę można określić przez wskazanie podstaw jej ustalenia (art. 536 par. 1 k.c.).
Nie jest konieczne określenie terminu związania ofertą ani tym bardziej zatytułowanie takiej propozycji oferta. Gdyby natomiast propozycja nie była stanowcza (np. zostałaby sformułowana w trybie warunkowym), należałoby ją uznać za zaproszenie do składania ofert lub do rozpoczęcia negocjacji. I tak właśnie należy rozumieć wszelkie ogłoszenia, reklamy, cenniki czy podobne informacje skierowane do innych przedsiębiorców, choć podobnie rzecz ma się z propozycjami składanymi konsumentom (art. 71 k.c.).
WAŻNE CENNIKI, REKLAMY
Wszelkie zaproszenia do zawarcia umowy (ogłoszenia, reklamy, cenniki) nie są oświadczeniami woli. Nie zmierzają bowiem bezpośrednio do wywołania skutku prawnego - nie wiążą propozycjami i nie rodzą obowiązku zawarcia umowy, jeśli adresat się na nią zgodzi lub podejmie negocjacje
 
Charakter prawny
 
Ofertę od innych oświadczeń zawierających istotne postanowienia proponowanej umowy odróżnia się w drodze wykładni, oceniając użyte przez autora sformułowania. Bada się przede wszystkim, czy wskazują na niezłomną wolę zawarcia umowy, a także, jaki jest stopień szczegółowości złożonej propozycji oraz do ilu adresatów jest skierowana. Nie można bowiem uznać za ofertę propozycji złożonej wielu przedsiębiorcom (osobom), jeżeli może ona zostać zrealizowana tylko wobec niektórych. Wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny jest jednak - z mocy ustawy - ofertą sprzedaży (art. 543 k.c.). Z tych względów trudno się więc dziwić, że kwalifikacja prawna oferty wywołuje spory. Jeden z poglądów polega na uznaniu oferty za składnik stanu faktycznego umowy (potrzebne jest jeszcze akceptujące oświadczenie woli oblata). Drugi traktuje ofertę jako jednostronną czynność prawną, która wiąże oferenta, natomiast oblat ma prawo doprowadzić do zawarcia umowy przez akceptację jej, w zasadzie bez dalszego udziału oferenta. Koncepcja ta ma jednak tę słabość, że wymaga potraktowania umowy jako dwustronnej czynności prawnej dokonywanej sukcesywnie, przez realizację dwóch czynności jednostronnych.
Nie zawsze konieczne jest oznaczenie adresata oferty. Możliwe jest publiczne złożenie stanowczej propozycji zawarcia umowy, a nie konkretnemu adresatowi. Dzieje się tak np. w razie wystawienia rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny (art. 543 k.c.).
Niewykluczone jest również objęcie jednym oświadczeniem woli kilku różnych propozycji, ale z założeniem, że przyjęcie jednej umowy spowoduje wygaśnięcie pozostałych ofert.
Oferta może też dotyczyć rozwiązania stosunku prawnego. Musi go jednak wskazywać. Pewnym problemem jest natomiast, czy oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy nienazwanej, czyli nieokreślonej w kodeksie cywilnym ani w innych ustawach, a tylko wykreowanej przez strony, można uważać za ofertę. Trudno bowiem w takich sytuacjach ponad wszelką wątpliwość stwierdzić, że zostały podane istotne postanowienia umowy, bez których nie można by było mówić o zawarciu jej właśnie. Wolno jednak założyć, że istotne postanowienia to minimalna treść umowy, pozwalająca na jej identyfikację, niezależnie od jej charakteru prawnego. Dlatego wolno też mówić o ofercie zawarcia umowy nienazwanej.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Mikos

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »