| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak przygotować ofertę i jakie są skutki jej złożenia

Jak przygotować ofertę i jakie są skutki jej złożenia

Przedsiębiorca, który przedstawi ofertę innemu przedsiębiorcy lub konsumentowi, jest nią związany. Jeśli jej nie odwoła i zostanie ona przyjęta - oferent będzie musiał zawrzeć umowę na warunkach, które przedstawił w ofercie.


Czy złożenie oferty kontrahentowi z Rosji będzie miało podobne skutki jak złożenie oferty kontrahentowi w Polsce?

Odmienności oferty w prawie rosyjskim - jeśli porównywać je w tej dziedzinie z polskim - wynikają z bardzo sformalizowanego charakteru obrotu gospodarczego w tym kraju oraz ze szczególnych obowiązków, jakie państwo nakłada na przedsiębiorców. Skutek tego jest taki, że umowy zawarte w formie prostej wymiany oświadczeń (oferty i akceptu) zdarzają się niezwykle rzadko. Zazwyczaj złożenie oferty odbywa się przez przesłanie projektu umowy, przy czym często postanowienia istotne, takie jak cena, zawarte są w załączniku. Przedsiębiorcy otrzymujący w ten sposób oferty od podmiotów rosyjskich powinni unikać sytuacji, w których pomimo braku uzgodnienia istotnych warunków (znajdujących się w załączniku) podpisują umowę główną, a załącznik ma stanowić przedmiot negocjacji. Zgodnie bowiem z orzecznictwem rosyjskich sądów arbitrażowych (odpowiednik polskich powszechnych sądów gospodarczych), podpisanie umowy głównej z jednoczesnym przesłaniem protokołu rozbieżności co do załącznika, może zostać uznane za zawarcie umowy w treści proponowanej przez oferenta. Stąd - gdy oferta ma postać projektu - najlepszym rozwiązaniem jest wskazanie w odpowiedzi precyzyjnie warunków, które pozostały do uzgodnienia, a które polski przedsiębiorca akceptuje.

Czy umowa może zostać uznana za zawartą pomimo braku formalnego przyjęcia oferty?

Przepis art. 438 ust. 3 rosyjskiego kodeksu cywilnego (grażdanskij kodeks - dalej g.k.) przewiduje sytuacje, w których przyjęcie oferty następuje przez czynności dorozumiane, czyli przez zachowanie adresata wskazujące na fakt jej akceptacji. Wśród czynności powodujących dorozumiane przyjęcie oferty w prawie rosyjskim szczególną rolę odgrywa zapłata. I o ile fakt, że sądy rosyjskie uznają zapłatę należności wynikającej z faktury za dorozumiane przyjęcie oferty, można uznać za naturalny, to brak zapłaty - pomimo innych działań adresata wskazujących na dorozumiane przyjęcie oferty często przesądzający o uznaniu, że nie doszło do akceptacji oferty, wydaje się oryginalny.

O czym warto pamiętać, wchodząc na rosyjski rynek?

Zgodnie z prawem rosyjskim czynności między osobami prawnymi powinny być dokonywane w formie pisemnej (art. 161 ust. 1 g.k.). Konsekwencją niezachowania tej formy jest brak możliwości przeprowadzenia dowodu ze świadków na okoliczność zawarcia umowy i jej warunków (art. 162 ust. 1 g.k.). Dlatego składając ofertę przedsiębiorcom rosyjskim, warto pamiętać o wymianie pism, jeżeli oczekiwanym rezultatem ma być zawarcie umowy podlegającej prawu rosyjskiemu.
Oferty w rozumieniu prawa rosyjskiego nie stanowią cenniki ani inne dokumenty o podobnym charakterze, o ile nie wynika z nich, że autor wyraża wolę zawarcia określonej umowy. Warto wszakże pamiętać, że sam fakt skierowania informacji do nieograniczonego kręgu osób nie wyklucza potraktowania jej jako oferty - art. 437 g.k. Dopuszczalne jest bowiem złożenie tzw. oferty publicznej, w związku z którą umowa musi zostać zawarta z każdą osobą, która wyrazi taką wolę. Warto o tym pamiętać, redagując ogłoszenia, reklamy itp. dokumenty o charakterze publicznym. Trzeba się bowiem pilnować, by z ich treści nie wynikała wola zawarcia umowy.

MAREK CZARNIECKI

radca prawny, wspólnik Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy o/Białystok

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »