| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak przedsiębiorca prowadzi bar lub restaurację

Jak przedsiębiorca prowadzi bar lub restaurację

Przedsiębiorca, który chce prowadzić działalność gastronomiczną, musi się liczyć ze standardowymi obowiązkami ewidencyjnymi, podatkowymi i ubezpieczeniowymi. Może się przy tym spodziewać stałych kontroli bezpieczeństwa serwowanej żywności. I jeśli wyrządzi konsumentowi szkodę, to będzie odpowiadał on, a nie producent żywności.

Wpis do rejestru zakładów
 
Podmioty działające na rynku gastronomii obowiązane są złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność oraz o zatwierdzenie zakładu przez Państwową Inspekcję Sanitarną. Właściwym miejscowo jest powiatowy inspektor sanitarny miejsca działalności zakładu. Cała procedura zgłoszenia obejmuje prócz wniosku m.in.: złożenie dokumentu inwentaryzacji wraz z opisem technologicznym, planów architektonicznych pomieszczenia i jego danych (powierzchnia, wysokość, liczba okien, dostęp do wody itp.).
Wniosek powinien zawierać:
- imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy oraz NIP,
- określenie rodzaju i zakresu działalności, która ma być prowadzona w zakładzie, w tym rodzaju żywności, która ma być przedmiotem produkcji lub obrotu,
- określenie lokalizacji zakładu lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej,
- aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- gdy cudzoziemiec zamierza prowadzić działalność gospodarczą na podstawie polskich przepisów - kopię zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego, udzielonego przez państwo członkowskie Unii Europejskiej,
- w przypadku zgłoszenia urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności w opakowaniach - wykaz tych urządzeń zawierający typ urządzenia, nazwę producenta i rok jego produkcji oraz datę uruchomienia.
WAŻNE
ROŚNIE VAT
Od 1 stycznia 2008 r. każdy posiłek kupiony w restauracji będzie objęty 22 proc. VAT zamiast dotychczasowego siedmioprocentowego podatku. Tym samym zapewne wzrosną ceny.
 
Pozwolenie na sprzedaż alkoholu
 
Przedsiębiorca, który w barze lub restauracji chce sprzedawać alkohol, musi uzyskać zezwolenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) miejsca lokalizacji punktu sprzedaży. Organ wydaje zezwolenie na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy, oddzielnie dla każdego rodzaju alkoholu. Opłata za zezwolenie na sprzedaż alkoholu w lokalu, w którym roczna wartość sprzedaży takich napojów przekroczyła 37,5 tys. zł, wynosi:
- 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży - dla alkoholu do 4,5 proc. oraz piwa,
- 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży - dla napojów od 4,5 proc. do 18 proc. (z wyjątkiem piwa),
- 2,7 proc. ogólnej wartości sprzedaży dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18 proc. alkoholu, gdy wartość sprzedaży przekracza 77 tys. zł.
Jeżeli roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów alkoholu nie przekroczyła podanych wartości, przedsiębiorcy wnoszą opłatę jak dla rozpoczynających działalność w wysokości:
- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu i piwa oraz powyżej 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu. Opłatę wnosi się na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września.
Z ORZECZNICTWA
SPRZEDAŻ ALKOHOLU NIELETNIEMU
Organ ma obowiązek cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, jeżeli przedsiębiorca sprzeda lub poda alkohol nieletnim. Chodzi o każdy taki przypadek. Nawet jednorazowe stwierdzenie złamania zasad sprzedaży alkoholu rodzi obowiązek cofnięcia zezwolenia. Przedsiębiorca nie może zwolnić się od tej sankcji przez wykazanie, że zachował staranność przy doborze pracowników i ich przeszkoleniu oraz sprawowaniu nad nimi nadzoru. Przedsiębiorca może zażądać okazania dokumentu potwierdzającego wiek nabywcy, zatem ma pełną kontrolę nad tym, komu sprzedaje alkohol.
Wyrok NSA z 27 września 2005 r. sygn. akt II GSK 148/05
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Wiktor Sarota

InFakt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »