| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak przedsiębiorca prowadzi bar lub restaurację

Jak przedsiębiorca prowadzi bar lub restaurację

Przedsiębiorca, który chce prowadzić działalność gastronomiczną, musi się liczyć ze standardowymi obowiązkami ewidencyjnymi, podatkowymi i ubezpieczeniowymi. Może się przy tym spodziewać stałych kontroli bezpieczeństwa serwowanej żywności. I jeśli wyrządzi konsumentowi szkodę, to będzie odpowiadał on, a nie producent żywności.


Jakie wnioski można wyciągnąć z kontroli sanitarnych w pubach i restauracjach?

W 2006 roku inspekcje sanitarne skontrolowały 19 577 zakładów żywienia zbiorowego typu otwartego. Jako niezgodne z wymaganiami ocenione zostało 550 obiektów, czyli 2,8 proc. ocenianych zakładów. Trzeba przyznać, że w stosunku do poprzednich lat liczba restauracji i pubów naruszających przepisy o ochronie żywności i żywienia maleje.
W 2004 roku odsetek tych, w których stwierdzono nieprawidłowości, wynosił bowiem 9,1 proc.
Generalnie stan sanitarny i techniczny restauracji poprawia się dzięki systematycznym kontrolom Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Niektóre zakłady, szczególnie małe, mieszczące się w budynkach mieszkalnych lub w domach jednorodzinnych na wsi, pozbawione są jednak możliwości rozbudowy i modernizacji, niezbędnej z uwagi na konieczność wdrażania systemów GMP, GHP, HACCP. Przyczyną są głównie trudności ekonomiczne właścicieli.

Które przepisy sanitarne przedsiębiorcy naruszają najczęściej?

Przede wszystkim pomieszczenia bywają niefunkcjonalne i mają zbyt małą powierzchnię. Często mają źle wyposażone przygotowalnie do wstępnej obróbki surowców. Powtarzającym się naruszeniem jest łączenie zakładu z pomieszczeniami mieszkalnymi oraz brak zespołu sanitarnego dla personelu. Zakłady używały do produkcji zniszczonego sprzętu i urządzeń. Stwierdzaliśmy niejednokrotnie także, że zakłady nie posiadały oddzielonej zmywalni naczyń stołowych i naczyń kuchennych lub sprzętu do ich wyparzania. Deski do krojenia poszczególnych rodzajów żywności były nieoznakowane.
Należy wskazać na częste niezachowywanie podstawowego reżimu higienicznego przez pracowników. Skuteczność mycia i dezynfekcji sprzętu, urządzeń, opakowań, a nawet rąk pracowników ocenia się badaniem próbek sanitarnych, tj. wymazów z powierzchni rąk, urządzeń, sprzętu i opakowań. W 2005 roku zbadano 2006 próbek tego rodzaju. Znaczną ich liczbę zakwestionowano w automatach do lodów - 55,6 proc., w pijalniach piwa - 50 proc. i wytwórniach lodów - 35,3 proc.

Jak na tym tle wygląda jakość środków spożywczych zjadanych przez nas?

W porównaniu z rokiem 2005 i latami wcześniejszymi w 2006 roku uległa poprawie jakość krajowej żywności. Jakość produktów importowanych utrzymuje się na podobnym poziomie.
W 2006 roku zbadaliśmy 92 118 próbek środków spożywczych, z których 3680, tj. 4,0 proc., nie spełniało obowiązujących wymagań.
Należy zwrócić uwagę, że mimo znacznej poprawy w niektórych asortymentach, takich jak masło, mleko, ciastka z kremem, lody czy wyroby garmażeryjne, produkty te ciągle należą do najbardziej zanieczyszczonych mikrobiologicznie.
W roku 2006 Krajowy Punkt Kontaktowy otrzymał 286 powiadomień o niebezpiecznych produktach żywnościowych (w roku 2005 - 229, w 2004 - 179 powiadomień). Nie jest to jednak dowód pogarszania się jakości żywności w obrocie, lecz poprawy zdolności analitycznych laboratoriów kontroli. Zakwestionowane produkty były wycofywane z rynku, podejmowano również działania wyjaśniające.

ANNA MALINOWSKA
rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Sanitarnego
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »