| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak przedsiębiorca prowadzi bar lub restaurację

Jak przedsiębiorca prowadzi bar lub restaurację

Przedsiębiorca, który chce prowadzić działalność gastronomiczną, musi się liczyć ze standardowymi obowiązkami ewidencyjnymi, podatkowymi i ubezpieczeniowymi. Może się przy tym spodziewać stałych kontroli bezpieczeństwa serwowanej żywności. I jeśli wyrządzi konsumentowi szkodę, to będzie odpowiadał on, a nie producent żywności.


Jakie wnioski można wyciągnąć z kontroli sanitarnych w pubach i restauracjach?

W 2006 roku inspekcje sanitarne skontrolowały 19 577 zakładów żywienia zbiorowego typu otwartego. Jako niezgodne z wymaganiami ocenione zostało 550 obiektów, czyli 2,8 proc. ocenianych zakładów. Trzeba przyznać, że w stosunku do poprzednich lat liczba restauracji i pubów naruszających przepisy o ochronie żywności i żywienia maleje.
W 2004 roku odsetek tych, w których stwierdzono nieprawidłowości, wynosił bowiem 9,1 proc.
Generalnie stan sanitarny i techniczny restauracji poprawia się dzięki systematycznym kontrolom Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Niektóre zakłady, szczególnie małe, mieszczące się w budynkach mieszkalnych lub w domach jednorodzinnych na wsi, pozbawione są jednak możliwości rozbudowy i modernizacji, niezbędnej z uwagi na konieczność wdrażania systemów GMP, GHP, HACCP. Przyczyną są głównie trudności ekonomiczne właścicieli.

Które przepisy sanitarne przedsiębiorcy naruszają najczęściej?

Przede wszystkim pomieszczenia bywają niefunkcjonalne i mają zbyt małą powierzchnię. Często mają źle wyposażone przygotowalnie do wstępnej obróbki surowców. Powtarzającym się naruszeniem jest łączenie zakładu z pomieszczeniami mieszkalnymi oraz brak zespołu sanitarnego dla personelu. Zakłady używały do produkcji zniszczonego sprzętu i urządzeń. Stwierdzaliśmy niejednokrotnie także, że zakłady nie posiadały oddzielonej zmywalni naczyń stołowych i naczyń kuchennych lub sprzętu do ich wyparzania. Deski do krojenia poszczególnych rodzajów żywności były nieoznakowane.
Należy wskazać na częste niezachowywanie podstawowego reżimu higienicznego przez pracowników. Skuteczność mycia i dezynfekcji sprzętu, urządzeń, opakowań, a nawet rąk pracowników ocenia się badaniem próbek sanitarnych, tj. wymazów z powierzchni rąk, urządzeń, sprzętu i opakowań. W 2005 roku zbadano 2006 próbek tego rodzaju. Znaczną ich liczbę zakwestionowano w automatach do lodów - 55,6 proc., w pijalniach piwa - 50 proc. i wytwórniach lodów - 35,3 proc.

Jak na tym tle wygląda jakość środków spożywczych zjadanych przez nas?

W porównaniu z rokiem 2005 i latami wcześniejszymi w 2006 roku uległa poprawie jakość krajowej żywności. Jakość produktów importowanych utrzymuje się na podobnym poziomie.
W 2006 roku zbadaliśmy 92 118 próbek środków spożywczych, z których 3680, tj. 4,0 proc., nie spełniało obowiązujących wymagań.
Należy zwrócić uwagę, że mimo znacznej poprawy w niektórych asortymentach, takich jak masło, mleko, ciastka z kremem, lody czy wyroby garmażeryjne, produkty te ciągle należą do najbardziej zanieczyszczonych mikrobiologicznie.
W roku 2006 Krajowy Punkt Kontaktowy otrzymał 286 powiadomień o niebezpiecznych produktach żywnościowych (w roku 2005 - 229, w 2004 - 179 powiadomień). Nie jest to jednak dowód pogarszania się jakości żywności w obrocie, lecz poprawy zdolności analitycznych laboratoriów kontroli. Zakwestionowane produkty były wycofywane z rynku, podejmowano również działania wyjaśniające.

ANNA MALINOWSKA
rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Sanitarnego
reklama

Źródło:

INFOR

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dziennik Gazeta Prawna

Największy polski dziennik prawno-gospodarczy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »