| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak świadczyć usługi turystyczne

Jak świadczyć usługi turystyczne

Organizowanie imprez turystycznych i pośredniczenie na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych jest działalnością regulowaną. Dlatego przedsiębiorca, który świadczy usługi, w tym zakresie, powinien - prócz wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub do Krajowego Rejestru Sądowego - uzyskać wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Czy prowadzący pensjonat musi pokryć szkody, które poniósł okradziony turysta?

Od 1997 roku przedsiębiorców prowadzących pensjonaty, kempingi, schroniska, domy wypoczynkowe i inne obiekty hotelarskie dotyczą przepisy ratyfikowanej przez Polskę konwencji z 1962 roku o odpowiedzialności osób utrzymujących obiekty hotelarskie za rzeczy wniesione przez gości hotelowych. Konwencja reguluje odpowiedzialność prowadzących zarobkowo te obiekty w sposób stały. Chodzi o działalność związaną z wynajmem pokoi i udostępnianiem wyżywienia. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorcy wynajmują pokoje z wyżywieniem, czy bez wyżywienia. Muszą jedynie prowadzić działalność stałą, a nie dorywczą lub okazjonalną. Konwencja nie reguluje więc takich przypadków, gdy przyjmuje się członka rodziny, który przyjechał z wizytą na kilka dni i nocuje.
Ratyfikacja przez Polskę konwencji spowodowała znowelizowanie kodeksu cywilnego w części dotyczącej odpowiedzialności za rzeczy klientów. Do zmiany przepisów odpowiedzialność osób prowadzących w Polsce hotele była znacznie większa niż w innych krajach europejskich.

Na jakich zasadach prowadzący pensjonat odpowiada za rzeczy wniesione przez turystę do tego obiektu?

Za rzeczy klienta wniesione do obiektu osoba, która go prowadzi, odpowiada na zasadzie ryzyka, a nie na zasadzie odpowiedzialności kontraktowej. Gdyby przedsiębiorca chciał się zwolnić od odpowiedzialności na zasadzie ryzyka, to musiałby wykazać, że wyłączną winę ponosi gość hotelowy. Musiałby np. udowodnić, że rzeczy ukradła osoba towarzysząca gościowi, którą on ze sobą przyprowadził z zewnątrz.
Po ratyfikacji konwencji zostały zmienione zasady odpowiedzialności, a przede wszystkim sposoby ustalenia, w jakim rozmiarze prowadzący obiekt odpowiada za szkodę. Chodzi o to, czy odpowiada za pełną szkodę, czy tylko do jakiejś granicy określonej w przepisach. Przepisy konwencji ustaliły górną granicę odpowiedzialności dla prowadzących zarobkowo pensjonaty i inne obiekty, w których zatrzymują się turyści. Ograniczyły ją do wysokości 100-krotnej należności za miejsce w pensjonacie lub w innym obiekcie, które gość wykupił. Odszkodowanie wynosiłoby więc stukrotność dniówki pensjonatowej odnoszącej się do konkretnej poszkodowanej osoby. Przy ustalaniu odszkodowania nie bierze się pod uwagę przeciętnej dniówki w pensjonacie, lecz uwzględnia się wszelkie upusty ceny, z których skorzystał okradziony gość, czyli kwotę, którą faktycznie zapłacił.

Co wlicza się do kwoty stanowiącej równowartość dniówki pensjonatowej?

Orzecznictwo i doktryna stanęły na stanowisku, że do dniówki nie można wliczać wszystkich wydatków ponoszonych w związku z pobytem w pensjonacie, np. napiwków, opłat za parasole plażowe, dodatkowe napoje i wyżywienie kupione w pensjonacie, opłat za dodatkowe usługi. Bierze się pod uwagę wyłącznie opłatę za sam pobyt, nawet bez tzw. opłaty klimatycznej. Za każdą rzecz utraconą lub uszkodzoną odszkodowanie nie może przekraczać 50-krotności wysokości tej należności za jedną dobę hotelową.

Przywożone do pensjonatów rzeczy są coraz droższe. Co zrobić z wartościowymi przedmiotami, które gość ma ze sobą?

Rzeczy, które mają wartość majątkową, historyczną lub artystyczną gość hotelowy powinien oddać na przechowanie w hotelu. Zdarza się, że ktoś przywozi drogi komputer. Dlatego gdy przestaje na nim pracować, nie powinien pozostawić go w pokoju, lecz powinien oddać go na przechowanie prowadzącemu pensjonat. Gdyby go pozostawił w pokoju, to bez względu na wartość ukradzionego przedmiotu odpowiedzialność prowadzącego pensjonat jest ograniczona.

Małgorzata Zamorska

Adwokat z kancelarii bnt Neupert Zamorska & Partnerzy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Emilia Stawicka

Specjalista w obsłudze księgowej i kadrowo-płacowej firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »