| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak świadczyć usługi turystyczne

Jak świadczyć usługi turystyczne

Organizowanie imprez turystycznych i pośredniczenie na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych jest działalnością regulowaną. Dlatego przedsiębiorca, który świadczy usługi, w tym zakresie, powinien - prócz wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub do Krajowego Rejestru Sądowego - uzyskać wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Czy może mnie zaskarżyć klient, któremu zginęły w moim hotelu narty?

Prowadzący hotel odpowiada za szkody wyrządzone osobom korzystającym z jego usług, czyli za utratę lub za uszkodzenie wniesionych rzeczy, chyba że szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej, zdarzyła się na skutek działania siły wyższej albo powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby mu towarzyszącej, odwiedzającej go lub u niego zatrudnionej.
Wniesioną jest rzecz, która znajduje się w hotelu podczas korzystania przez gościa z jego usług, a także znajdująca się poza hotelem w czasie korzystania przez gościa z jego usług, ale powierzona utrzymującemu zarobkowo hotel lub osobie u niego zatrudnionej, albo umieszczona w miejscu wskazanym przez te osoby lub przeznaczonym na ten cel. Ochronie podlegają rzeczy, które w zwyczajowo przyjętym, krótkim czasie, poprzedzającym czas lub następującym po tym, kiedy gość korzystał z usług hotelu, powierzone zostały utrzymującemu zarobkowo hotel lub osobie u niego zatrudnionej, albo umieszczone w miejscu wskazanym przez hotelarza czy jego pracownika lub w miejscu przeznaczonym na ten cel.

Kiedy hotelarz odpowiada jako przechowawca

Odpowiedzialność hotelarza nie obejmuje pojazdów mechanicznych i pozostawionych w nich przedmiotów oraz żywych zwierząt. W wypadku, gdy została zawarta umowa przechowania, możliwa jest odpowiedzialność utrzymującego zarobkowo hotel jako przechowawcy.

Jak powinien zachować się poszkodowany gość hotelowy?

Szkoda powinna zostać zgłoszona jak najszybciej osobie odpowiedzialnej, tj. utrzymującemu zarobkowo hotel. Jeżeli poszkodowany, po powzięciu informacji o powstaniu szkody, nie zawiadomił o niej niezwłocznie, to roszczenie o jej naprawienie wygasa. Roszczenie poszkodowanego ulega przedawnieniu po upływie sześciu miesięcy od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie, nie później jednak niż po roku od daty, w której poszkodowany przestał korzystać z usług hotelu.
Zarówno wygaśnięcie, jak przedawnienie roszczenia oznacza w praktyce, że nie jest możliwe skuteczne dochodzenie zapłaty odszkodowania od osoby odpowiedzialnej.

Czy odpowiedzialność hotelarza jest ograniczona?

Tak. Zakres obowiązku naprawienia szkody w razie utraty lub uszkodzenia rzeczy ogranicza się względem jednego gościa do wysokości stukrotnej należności za dostarczone mu mieszkanie, liczonej za jedną dobę. Odpowiedzialność ta nie może przekroczyć pięćdziesięciokrotnej wysokości tej należności za każdą rzecz.
Utrzymujący zarobkowo hotel odpowiada jednak w pełnym zakresie za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionej, gdy:
- rzecz została przez niego przyjęta na przechowanie,
- odmówił przyjęcia rzeczy na przechowanie, mimo że miał obowiązek ją przyjąć (dotyczy to pieniędzy, papierów wartościowych i cennych przedmiotów, których przyjęcia odmówić można w ściśle określonych sytuacjach),
- szkoda jest wynikiem winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa jego lub osoby u niego zatrudnionej.
Przepisy o odpowiedzialności utrzymujących zarobkowo hotel lub podobny zakład stosuje się odpowiednio do zakładów kąpielowych, w odniesieniu do przedmiotów, których zazwyczaj się tam nie wnosi. Odpowiedzialność prowadzącego zakład ogranicza się do sytuacji, gdy przedmiot został przyjęty na przechowanie albo gdy szkoda jest wynikiem winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa jego albo osoby u niego zatrudnionej.

Anna Kozanecka-Żarnecka
adwokat z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Dąbrowska

Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »