| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jakie prawa ma przedsiębiorca podczas kontroli w firmie

Jakie prawa ma przedsiębiorca podczas kontroli w firmie

Przedsiębiorca nie może odmówić poddania się kontroli i nie wpuścić do swojej firmy inspektorów kontroli - w tym: skarbowej, sanepidu czy Inspekcji Handlowej. Może jednak żądać, by inspektor przestrzegał jego praw i zasad kontroli określonych w przepisach oraz nie nadużywał swoich uprawnień.


Czy kontrola u przedsiębiorcy powinna być wcześniej zapowiedziana?

Tak. Uważam, że wszystkie inspekcje, z wyjątkiem kontroli żywności, powinny być wcześniej zapowiadane przez organ, który będzie je prowadził. Przedsiębiorca miałby wówczas możliwość sprawdzenia dokumentacji, uzupełnienia braków, usunięcia usterek i różnych uchybień, które mógłby zakwestionować inspektor podczas kontroli. Mógłby też przygotować się do złożenia wyjaśnień w tych sprawach, o których wie, że na pewno zainteresują inspektora, oraz zastanowić się, którzy pracownicy w firmie mogliby złożyć wyjaśnienia, aby potwierdzić jego wyjaśnienia.

Czy takie wcześniejsze przygotowanie się do kontroli nie oznacza próby mataczenia ze strony kontrolowanego?

Nie. Wcześniejsze przygotowanie dokumentacji oraz argumentów na obronę przed zarzutami kontrolera, które już teraz można przewidzieć, znacznie usprawniłoby i przyspieszyło procedurę przeprowadzenia kontroli w firmie. Takiego postępowania przedsiębiorcy nie można byłoby uznać za próbę mataczenia lub ukrywania dowodów. Jeżeli nawet uprzedzony o kontroli przedsiębiorca usunie przed przyjściem inspektorów wszystkie usterki, to przecież jedynie doprowadzi swoją firmę do stanu zgodnego z prawem. A przecież powinno chodzić o to, aby firma działała zgodnie z prawem i funkcjonowała bez uchybień, a nie, żeby przedsiębiorcę ukarać wysoką grzywną. Natomiast rzeczą najważniejszą nie powinien być fakt, że przedsiębiorca sam poprawił błędy, zanim przyjdzie inspektor i w ten sposób uniknął kary. Kontrolowanego przedsiębiorcy inspektor nie powinien traktować jak przeciwnika, którego za wszelką cenę musi złapać i ukarać.

Jaką strategię co do sposobu postępowania powinien wybrać przedsiębiorca, gdy inspektor rozpocznie kontrolę w jego firmie?

Kontrolowany powinien czynnie uczestniczyć w prowadzonej kontroli. Udzielać wyjaśnień, dostarczać dowodów i dokumentów. Powinien zawsze być do dyspozycji organu kontrolującego i przedstawiać własną interpretację zdarzeń będących przedmiotem kontroli. Nie może unikać rozmów z kontrolerem albo wręcz uciekać przed nim. Natomiast inspektor, który przychodzi przeprowadzić kontrolę w firmie, nie powinien z góry zakładać, że będzie prowadził ją tak długo, aż znajdzie dowody przeciwko przedsiębiorcy. Dlatego dobrze się stało, że przygotowywana nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewiduje kontrolę legalności działalności firmy, a nie przedsiębiorcy.

Czy inspektor powinien udzielić przedsiębiorcy wyjaśnień, w jaki sposób należy odwołać się od ustaleń pokontrolnych?

Tak. Kontrolowany powinien zostać pouczony, w jaki sposób ma prawo odwołać się od decyzji inspektora, a także w jaki sposób powinien domagać się wniesienia poprawek i sprostowań do protokołu pokontrolnego. Na niektóre decyzje może też odwoływać się w oparciu o przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Jeżeli zaś została nałożona grzywna (na przykład na podstawie przepisów kodeksu wykroczeń), to wówczas może składać odwołanie do wydziału karnego sądu grodzkiego.

ROMAN NOWOSIELSKI

Adwokat z Kancelarii Nowosielski, Goptkowicz, Kosmus i Wspólnicy

 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Szajkowski

Konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »