| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Co się zmieniło w prawie zamówień publicznych

Co się zmieniło w prawie zamówień publicznych

11 czerwca weszła w życie obszerna nowelizacja prawa zamówień publicznych. Podwyższa ona z 6 do 14 tys. euro wartość zamówienia, od którego należy stosować tę ustawę. Zmiany mają przyspieszyć i usprawnić proces udzielania zamówień publicznych. W tym celu wprowadzono między innymi ograniczenia we wnoszeniu środków odwoławczych przez przedsiębiorców.

Środki odwoławcze
 
Przeobrażenia w środkach ochrony prawnej odcisnęły najsilniejsze piętno na uchwalonej nowelizacji. Można wręcz zaryzykować tezę, że są najważniejszym efektem uchwalonej noweli. Kluczową zmianą jest podniesienie progu wartości zamówienia, od którego wykonawcy będą mogli składać odwołania od rozstrzygnięcia protestu. Dotychczas, na skutek zmian przyjętych w ostatniej noweli (ustawa z 7 kwietnia 2006 r.), próg ten wynosił 60 tys. euro, natomiast po wejściu w życie obecnej nowelizacji próg ten zostanie podniesiony aż do kwot 137 tys. euro lub 211 tys. euro (w zależności od statusu prawnego zamawiającego). Zgodnie z nowym brzmieniem art. 184 ust. 1 prawa zamówień publicznych od rozstrzygnięcia protestu przysługuje odwołanie, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wykonawczych do ustawy, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszeń o zamówieniach na dostawy lub usługi. Zaznaczyć przy tym trzeba, że tzw. unijny próg wartości zamówień na usługi i dostawy wyznacza jednolity dla wszystkich trzech rodzajów zamówień próg, którego przekroczenie powoduje powstanie prawa do wnoszenia odwołań.
Uchwalona zmiana uzasadnia pytania co do przesłanek, którymi kierował się ustawodawca przy jej wprowadzeniu. Środki ochrony prawnej zwykło się obarczać winą za przedłużanie się postępowań, a wykonawców obwiniać za wnoszenie pieniackich protestów i odwołań. Wydaje się jednak, że w świetle ostatnich obserwacji systemu odwoławczego zarzuty te są co najmniej przesadzone. Kumulacja środków ochrony prawnej przyjęta w poprzedniej nowelizacji, obwarowana utratą prawa do wniesienia danego środka w związku uchybieniem terminowi, spowodowała, że wydłużenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku z wniesieniem protestu i odwołania było relatywnie niewielkie. Z kolei podniesienie wpisów od odwołań (do kwot 10, 20 i 40 tys. zł) ograniczyło liczbę pieniackich odwołań, nastawionych na wstrzymywanie postępowania. Liczba odwołań wnoszonych po wejściu w życie nowelizacji z 7 kwietnia 2006 r. radykalnie zmalała. Dziwi zatem, że niespełna po roku od uchwalenia tej ustawy ustawodawca postanowił kolejny raz podnieść progi odwołań i to w sposób tak radykalnie wysoki (nowy próg odwoławczy to równowartość - ponad 601 tys. zł lub 925 tys. zł). Nie można nie dostrzegać, iż zmiana ta została dokonana po bardzo krótkim okresie obowiązywania przepisów o środkach odwoławczych w kształcie zreformowanym nowelizacją z 7 kwietnia 2006 r., nie bacząc na skutki wcześniej uchwalonej nowelizacji.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Vindicat sp. z o.o.

Vindicat to ogólnopolska firma windykacyjna realizująca usługi odzyskiwania należności. Jesteśmy również pionierem w tworzeniu rozwiązań informatycznych, umożliwiających samodzielne odzyskiwanie długów przez wierzycieli. VCAT.pl to internetowa platforma skutecznej windykacji należności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »