| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Niekorzystna decyzja administracyjna dla przedsiębiorcy

Niekorzystna decyzja administracyjna dla przedsiębiorcy

Przedsiębiorca, wobec którego została wydana niekorzystna dla niego decyzja administracyjna, może skorzystać z przewidzianych przez ustawodawcę środków prawnych pozwalających ją wzruszyć. Dają one szansę na wywalczenie korzystniejszego rozstrzygnięcia.

Jak przygotować odwołanie
 
W każdym przypadku decyzja, którą otrzymał przedsiębiorca, powinna zawierać wyczerpujące pouczenie o prawie strony do wniesienia odwołania oraz o trybie jego wnoszenia. Jeżeli decyzja nie zawiera tej informacji, strona może żądać jej uzupełnienia w opisanym trybie.
Odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeśli wynika z niego, że strona jest niezadowolona z rozstrzygnięcia. Nie jest to jednak reguła. Przepisy szczególne mogą ustalić inne wymagania co do treści odwołania. I tak np. odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jeśli jednak przepisy szczególne nie stawiają jakichś dodatkowych wymagań, a strona nie potrafi właściwie umotywować swego niezadowolenia z treści decyzji, wystarczy, że napisze, że jest niezadowolona i że uważa, że decyzja narusza prawo.
Oczywiście zanim przedsiębiorca zdecyduje się na takie uzasadnienie, powinien wcześniej przeanalizować przeprowadzone przez organ I instancji postępowanie, ponieważ może się okazać, że popełnił on błędy, które mogą być podniesione w zarzutach.
W szczególności strona winna zbadać, czy:
- otrzymała zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego (art. 61 par. 4 k.p.a.),
- była należycie informowana o przeprowadzaniu dowodów, o terminie rozprawy (art. 75- 96 k.p.a.),
- w każdym stadium postępowania udostępniano jej akta (art. 73 i art. 74 k.p.a.),
- organ dokładnie zebrał i rozpatrzył cały materiał dowodowy, czy też dokonana przezeń ocena stanu faktycznego jest błędna ze względu na nieprzeprowadzenie niektórych dowodów, np. zgłoszonych przez stronę (art. 77 k.p.a.),
- wszystkie strony uczestniczyły w postępowaniu (art. 28 k.p.a.),
- organ był właściwy w sprawie (art. 19-23 k.p.a.),
- nie orzekał pracownik lub członek organu kolegialnego, który podlegał wyłączeniu (art. 24-27 k.p.a.),
- przepisy powołane przez organ w podstawie prawnej i uzasadnieniu prawnym decyzji zostały właściwie zastosowane w danej sprawie i czy ich interpretacja dokonana przez organ jest prawidłowa.
Należy pamiętać, że odwołanie nie jest środkiem sformalizowanym. Jeżeli nawet strona błędnie nazwie odwołanie wnioskiem, zażaleniem czy skargą, albo w ogóle nie nada mu żadnej nazwy, powinno ono zostać potraktowane przez organ właśnie jak odwołanie. Liczy się bowiem treść pisma, a nie jego nazwa.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Kałła

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »