| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Rejestracja znaków towarowych i ich ochrona

Rejestracja znaków towarowych i ich ochrona

Znaki towarowe są ważną częścią majątku przedsiębiorcy. Pozwalają też budować renomę przedsiębiorstwa. Dlatego nawet właściciele małych firm powinni zastanowić się, czy nie opłaca im się zainwestować w ochronę wartości, na które często pracowali latami, a które niezarejestrowane w Warszawie i w Alicante mogą być prawie bezkarnie używane przez konkurentów polskich lub zagranicznych.

W Alicante
 
Wspólnotowy znak towarowy uzyskuje się przez rejestrację. Dokonuje jej znajdujące się w Alicante w Hiszpanii Biuro do Spraw Harmonizacji na Rynku Wewnętrznym (od angielskiego Office for Harmonization in the Internal Market - w skrócie OHIM).
Artykuł 7 rozporządzenia wymienia bezwzględne podstawy odmowy rejestracji. Są nimi m.in:
- przedstawienie znaku niepozwalającego na odróżnienie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw;
- przedstawienie znaków towarowych składających się wyłącznie z oznaczeń lub wskazówek mogących służyć w obrocie do oznaczania rodzaju, jakości, ilości, przeznaczenia, wartości, pochodzenia geograficznego lub czasu produkcji towaru lub świadczenia usługi lub innych właściwości towarów czy usług;
- przedstawienie znaków towarowych, składających się wyłącznie z oznaczeń lub wskazówek, które weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych;
- przedstawienie oznaczeń składających się wyłącznie z kształtu wynikającego z charakteru samych towarów, kształtu towaru niezbędnego do uzyskania efektu technicznego, kształtu zwiększającego znacznie wartość towaru;
- przedstawienie znaków towarowych, które są sprzeczne z porządkiem publicznym lub przyjętymi dobrymi obyczajami lub ze względu na swój charakter mogą wprowadzać w błąd opinię publiczną, np. co do charakteru, jakości lub pochodzenia geograficznego towarów lub usługi.
We wskazanych przypadkach organ rejestracyjny (OHIM) nie może dokonać rejestracji.
Istnieje również wiele przesłanek, których spełnienie powoduje, że organ może odmówić rejestracji, lecz nie jest to obowiązkowe. Przykładowo można wskazać sytuację, gdy w wyniku sprzeciwu właściciela wcześniejszego znaku towarowego, zgłoszonego znaku towarowego nie rejestruje się, jeśli:
- jest on identyczny z wcześniejszym znakiem towarowym, a towary lub usługi, dla których został złożony wniosek o rejestrację, są identyczne z towarami lub usługami, dla których wcześniejszy znak towarowy jest chroniony;
- z powodu identyczności lub podobieństwa do wcześniejszego znaku towarowego, identyczności lub podobieństwa towarów lub usług istnieje prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd opinii publicznej na terytorium, na którym wcześniejszy znak towarowy jest chroniony;
- prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd obejmuje również możliwość skojarzenia z wcześniejszym znakiem towarowym.
Istotne jest również, że przez wcześniejszy znak towarowy rozumie się:
a) ten, w odniesieniu do którego złożenie wniosku o rejestrację jest wcześniejsze od daty wniosku o rejestrację wspólnotowego znaku towarowego; znaki towarowe zarejestrowane w państwie członkowskim lub w przypadku Belgii, Niderlandów lub Luksemburga, w Urzędzie Znaków Towarowych Beneluksu; znaki towarowe rejestrowane na mocy międzynarodowych uzgodnień obowiązujących w państwie członkowskim;
b) zgłoszenie znaku określone w lit. a), z zastrzeżeniem jego rejestracji;
c) znak towarowy, który w dniu dokonania zgłoszenia wspólnotowego znaku towarowego lub odpowiednio w dacie zastrzeżenia pierwszeństwa dla zgłoszenia wspólnotowego znaku towarowego jest powszechnie znany w państwie członkowskim w znaczeniu, w jakim wyrażenie powszechnie znany jest używane w Konwencji paryskiej.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Enadis

Oprogramowanie dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »