| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny

Dokumenty wysłane przez internet mogą wywoływać takie same skutki prawne jak dokumenty sporządzone w zwykłej formie pisemnej, opatrzone własnoręcznym podpisem. Jest to możliwe dzięki podpisowi elektronicznemu.

Znakowanie czasem
 
W celu dodatkowego zabezpieczenia dokumentu można skorzystać z usługi znakowania czasem.
Znakowanie czasem bezpiecznego podpisu elektronicznego przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne wywołuje skutki daty pewnej w rozumieniu kodeksu cywilnego (art. 7 ust. 2 ustawy).
Pojęcie daty pewnej zostało zdefiniowane w art. 81 par. 1 k.c. Zgodnie z nim, jeśli ustawa uzależnia ważność albo określone skutki czynności prawnej od urzędowego poświadczenia daty, poświadczenie takie jest skuteczne także względem osób nieuczestniczących w tej czynności prawnej (data pewna). Czynność prawna ma datę pewną także w razie:
- stwierdzenia dokonania czynności w jakimkolwiek dokumencie urzędowym (od daty dokumentu urzędowego);
- umieszczenia na obejmującym czynność dokumencie jakiejkolwiek wzmianki przez organ państwowy, organ gminy albo przez notariusza (od daty wzmianki).
Wywoływanie skutku daty pewnej przez bezpieczny podpis elektroniczny znakowany czasem przez kwalifikowany podmiot jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Przepisy nakładają bowiem wielokrotnie obowiązek składania określonych dokumentów czy deklaracji w oznaczonych terminach. Za ich niedotrzymanie nierzadko grożą dotkliwe sankcje. A dzięki znakowaniu można będzie śmiało składać różne dokumenty do urzędów (np. deklaracje do urzędu skarbowego) w postaci elektronicznej bez obaw o zarzuty, że został przekroczony termin.
Znakowanie czasem daje możliwość stwierdzenia z dużą dokładnością, kiedy dokument elektroniczny powstał i od kiedy wywołuje skutki.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podpisie elektronicznym uważa się, że podpis elektroniczny znakowany czasem został złożony nie później niż w chwili dokonania tej usługi. Domniemanie to trwa do utraty ważności zaświadczenia certyfikacyjnego wykorzystywanego do certyfikacji tego znakowania. Przedłużenie domniemania wymaga kolejnego znakowania czasem podpisu elektronicznego wraz z danymi służącymi do poprzedniej weryfikacji przez kwalifikowany podmiot świadczący tę usługę.
 
Podpis to plik
 
Z technicznego punktu widzenia podpis elektroniczny jest plikiem. Może być przechowywany w pamięci komputera, na dyskietce lub w karcie chipowej, która jest mikrokomputerem z własnym procesorem i pamięcią, zabezpieczoną pinem i komunikującą się z komputerem za pomocą terminala. Karta taka z zewnątrz przypomina kartę kredytową, choć różni się od niej technologicznie. Plik zawiera dane pozwalające ustalić tożsamość podpisującego, a niekiedy także informacje dodatkowe - np. o tym, czy podpis jest prywatny, czy określona osoba fizyczna występuje w roli organu lub członka organu osoby prawnej albo jednostki nieposiadającej osobowości prawnej, czy też jako organ władzy publicznej lub pełnomocnik określonej osoby.
Bezpieczny podpis elektroniczny musi być sporządzony za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej go bezpiecznych urządzeń.
Dokładne wymagania stawiane bezpiecznemu urządzeniu do składania i weryfikacji podpisów elektronicznych definiuje rozporządzenie Rady Ministrów (Dz.U. z 2002 r. nr 128, poz. 1094). Zgodnie z par. 3 ust. 1 tego rozporządzenia bezpieczne urządzenie służące do składania podpisu to oprogramowanie podpisującego oraz współpracujący z nim komponent techniczny. Dla uproszczenia można przyjąć, że do złożenia bezpiecznego podpisu potrzebne są:
- komputer,
- czytnik kart elektronicznych,
- karta elektroniczna z kluczem,
- oprogramowanie.
5 KROKÓW - SKŁADANIE PODPISU
1. Utwórz aplikację
2. Wskaż plik, który ma być podpisany
3. Włóż kartę do czytnika
4. Wprowadź PIN
5. Wyślij podpisany dokument
Żeby więc złożyć podpis elektroniczny, należy otworzyć aplikację i wskazać plik, który ma być elektronicznie podpisany. Następnie trzeba włożyć kartę do czytnika i wprowadzić PIN.
Program sprawdza ważność certyfikatu i autentyczność karty. Wówczas dokument może być wysłany.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Ziółkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »