| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny

Dokumenty wysłane przez internet mogą wywoływać takie same skutki prawne jak dokumenty sporządzone w zwykłej formie pisemnej, opatrzone własnoręcznym podpisem. Jest to możliwe dzięki podpisowi elektronicznemu.

W nowym roku
 
Mimo uchwalenia ustawy o podpisie elektronicznym przed pięcioma laty nie zrobił on w Polsce zawrotnej kariery. Nadal niewielu przedsiębiorców z niego korzysta. Jedną z przyczyn jest przyjęte przez ustawodawcę dość restrykcyjne rozwiązanie korzystania z usług akredytowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne, które poświadczają autentyczność bezpiecznego podpisu elektronicznego. Poza tym korzystanie z usług tych jednostek wiąże się z kosztami.
Nie bez znaczenia jest, że przepisy międzyczasowe ustaliły dość odległe terminy dla organów władzy publicznej na dostosowanie działalności zarówno w zakresie świadczenia usług certyfikacyjnych, jak i umożliwienia wnoszenia podań i wniosków oraz innych czynności administracyjnych drogą elektroniczną. Pierwotnie administracja publiczna miała obowiązek od połowy sierpnia 2006 r. przyjmować bezpiecznie podpisane dokumenty elektroniczne - deklaracje podatkowe, podania, wnioski. Z uwagi jednak na opóźnienia w wykonaniu obowiązków nałożonych ustawą termin wejścia w życie elektronicznego obiegu dokumentów opartego na bezpiecznym podpisie elektronicznym został przesunięty do 1 maja 2008 r.
Oznacza to, że jeszcze co najmniej przez półtora roku nie będziemy mogli uwolnić się od osobistego stawiennictwa i kolejek w urzędach, by złożyć papierowy dokument lub opatrzyć go podpisem w obecności urzędnika.
Jednak Krajowy Rejestr Sądowy od początku 2007 roku ma udostępniać zainteresowanym poświadczone odpisy, wyciągi, zaświadczenia i inne potrzebne im informacje również drogą elektroniczną. Centralna Informacja powinna wydawać z katalogu drogą elektroniczną kopie dokumentów poświadczone za zgodność z dokumentami znajdującymi się w aktach rejestrowych. Natomiast wnioski, dokumenty i wypisy aktów notarialnych składane drogą elektroniczną muszą być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Co znamienne, elektroniczne komunikowanie się z wszelkimi organami publicznymi wdrażane jest niezwykle opieszale. Mimo wejścia w życie stosownych przepisów Ministerstwo Sprawiedliwości nie zdążyło przygotować systemu potrzebnego do uruchomienia elektronicznej komunikacji pierwszego dnia roboczego nowego roku. Jak będzie dalej - zobaczymy.
Przeważnie za wydanie na rok profesjonalnego kwalifikowanego certyfikatu wraz z karta kryptograficzną płaci się ok. 300 zł - 320 zł brutto. Odnowienie jest o ok. 100 zł tańsze.
 
Pieczątka
 
Przeciwieństwem nowoczesnego podpisu elektronicznego jest staroświecka pieczątka. Mimo że problemów z nią związanych nie regulują przepisy prawa, to ma ona ciągle duże znaczenie w obrocie gospodarczym. Umieszczanie pieczątki na umowach i innych dokumentach podpisywanych przez przedsiębiorców jest standardem. Z praktycznego punku widzenia jest ona o tyle użyteczna, że umożliwia zidentyfikowanie osoby podpisującej dokument, zwłaszcza gdy jest to tylko parafa.
Posiadanie pieczątki jest dla przedsiębiorcy praktycznie niezbędne w czasie załatwiania formalności związanych z zakładaniem firmy. Poza tym ułatwia kontakty z innymi przedsiębiorcami i z urzędami.
Wymagają jej zwłaszcza banki przy zakładaniu rachunku bankowego.
Na pieczątce warto zamieścić przynajmniej:
- pełną nazwę firmy,
- siedzibę (adres),
- numery REGON i NIP,
- numer w KRS lub gminnej ewidencji działalności gospodarczej.
Poza firmową pieczątką równie pomocne będą pieczęcie imienne ze wskazaniem pełnionych funkcji poszczególnych osób - np. członek zarządu, pełnomocnik.
Pieczątka to wydatek ok. 25 zł i przeważnie dzień oczekiwania na jej wykonanie.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Krucka-Atak

Samodzielny specjalista ds. kadr z wieloletnim doświadczeniem, pasjonatka prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »