| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny

Dokumenty wysłane przez internet mogą wywoływać takie same skutki prawne jak dokumenty sporządzone w zwykłej formie pisemnej, opatrzone własnoręcznym podpisem. Jest to możliwe dzięki podpisowi elektronicznemu.

W nowym roku
 
Mimo uchwalenia ustawy o podpisie elektronicznym przed pięcioma laty nie zrobił on w Polsce zawrotnej kariery. Nadal niewielu przedsiębiorców z niego korzysta. Jedną z przyczyn jest przyjęte przez ustawodawcę dość restrykcyjne rozwiązanie korzystania z usług akredytowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne, które poświadczają autentyczność bezpiecznego podpisu elektronicznego. Poza tym korzystanie z usług tych jednostek wiąże się z kosztami.
Nie bez znaczenia jest, że przepisy międzyczasowe ustaliły dość odległe terminy dla organów władzy publicznej na dostosowanie działalności zarówno w zakresie świadczenia usług certyfikacyjnych, jak i umożliwienia wnoszenia podań i wniosków oraz innych czynności administracyjnych drogą elektroniczną. Pierwotnie administracja publiczna miała obowiązek od połowy sierpnia 2006 r. przyjmować bezpiecznie podpisane dokumenty elektroniczne - deklaracje podatkowe, podania, wnioski. Z uwagi jednak na opóźnienia w wykonaniu obowiązków nałożonych ustawą termin wejścia w życie elektronicznego obiegu dokumentów opartego na bezpiecznym podpisie elektronicznym został przesunięty do 1 maja 2008 r.
Oznacza to, że jeszcze co najmniej przez półtora roku nie będziemy mogli uwolnić się od osobistego stawiennictwa i kolejek w urzędach, by złożyć papierowy dokument lub opatrzyć go podpisem w obecności urzędnika.
Jednak Krajowy Rejestr Sądowy od początku 2007 roku ma udostępniać zainteresowanym poświadczone odpisy, wyciągi, zaświadczenia i inne potrzebne im informacje również drogą elektroniczną. Centralna Informacja powinna wydawać z katalogu drogą elektroniczną kopie dokumentów poświadczone za zgodność z dokumentami znajdującymi się w aktach rejestrowych. Natomiast wnioski, dokumenty i wypisy aktów notarialnych składane drogą elektroniczną muszą być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Co znamienne, elektroniczne komunikowanie się z wszelkimi organami publicznymi wdrażane jest niezwykle opieszale. Mimo wejścia w życie stosownych przepisów Ministerstwo Sprawiedliwości nie zdążyło przygotować systemu potrzebnego do uruchomienia elektronicznej komunikacji pierwszego dnia roboczego nowego roku. Jak będzie dalej - zobaczymy.
Przeważnie za wydanie na rok profesjonalnego kwalifikowanego certyfikatu wraz z karta kryptograficzną płaci się ok. 300 zł - 320 zł brutto. Odnowienie jest o ok. 100 zł tańsze.
 
Pieczątka
 
Przeciwieństwem nowoczesnego podpisu elektronicznego jest staroświecka pieczątka. Mimo że problemów z nią związanych nie regulują przepisy prawa, to ma ona ciągle duże znaczenie w obrocie gospodarczym. Umieszczanie pieczątki na umowach i innych dokumentach podpisywanych przez przedsiębiorców jest standardem. Z praktycznego punku widzenia jest ona o tyle użyteczna, że umożliwia zidentyfikowanie osoby podpisującej dokument, zwłaszcza gdy jest to tylko parafa.
Posiadanie pieczątki jest dla przedsiębiorcy praktycznie niezbędne w czasie załatwiania formalności związanych z zakładaniem firmy. Poza tym ułatwia kontakty z innymi przedsiębiorcami i z urzędami.
Wymagają jej zwłaszcza banki przy zakładaniu rachunku bankowego.
Na pieczątce warto zamieścić przynajmniej:
- pełną nazwę firmy,
- siedzibę (adres),
- numery REGON i NIP,
- numer w KRS lub gminnej ewidencji działalności gospodarczej.
Poza firmową pieczątką równie pomocne będą pieczęcie imienne ze wskazaniem pełnionych funkcji poszczególnych osób - np. członek zarządu, pełnomocnik.
Pieczątka to wydatek ok. 25 zł i przeważnie dzień oczekiwania na jej wykonanie.
 
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Miżołębska

biuro prawne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »