| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Nowe prawo w nowym roku - przewodnik dla przedsiębiorcy

Nowe prawo w nowym roku - przewodnik dla przedsiębiorcy

Przepisy, które weszły w życie 1 stycznia 2007 r., nałożyły dodatkowe obowiązki na przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w niektórych branżach - np. w dziedzinie recyklingu starych samochodów. Firmy uzyskały też nowe prawa - m.in. dostęp przez internet do niektórych danych swoich kontrahentów w Krajowym Rejestrze Sądowym. Na początku jednak niewiele podmiotów będzie z niego korzystało, ponieważ małe i średnie firmy najczęściej nie mają bezpiecznego podpisu elektronicznego. Nie została uregulowana ważna dla przedsiębiorców kwestia - tzw. jednego okienka do rejestracji.

Monitorowanie i kontrola jakości paliw

 

Od 1 stycznia 2007 r. nowe obowiązki mają przedsiębiorcy, którzy wytwarzają, transportują, magazynują lub wprowadzają do obrotu paliwa ciekłe, biopaliwa ciekłe, gaz skroplony (LPG), sprężony gaz ziemny (CNG), lekki olej opałowy, ciężki olej opałowy oraz olej do silników statków żeglugi śródlądowej. Paliwa powinny spełniać wymagania jakościowe ze względu na ochronę środowiska, wpływ na zdrowie ludzi oraz prawidłową pracę silników zamontowanych m.in. w pojazdach i ciągnikach rolniczych.
Przedsiębiorcy, którzy zajmują się paliwami przeznaczonymi do stosowania w wybranej flocie, nie mogą wprowadzać ich do obrotu poza nią. Muszą oznakować zbiorniki w taki sposób, by można było odróżnić zbiorniki z paliwami ciekłymi do stosowania w wybranych flotach od pozostałych. Oznaczenia powinny umożliwiać identyfikację rodzaju paliwa ciekłego oraz określać udziały objętościowe wyrażone w procentach biokomponentów zawartych w tym paliwie.
Wybraną flotę stanowi grupa co najmniej 10 pojazdów, ciągników rolniczych lub maszyn, które nie poruszają się po drogach, bądź lokomotyw albo statków, które zostały wyposażone do spalania biopaliwa ciekłego. Właścicielami lub użytkownikami floty są osoby fizyczne, które wykonują działalność gospodarczą, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. W biopaliwa wolno im zaopatrywać się wyłącznie w użytkowanej stacji zakładowej i nie mogą wprowadzać do obrotu biopaliw ciekłych, które nie spełniają wymagań jakościowych. Przedsiębiorcy powinni oznakować dystrybutor zaopatrujący flotę w biopaliwa ciekłe w taki sposób, aby umożliwiał on identyfikację rodzaju biopaliwa ciekłego i wyrażonych w procentach udziałów objętościowych zawartych w nim, a także odróżniał te biopaliwa od innych wprowadzonych do obrotu.
Zanim właściciel lub użytkownik floty zacznie stosować w niej biopaliwa ciekłe, powinien zgłosić to prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Określa w nim nazwę, adres oraz siedzibę właściciela lub użytkownika wybranej floty, jej rodzaj i wielkość, a także wskazuje miejsca zaopatrywania się w paliwa ciekłe. Zgłoszenie powinno również zawierać dane dotyczące rodzaju stosowania biopaliwa ciekłego oraz okresu, w którym będzie stosowane, a także informacje o przedsiębiorcach, którzy wytwarzają, magazynują i wprowadzają do obrotu biopaliwa ciekłe przeznaczone do stosowania w wybranej flocie.
Do zgłoszenia dołącza swoje oświadczenie m.in. o tym, że nie będzie wprowadzał stosowanych biopaliw do obrotu i odpowiednio oznakuje dystrybutor zaopatrujący jego flotę w biopaliwa ciekłe. Powinien również dołączyć oświadczenie przedsiębiorcy (który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wytwarza, magazynuje lub wprowadza do obrotu paliwa ciekłe) m.in. o tym, że nie będzie wprowadzał ich do obrotu poza tą flotą.
Aby były przestrzegane wszystkie wymagania dotyczące biopaliw, rozpocznie działalność System Monitorowania i Kontrolowania Jakości Paliw. W systemie tym będą prowadzone kontrole u przedsiębiorców, sprawdziany biopaliw ciekłych używanych we flocie oraz u rolników, którzy wytwarzają je na własny użytek. Kontrola jakości paliwa transportowanego będzie mogła być prowadzona wyłącznie na wniosek policji lub w toku czynności przez nią wykonywanych.
Kontrolę jakości paliw u przedsiębiorcy i biopaliw u rolników prowadzić będą inspektorzy Inspekcji Handlowej na podstawie imiennego pisemnego upoważnienia i po okazaniu legitymacji służbowej. Inspektor ma prawo pobrać próbki ze zbiornika, opakowania jednostkowego i z urządzenia służącego do dystrybucji paliwa. W toku postępowania kontrolnego pobiera dwie próbki i sporządza protokół z pobrania ich. Jeżeli po zbadaniu próbek okaże się, że paliwo nie spełnia wymagań jakościowych, to wówczas kontrolowany powinien pokryć równowartość kosztów badań.
W toku kontroli inspektor może również zażądać udostępnienia dokumentów dotyczących pochodzenia i jakości badanego paliwa.
Kontrolowany przedsiębiorca lub rolnik może sam wystąpić do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej o zbadanie próbki kontrolowanej w akredytowanym laboratorium. Na poczet badań uiszcza zaliczkę, która zostanie mu zwrócona, gdyby badane paliwo spełniało wymagania jakościowe.
Za fałszowanie paliw grozi grzywna od 50 tys. zł do 500 tys. zł lub kara pozbawienia wolności do lat 3. Gdyby paliwa stanowiły mienie znacznej wartości, grzywna będzie wyższa, zaś w przypadkach mniejszej wagi wynosiłaby ona od 10 tys. zł do 25 tys. zł.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitoringowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. nr 169, poz. 1200).

 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Olimpia Bronowicka

Rzecznik prasowy Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »